Elektri- ja ökoloogiline revolutsioon kogub rahvusvahelisel autoturul hoogu ning nii tehnoloogilised kui finantsilised impulsid tulevad USAst, kirjutab Deutche Welle. Elon Musk raputas turgu Tesla elektriautodega ja nüüd kavatseb tema edulugu korrata vähemalt sama ambitsioonikas 38-aastane Trevor Milton ning seekord veokitega. Oma idufirma nimetas ta demonstratiivselt Nikola- seda elektrotehnika valla kultusliku leiutaja Nikola Tesla auks.

Akud on veokitele liiga rasked

Sarnaselt Californiast pärit Teslale on ka Arizona osariigi Phoenixi firma Nikola samaaegselt autodega arendada ka tanklaid. Just tanklaid, mitte laadimispunkte, sest Nikola elektriveokid saavad elektrienergiat mitte niivõrd akudest, kuivõrd kütuseelementidest- Elektrokeemilistest seadmetest, mis töötavad vesinikul. Ehk teisisõnu- tegemist on vesinikuveokitega.

Vesinikule panustamist põhjendatakse eelkõige sellega, et paljude ekspertide veendumuse kohaselt nõuaksid veoautod nii suuri ja mis peamine- raskeid akusid, et see vähendaks nende veovõimet ning sellega ka rentaablust. Lisaks kulub vesiniku tankimiseks oluliselt vähem aega kui akude laadimiseks ning ka läbitav vahemaa on vesiniku kasutamisel oluliselt suurem.

Sarnane on Teslat ning Nikolat USA tehnoloogiabörsil Nasdaq ümbritsev kirgede möll. Kui Elon Muski firma on juba ammu investorite lemmik, siis Trevor Miltoni lapsuke on fonditurul uustulnuk- nimelt otsustas ettevõte börsilt värsket kapitali alles juuni alguses. See oli globaalse majanduslanguse ja Covid-19 põhjustatud pandeemia valguses väga julge samm.

Nikola ja Tesla turuväärtuse kõrval konkurendid kahvatuvad

Kuid Nikola asutajal enesekindlusest puudu ei ole. Samasugune on ka Elon Musk. Trevor Milton riskis ja võitis, kogudes äri arendamiseks 700 miljonit dollarit. Värske firma aktsia hind kahekordistus ning Nikola Motori turuväärtus kerkis 20 miljardi dollarini. Pärast seda teatas Trevor Milton Twitteris, et tema firma maksab nüüd rohkem kui Ford või Fiat Chrysler ning astub isegi General Motorsile kandadele.

Aktsia hinnatõus on veel üks sarnasus Teslaga, mille turuväärtus ületas tänavu jaanuaris esmakordselt 100 miljardi dollari piiri ja kerkis kevadel üle 145 miljardi dollari. Sellega oli elektriautode tootja väärtus suurema kui kolmel Saksa autotootjal- Volkawagenil Daimleril ja BMW-l kokku. Nüüdseks on Tesla turuväärtus tõusnud üle 180 miljardi dollari ning jätnud ka Toyota seljataha, on firmast saanud maailma kõige kallim autotootja.

Kuid millega Nikola Teslast kardinaalselt erineb on see, et kuus aastat tagasi loodud vesinikuveokite tootjal ei ole ei seeriatootmist ega kasumit, pole isegi käivet. Sestap toimus börsile minek juba Nasdaqil noteeritud ettevõtete abil. See üsna haruldane skeem lubas mööda minna paljudest tavalistest kontrolliprotseduuridest ning ka noteerimisele eelnenud esitlustest.

Nikolat ümbritsev haip meenutab tehnoloogiafirmade mulli

Seni on Nikola suutnud välja tulla vaid mõne vesinikuveoki prototüübiga, mida nüüd USA teedel testitakse. Eelmisel aastal alustas ettevõte Phoenixist umbes 80 kilomeetri kaugusel autotehase ehitust. Tehase aastane võimsus oleks 50 000 veokit ning tööd peaks see alustama 2023. aastal.

Seejuures on Trevor Miltoni firmal, ettevõtte enda kinnitusel juba 14 000 veoki tellimused, mis peaks tagama kuni 2028. aastani 10 miljardi dollari suuruse käibe. Üks tuleviku klient on õllegigant Anheuser Busch, mis plaanib korraga soetada 800 vesinikuveokit.

Nii et Tesla aktsiate tähelennu foonil on Nikola aktsia ümber toimuv haip spekulatiivne ning meenutab paljuski omaaegset, eelmise sajandi lõpu tehnoloogiafirmade börsimulli, mille põhjuseks oli internetifirmade eufooria, kirjutab Deutsche Welle. Paljud neist firmadest ootusi ei õigustanud, laostusid ning kadusid.

Ja praegu on Nasdaqil samasugune eufooria, kuid see on seotud alternatiivmootoritel tuginevate autodega. Seejuures märgib väljaanne, et on sümptomaatiline, et Nikola vaimustab spekulante ning investoreid just sellega, et kavatseb vesinikuga tööle panna mitte sõidu- vaid veoautod.

Ameerika investorid usuvad vesinikku

Näib, et sarnaselt Saksamaale, usutakse ka Ameerikas, et vesinikutehnoloogia on autovedude vallas oluliselt suurema perspektiiviga, samas kui Aasia autotootjad arvavad jätkuvalt, et ka sõiduautodel on selles osas tulevikku: Jaapanis laiendatakse sedaani Toyota Mirai tootmist ning Lõuna- Koreas vesinikumaasturi Hyundai Nexo tootmis.

Igatahes räägib idufirma Nikola aktsia tähelend sellest, et Aasia ja Euroopa vesinikubuum haarab ka USA, kus kõrgemast riskist huvitatud innovatsioonitehnoloogiatesse raha paigutavad investeerimisfondid ja investorid on valmis suuri summasid just vesinikutehnoloogiasse paigutama.