Raamatupidajaid päristööle suunav Eesti ettevõte läks uue omanikuga Brüsselis börsile
Ettevõtte ambitsioon on haarata kogu Euroopa pakkudes pilvepõhiselt e-ostu- ja e-müügiarvete käsitlemist, makselahendusi ja identiteeti väikese ja keskmise suurusega ettevõtete äriteenuste jaoks. Eesti finantstehnoloogiaettevõte Fitek veab tulevikus ettevõtte arendamist Ida-Euroopas, Lääne-Euroopa vallutamist jääb vedama Belgia.
Emissiooni käigus kogus Unifiedpost 175 miljonit eurot. Saadud rahaga panustatakse tootearendusse ja laienetekase uutele turgudele. Brüsseli börsil algas aktsiaga kauplemine teisipäeval. Aktsiat ei saanud pakkumises osta väikeinvestorid, kellel avanes selleks võimalus alates teisipäevast ja otse börsilt. Aktsiaid müüdi pakkumises 20 euroga ja see kerkis börsi kohe 26 euroni, kuid on osa tõusust käest andnud. Reede pärastlõunal liikus aktsia 22,365 euro peal. Mullu ligi 69 miljoni eurose aastakäibe juures 22,4 miljoni eurosesse kahjumisse jäänud ettevõtte turuväärtus on ligi 700 miljonit eurot.
Fitekil ja Unifiedpost Group kasutab ära ettevõtete, sealhulgas väikese ja keskmise suurusega ettevõtete, kiiret digipööret. Seda soodustavad seadusandlikud muudatused e-arvete, identiteedi ja maksete valdkonnas, nagu maksete direktiiv PSD2 ja e-arvete üha laienev kasutuselevõtt erinevate riikide avalikes sektorites.
Aastatel 2017-2019 kasvas Unifiedpost Groupi käive peaaegu kolmekordseks, kokku 69 miljoni euroni. 2019. aastal töötles Unifiedpost Group üle 350 miljoni dokumendi aastas, pakkudes teenuseid 400 000 väikesele ja keskmisele ettevõttele ning 250 suurettevõttele.
Ettevõte püüab EL ja maailma vabastada tarbetust tööst
E-arvete äri on hiiglasuur. Maailmas vahetatakse aastas 500 miljardit arvet. 70 protsenti maailma dokumentidest on arved. Seda on seni trükitud igal aastal. Tänaseni on maailmas 90 protsenti arvetest paberi peal.
„Kas on mõtet kõik need lehed välja trükkida ja välja saata, aga saaja otsas on kah kulu - need tuleb kõik arvutisse sisse toksida," märkis Fiteki juhatuse esimees Mait Sooaru. „Haritud, hästi makstud raamatupidaja tegeleb lihtsalt nende sisse toksimisega. Siis on vaja nende alusel ka maksed teha panka, need peavad raamatupidamisse minema. Meiesuguste ettevõtete roll ongi muuta protsesse efektiivsemaks ja võimalikult digitaalseks ehk täisautomaatselt masinloetavaks. Inimestele peaks jääma vaid otsustuskohad nagu kas me maksame arve ära või mitte ja millal. Kõik ülejäänu on võimalik ära digitaliseerida ja automaatseks teha. Isegi kui tegemist pole paberarvega, vaid pdf, siis ikka tuleb see arvutisse sisse toksida."
2016. aastal võtsid Mait Sooaru ja Kaur Lohk koos Baltcapiga riski ja ostsid ära tollaselt Soome Posti tütarettevõttelt Opus Capitalt kolm ettevõtet Eestis, Lätis ja Leedus. Opus Capita jätkas teistes riikides tegevust, mis tähendas uuele firmale nime leidmise vajadust. Selleks leiti firmasiseselt Fitek.
„Baltcapi panus ettevõttesse oli nii mõnusalt mõõdukas, et ei toppinud oma nina igapäevategevustesse, kuid olid strateegiliselt igati abiks," rääkis Lohk.
Fitek panustas kõvasti tootearendusse tehes uusi tehnoloogilisi platvorme. Nelja aasta jooksul kui Baltcap oli äris sees kahekordistas ettevõte nii käivet kui ka töötajate arvu.
Kui Baltcap otsustas ettevõtte müüa Unifieldpost Groupile, siis said Sooaru ja Lohk oma aktisate eest Unifieldposti aktsionärideks.
Unifiedpostiga alustati läbirääkimisi enam kui kaks aastat tagasi ja esmane kohtumine oli huvitav - see juhtus juhuslikult Kopenhaagenis messil. Unifiedposti belglastest juhatuse liikmed hakkasid Eesti e-residentideks autentimise mugavuse tõttu ja seetõttu on osad Fiteki ostutehingu dokumendid allkirjastatud mõlemalt poolt Eesti digivõimalusi kasutades.
„Kuidagi kohe märkasime, et me oleme väga sarnased," rääkis Sooaru. „Nad olid küll meist suuremad, aga ainult kaks korda suuremad, tegutsesid Beneluxi maades, olid umbes sama pika ajalooga, tegelevad umbes samalaadsete toodetega ja ärile lähenemine on hästi sarnane," ütles Sooaru.
Eesti e-riigi kuvand on aidanud ettevõttel Euroopas kasvada. Ka e-arvete osas on Eesti terves Euroopas esirinnas.
„ID-kaardi ümber tekkinud infrastruktuur on sealt edasi mobiil-ID ja smart-ID levinud üle Baltikumi," ütles ettevõtte tegevdirektor Andrus Kaarelson. „E-teenuse inimese tuvastusest rääkides saab maailma peale Baltikumi kohta. Teistes maades on valdavalt kasutusel paroolid või maksimaalselt on kahetasandiline autentimine."