Kasulik kirjutas eelmisel nädalal, et pangad ning politsei hoiatavad uue petukõnede laine eest, kus kelmid esinevad pangatöötajana ning õngitsevad inimeste panga andmeid.

Nelja juhtumiga üle 24 000 euro

Põhja prefektuuri teatel on seni jõudnud nendeni sarnaseid juhtumeid neli. Kõnede sisu on juhtumiti veidi erinev, kuid eesmärk on saada inimese kontole ligipääs.

Suurim kaotus sellise kõne tagajärjel on olnud ligi 22 000 euro kadumine kontolt. 23. juulil teatati, et inimene sai kõne väidetavalt pangatöötajalt, kelle sõnul on tema pangakontot kuritarvitatud. Kannatanult küsiti tema kaardi PIN-koode, et uurida väidetavaid kahtlasi tehinguid. Seejärel kadus tema pangakontolt 21 485 eurot.

Suuruselt teine kaotusega kaasnenud kõne rääkis kahtlasest tehingust kontol. 23. juulil alustati menetlust juhtumis, kus inimesele helistas väidetav pangatöötaja, kes rääkis kannatanule kahtlastest tehingutest tema pangakontol ja soovitas kaitseprogrammi. Pärast kannatanult pangakaardi numbri ja koodide saamist kõne katkes. Kannatanu kontodelt võeti üle 1200 euro.

23. juulil alustati menetlust selles, et inimene sai kõne väidetavalt pangatöötajalt, kes rääkis kahtlastest toimingutest tema kontol ning küsis tema pangaandmeid, mida kannatanu talle ka ütles. Hiljem avastas ta, et tema kontolt on võetud 450 eurot.

24. juulil teatati, et Lasnamäel Muhu tänaval elavale 60-aastasele naisele helistati väidetavalt pangale kuuluvalt numbrilt ja paluti e-poes tehtud tehingu tühistamiseks tema pangakaardi andmeid. Naine avastas hiljem, et tema kontolt on kadunud üle 900 euro.

Selliseid andmeid telefoni teel ei küsita

"Petturid helistavad näiliselt panga telefoninumbrilt ja väidavad, et tegemist on pangatöötajaga. Kõnes küsitakse pangakaardi numbrit või internetipanga kasutajatunnust, isikukoodi ja palutakse Smart-ID rakendusse sisestada oma kood," hoiatas SEB Eesti oma sotsiaalmeedias.

"Helistatakse näiliselt panga numbrilt, teavitatakse pangakaardi kurvitarvitamisest ning küsitakse kliendi kaardinumbrit ja CVC-koodi - kolmekohalist koodi kaardi tagaküljel. Need kõned ei ole Swedbanki poolt tehtud!" seisis Swedbanki hoiatuses.

Oluline on teada, et pangatöötaja ei küsi telefonikõnes selliseid andmeid ega logi ühegi kliendi eest kaugteel tema internetipanka.
Smart-ID ja Mobiil-ID puhul sisestage kood oma seadmes AINULT juhul, kui olete ise alustanud mõnda toimingut või tehingut.

Kui kahtlustate, et olete pettuse ohvriks langenud, võtke viivitamatult ühendust oma pangaga! SEB klienditugi: 665 5100 ja Swedbanki number 6 310 310. Lisaks tuleks teatada juhtunust ka politseile.

Neli peamist punkti, kuidas petturid ära tunda

Selleks, et mitte sattuda petturite küüsi, jagab lihtsaid näpunäiteid Luminori panga finantskuritegevuse tõkestamise Eesti üksuse juht Kaarel Paabut.

  1. Ole teadlik sellest, mida pangatöötaja kunagi ei küsiks. Kõige olulisem on meeles pidada, et pank ei küsi kunagi oma kliendilt tema kontonumbrit ja maksekaardi andmeid – näiteks kaardinumbrit ja kaardi tagaküljel olevad CVC-koodi. Samuti ei küsita kliendilt internetipanga juurdepääsu paroole. Kui olete saanud sellise kõne, siis ei ole kindlasti tegemist pangatöötajaga ning sellest tuleks koheselt teavitada panka ja politseid.
  2. Jälgi telefoninumbrit, millelt sulle helistatakse. Petturid võivad helistada nii Eesti kui ka välismaa numbrilt, kuid kindlasti tuleb meeles pidada, et pangatöötaja ei helista kunagi välismaal registreeritud numbrilt. Seega pöörake tähelepanu, kas helistaja number algab Eesti suunakoodiga, milleks on +372.
  3. Kõneleja keel ja suhtlusviis. Enamasti ei räägi petturid eesti keelt ning seetõttu kipuvad nad otsima vabandusi selles keeles mitterääkimiseks. Eesti pangatöötaja ei keeldu kunagi suhtlemast kohalikus keeles. Samuti on petturite suhtlusviis tähelepanu äratav ja pealetükkiv.
  4. Helista ise panka tagasi. Juhul kui te pole veendunud, et teile helistas pangatöötaja ning kahtlustate petturlust, siis katkestage kõne ning helistage ise panga ametlikule telefoninumbrile. Õiged telefoninumbrid leiate panga kodulehelt. Panga tegelikule töötajale olukorda selgitades saate teada, kas vastuvõetud kõne pärines tõesti pangast või oli tegemist pettuse katsega. Lisaks annab pangatöötaja teile informatsiooni, kuidas edasi tegutseda.