Coopi e-kaubanduse juht Mait Mäesalu sõnab, et kuigi kriisile iseloomulikke pikki järjekordi enam ei ole, on mahud suures pildis jäänud eCoopis samaks.

“Kuna oleme viimase kahe kuu jooksul e-poe võimekust oluliselt kasvatanud, siis on tellimuste arv meil päevas praegu isegi suurem kui märtsi lõpus ja aprillis. Näiteks käesoleval nädalal otsustasime Pärnus suurendada kojutarne mahte kahekordselt. Ma usun, et eCoopi tellimuste arvu on aidanud jätkuvalt kõrgel hoida tasuta tarne koju ja toidukappidesse,” ütleb Mäesalu.

“Vähenenud on keskmine ostukorv, mis on tõenäoliselt seotud sellega, et enam ei osteta toitu nii pikaks ajaks ette, kui ostupaanika kõrghetkedel. Kokkuvõttes võib öelda, et toidu e-kaubandusele on kriis kindlasti positiivselt mõjunud avaldanud ning ma usun, et paljud need inimesed, kes varem ei olnud teenust kasutanud, on nüüd enda jaoks avastanud e-poe eelised,” sõnab Mäesalu kokkuvõtteks.

Maximast kaupu koju tarniva Barbora tegevjuht Kirke Pentikäinen meenutab, et eriolukorra esimestel nädalatel kasvasid mahud pööraselt.

“Polnud harvad ka enam kui tuhandeeurosed tellimused enam kui 150 eri tootega (kõige "kaalukam" ostukorv oli muideks 300kg),” toob ta näiteks.

“Seetõttu mitmekordistasime me ka oma komplekteerimis- ja tarnevõimekust; ühtlasi avasime kaks uut kaasaostu ehk nn drive-in punkti. Viimastel nädalatel näeme tagasiminekut reaalsusesse, inimesed ostavad ikka seda, mida neil jooksvalt vaja - seetõttu on ka keskmine ostukorvi maksumus ja kogus veidi kahanenud, kajastades nö normaalsuse seisu ehk paari-kolme päeva kodust toidutagavara,” lisab ta.

Tellimuste koguarv on veerandi võrra väiksem, aga Pentikäineni sõnul on e-toidupoes ostlemine tulnud selleks, et jääda.

ePrisma juhataja Helga Kumeli ütleb samuti, et eriolukorra lõppemine on kaasa toonud mõningase müügimahtude languse. “Siiski püsib laekuvate tellimuste arv suuremana kui see oli enne eriolukorra algust. Ilmselt on üheks teguriks asjaolu, et inimesed kes varem e-poest ei tellinud, on nüüd hakanud seda tegema.”

“Kui eriolukorra ajal oli ePrisma müügikasv tipphetkel 3 - 4 kordne, siis praegu on tellimuste arv olenevalt päevast 1,5 - 2 kordne võrreldes eriolukorra eelse ajaga,” täpsustab ta.

Kumel usub, et paljud esmatellijad jäävad ka edaspidi e-teenust kasutama, kuna e-kanali vastu on tekkinud usaldus. “Eriolukord on andnud paljudele tõuke teha varem ehk harjumatuna tundunud toidukaupade oste läbi e-poe. Ning ka skeptikud on saanud kinnituse, et sellisel viisil ostude tegemine on igati turvaline, mugav ja ajasäästlik,” ütleb ta.

Tellimuste keskmine hind on võrreldes tipphetkedega veidi langenud. “Siiski on praegu ostukorvi keskmine maksumus 70 - 80 eurot. Kui eriolukorra ajal oli selgelt näha, et populaarsed tootegrupid olid kuivained ja hügieenitarbed siis nüüd on populaarsemad värsked kaubad, puu- ja juurviljad ning grilltooted. Endiselt on ePrisma ostude seas populaarsed eritoidud, kuid seda ilmselt meie laiast eritoitude valikust tingituna,” sõnab Kumel.

Selveri kommunikatsioonijuht Rivo Veski sõnul kasvas kriisiperioodil E-Selveri töömaht kriisiperioodil mitmekordselt. “Samal ajal võis näha, et tavakauplustes hakkasid inimesed hõredamalt käima. Nüüd on olukord ka tavakauplustes normaliseerunud, kuid e-poes mitte. Nõudluse kasvades pidime tegema ülikiire arenguhüppe – investeerisime komplekteerimiskeskustesse ja autoparki, värbasime juurde laotöötajaid ja kullereid. Kasvatasime oma võimekuse väga väikese ajaraami sees selliseks, et järjekordi meil enam pole. Saame kinnitada, et meie tänane võimekus on valmis veelgi suuremaks kliendimahuks, kui vaibuv kriis tõi,” loetleb Veski kõike, mis teenuse parandamiseks ette on võetud.

Täna on e-Selver Veski sõnul Eesti suurim ja kiireim e-toidupood – hommikul tehtud tellimuse saab kätte samal päeval.

“Lisaks suurimale kojuveopiirkonnale (toome kauba kätte Harju-, Rapla-, Pärnu- ja Tartumaa piirkonna elanikele ning tükikesele Lääne-Virumaa elanikest, vt kaart) on meil ka tihe võrgustik kauplusi, mille infolettidest komplekteeritud tellimusi väljastada saame. Tänaseks on selliseid kauplusi juba 12 Tallinnas ning Pärnus ja Tartus kummaski üks. Lisaks avasime hiljuti Peetri Selveri parklas robootilise Selvekapi. Seega on kokku 15 pick-up punkti, kuhu kliendid saavad oma e-poe tellimusele ise järele tulla,” täpsustab kommunikatsioonijuht.

Keskmine ostukorv on kriisiperioodil kasvanud, inimesed planeerivad oma vajadusi varasemast pikemale perioodile. “E-poe eripäraks oli ja jääb see, et selle kaudu tellitakse meelsasti multipakke ja mahult suuremaid ning raskemaid tooteid, mida on ebamugav ise käe otsas koju tassida,” ütleb Veski lõpetuseks.

Rimi e-poe juht Helen Lednei sõnul on neil raske võrrelda eriolukorra aegset ja praeguseid müügimahtusid, kuna nad avasid Rimi e-poe kõigile klientidele alles mai alguses. “Küll aga nägime testperioodil esimesi tellimuste stabiliseerumise märke juba aprilli keskel. Saan vaid kommenteerida, et hetkel on meil müügid kasvanud võrreldes aprilliga.

“Rimi e-poe keskmine tellimuse summa on kogu perioodi vältel olnud stabiilne, küll aga ei ole enam silma hakanud mitmesaja euro suuruseid tellimusi,” lisab ta.