Aktsiisi tõstmine või langetamine annab tootjatele ja edasimüüjatele hea võimaluse käivet suurendada. Kogutud andmed näitavad, et mitte ühegi vaatluse all olnud tooterühma hind ei väheneda oodatavas mahus. Teatavasti langetas valitsus möödunud suvel lahja ja kange alkoholi aktsiisi veerandi võrra, mille eesmärk oli taltsutada suure hoo sisse saanud piirikaubandust.

Rahandusministeeriumi fiskaalpoliitika osakonna analüütiku Kristjan Pungase sõnul on ka varasemad kogemused näidanud, et aktsiisimäära langetades ei jõua kogu hinnalangetus toote lõpphinda. Sellega arvestas ministeerium inflatsiooniprognoosi tegemisel.

„Eeldasime, et aktsiisimäära langetus võiks jõuda 2019. aastal lõpphinda kahe kolmandiku ulatuses. Ka maksulaekumise prognoosis arvestasime, et kogu aktsiisilangetus ei jõua jaehindadesse kohe, vaid viivitusega. Hindade kujundamine on iga ettevõtja enda otsus, mida kujundab muu hulgas ka varasemate kõrgema aktsiisiga soetatud toodete kogus, konkurentsiolukord ja muud asjaolud turul, sealhulgas ettevõtja igati loomulik eesmärk oma äritegevusega kasumit teenida,” seletab analüütik.

Vaata allpool olevast tabelist, kui palju möödunud aastal alkohoolsed joogid odavnesid!

Kangete alkohoolsete jookide keskmised jaehinnad kauplustes poolaastate lõikes 2018-2019