„Viimastel aastatel on oktoobrikuus tulnud esimene tõsisem külmalaine, kus öised temperatuurid langevad -10 kraadini. Seetõttu alustasime varakult üleminekut suvistelt kütustelt talvekütustele, tagamaks sõidukite töökindluse ka külmaperioodil,“ lausus Circle K mootorikütuste tootejuht Teedo Melts.

Seadusest tulenevalt peab talvine diislikütus külmataluvusega -26° kraadi olema kõikides Eesti tanklates müügil alates 1. detsembrist kuni 29. veebruarini. Alates 1. oktoobrist kuni 1. detsembrini kehtib Eestis üleminekuperiood, mil müüdav diislikütus võib vastata nii suvistele kui ka juba talvistele nõuetele. „Kuna suvised kütused on mõeldud kasutamiseks kuni esimeste miinuskraadideni, siis alustatakse Eestis üleminekut talvistele kütustele enamasti juba oktoobris, kuid täpne aeg on iga tanklaketi enda otsustada,“ selgitas Melts. Ta lisas, et Circle K-s müüdava üleminekukütuse külmataluvus ulatub -16° kraadini.

Circle K mootorikütuste tootejuht nentis, et tarbijad tihtilugu ei mõtle, mis kütus neil paagis on ning mis juhtub hetkel, kui saabuvad öökülmad. „Kui sõidukit kasutatakse ainult nädalavahetusel või veelgi harvemini, siis on väga suur tõenäosus, et oktoobri lõpu poole on paagis veel kütus, mida tangiti septembris. Külmalaine saabudes on sellised autod koheselt rivist väljas,“ selgitas Melts.

Talvel hoia paak täis, et vesi ei satuks paaki

Talvised kütused mõjutavad enim diiselmootoriga sõidukeid. Miinuskraadidega tekivad mittesobiva külmakindlusega diislikütusesse parafiinikristallid, mis ummistavad kütusefiltri ehk kütus ei voola enam filtrist läbi ning auto ei käivitu. „Kui selline asi peaks juhtuma, siis tuleb auto viia treileriga sooja, et kütus vedelamaks muutuks. Kui seejärel mootor ikka ei käivitu, siis tuleb kütus paagis välja vahetada ja asendada kvaliteetse talvise diislikütusega,“ lausus Circle K mootorikütuste tootejuht. Kõikidel diiselautodel soovitab ta enne talve üle kontrollida ka aku.

Meltsi sõnul pole mootoribensiin nii külmatundlik kui diislikütus, kuid sellele vaatamata muutuvad talve saabudes ka müüdavate bensiinide omadused. "Peamine erinevus suvise ja talvise bensiini juures on lenduvusklass ehk kütuse aurustuvus. Talvine mootoribensiin peab mootori käivitumiseks aurustuma ka madalamatel temperatuuridel," selgitas ta.

Nii bensiini- kui ka diiselmootoriga autode puhul on oluline hoida auto kütusepaak talveperioodil võimalikult täis ja tankida tihedamalt. See aitab paagis vaba õhu koguse hoida minimaalsena, vähendades veeauru kondenseerumist paagi siseseintele ning vee sattumist kütuse hulka. „Vesi kütusepaagis võib tekitada mootoririkkeid sõltuvalt sellest, kui palju parasjagu vett paaki on sattunud. Mida rohkem vett, seda suurem tõenäosus, et sõiduk ei käivitu ning vajab remonti,“ kirjeldas Melts.