Sageli võib asi olla selles, et ettevõtja pole suutnud oma äri süstematiseerida ning ei usalda töötajaid piisavalt, et ise igapäevasest äritegevusest eemalduda. Starfish Academy asutaja ja rahalise vabaduse ekspert Vallo Arumäe selgitab veebikoolitusel „Kuidas väljuda väikeettevõtja lõksust ja luua skaleeritav ärisüsteem", kuidas sellest lõksust välja tulla.

Süstematiseerimiseta ettevõtet suureks ei kasvata

Et väljuda väikeettevõtja lõksust, on Vallo Arumäe sõnul võtmelahendus ärisüsteemi loomine ehk tegevuste süstematiseerimine. "Me tegelikult ju soovime oma ettevõtet kasvatada, me soovime laieneda ehk ka uutele turgudele, saada rohkem kliente," selgitab ta, et mõju ja kasumi kasv on kaks pealmist põhjust, miks me oma äri teeme. Reaalsus on aga see, et kui me ei saa süstematiseerida, siis me ei saa ettevõtet laiendada ja kui me ei saa laiendada, siis me jääme igaveseks ettevõtja lõksu kinni.

Lõksus olles ei osata sageli leida lahendust, kuidas sellest olukorrast välja pääseda. "Põhjus on tavaliselt see, et me ei ole suutnud oma äri süstematiseerida ja me ei ole suutnud töid enda käest ära anda või me hoiame liiga kiivalt teatud vastutusaladest äriomanikena kinni," räägib Vallo, et lahendus tuleb pärast selget ja teadlikku otsust süstematiseerida, automatiseerida ning tegevusi delegeerida.

Kuidas kasvatada oma ettevõtte müüki, ilma et oleksid kaasatud?

Vallo toob välja mõned võtmeküsimused, mida võiks igaüks enda käest küsida seoses äri süstematiseerimisega. "Kuidas saab sinu ettevõtte toodet või teenust pakkuda ilma sinu otsese või igasuguse kaasamiseta? Ehk kui sa oled vaid kaudselt seotud või on seda teenust võimalik pakkuda ka nii, et sa ei ole üldse selle asja juures," soovitab ta ettevõtjatel mõelda.

Sageli see, kes oskab müüa, omab ettevõtet ja tihti äriomanikud on ka oma ettevõttes kõige paremad müügimehed ning müük sõltub väga palju nendest endist. "Seetõttu on teine võtmeküsimus, et kuidas sinu ettevõtte müük saaks kasvada, ilma et sa oleks otseselt kaasatud," selgitab ta.

"Kuidas saaks toodet või teenust pakkuda ja müüki kasvatada ilma sinu kaasamiseta? Ilmselge vastus on see, et selleks on vaja teisi inimesi," ütleb Vallo Arumäe. "Kui sa oled üksikettevõtja, siis on variant, et leiad koostööpartnerid, kes mõned võtmetegevused ära teevad, aga müük on sageli selline tegevus, mida on raske väljastpoolt täielikult sisse osta."

Väikeettevõtjad sageli ei usalda töötajaid

Inimeste värbamist lükatakse sageli edasi, kuid varem või hiljem ei ole üksi tegutsemine enam jätkusuutlik ja tuleb leida abilisi. Vallo sõnul loomulikult ei pea olema kõik vajalikud kompetentsid palgal. "Sa võid ju leida endale usaldusväärsed koostööpartnerid, kes vastavaid rolle täidavad, aga sa pead ikkagi haldama kommunikatsiooni ja see info peab jõudma ka partnerini ehk keegi ettevõttes sees peab ikka nende teemade eest vastutama," toob ta välja.

Kokkuvõttes äri kasvatamine ja korralikult suureks saamine võtab sageli aastaid. "Kui see otsus on kindel, et te tahate seda äri teha ja valitud toodet või teenust pakkuda, siis tuleb see kasvuvalu nii-öelda ära kannatada ja leida lahendusi, kuidas teisi järjest edukamalt kaasata," räägib Vallo Arumäe.

Üks peamine takistus kasvamisel ongi tema sõnul just see, et väikeettevõtjad tihti ei usalda teisi. "Kui me õpime usaldama ja usume seda, et teised inimesed võivad teha meie tööd suurepäraselt või isegi meist paremini, siis see on üks oluline müür, millest läbi murdmine meid äris kiiremini edasi viib. Seni, kuni me neid asju ise teeme, ei ole väga lootust sealt lõksust välja pääseda," selgitab ta.