Tänapäeval valmistatakse sõiduautode tuled plastikust, mitte klaasist ja seetõttu kipuvad tuled üsna kiiresti tuhmuma, lisanduvad kivitäkked, kriimud, pleekimine ja muud kahjustused. Amservi järeteeninduse juhi Ahti Aasala sõnul muutub auto tule klaas keskkonnamõjude tõttu aastatega matimaks ja tule kasutegur kahaneb. “Tõeline murekoht on vanemad autod, see tähendab 10-15 aastased sõidukid, mida Eestis on liiklusregistri andmetel enam kui 40% kõikidest siin ringi liikuvatest autodest, “ toob Aasala välja.

Ta lisab, et paljudel sellises vanuses sõidukitel on tuled tõsiselt amortiseerunud. Ekstreemsematel juhtudel on algselt valge plastikkate tõmbunud kollaseks, mis takistab tugevasti valgusvoogu. Lisaks on seal hulgaliselt mehaanilisi vigastusi ja täkkeid. “Selliste autode tulede kasutegur on võrreldes uue auto tuledega juba üle 50% võrra kehvem ja autojuhil on kindlasti oluliselt raskem pimedas ja halva nähtavusega ilmastikuoludes orienteeruda.”

Ülevaatus vaid visuaalne

Aasala sõnul kontrollitakse auto tulesid eelkõige tehnoülevaatuse ajal. Siin on oluline märkida, et valgustusseadmetega seotud rikkeid tuvastatakse ülevaatuse käigus kõige sagedamini. Ülevaatusel kontrollitakse, kas tuled lülituvad korrektselt sisse-välja, kas esilaternates on sobilikud valgusallikad ning mõõdetakse tule valgusvihu langemisnurka. Tulede valgustugevust ülevaatuse käigus ei mõõdeta. Ülevaatuse läbiviija annab välisel vaatlusel hinnangu tulede seisukorrale - veendutakse, et tule kinnitused, korpus, reflektor ja klaas on terved.

“Kontrolli teostajal on võimalus raportisse märkida, kui tulede seisukord ei vasta nõutule. Seda ka juhul, kui on märgata tugevat plastiku tuhmumist või mehaanilisi vigastusi. Kui tulede seisukord märgitakse ohtlikuks, peab auto omanik selle probleemi likvideerima ja naasma korduvülevaatusele.” Aasla hinnangul liigub sellest hoolimata meie maanteedel palju sõiduautosid, mille tulede valgustugevus on nõrk ja mis suures pildis tekitab pimedas ja sombuses põhjamaises kliimas liikluses tõsist ohtu.

Selleks, et kontrollida tulede tõhusust, tuleks tuleklaasi mõlemalt poolt uurida ja kontrollida valgusallikaid. Mõnikord on tuleklaasi kahjustus klaasi sisepinnal - seda esineb harilikult juhtudel, kui auto tulede pirnid on lubatust võimsamad. Kahjustus tekib liigsest kuumenemisest või kui pirn ei ole korrektselt oma pesasse paigaldatud. Keerukaks muudab tulede uurimise auto laternate kinnine konstruktsioon ja enamikel juhtudel ei ole seepärast võimalik tulelt klaasi eemaldada.

Appi tulevad vaha ja kile

Samas lohutab Aasala autoomanikke ja kinnitab, et olukord pole nii trööstitu, kui see ehk tunduda võib. “Esiteks oskab kogenud spetsialist hinnata, kas kahjustus on klaasil sees- või väljaspool. Teiseks on auto tuleklaasi väliseks kaitsmiseks ja taastamiseks mitmeid tehnoloogiaid ning enamjaolt pole nähtavuse parandamiseks vaja tuld välja vahetada.”

Üheks võimaluseks on plastiktulede taastamine, mille käigus eemaldatakse tule klaasilt pleekinud kiht, väiksemad kriimud ja täkked ning lisatakse kaitselakk, mis annab klaasi pinnale kaitse UV-kiirguse jt keskkonna mõjude eest ning ei lase sellel peatselt uuesti tuhmuda.

Samuti saab auto värvkatte ja tulede eluiga pikendada kui neid regulaarselt kaitsevahaga katta. Uue vahakihi peaks lisama vähemalt kord aastas. Kaitsekile annab samas tõhusama kaitse mehaaniliste vigastuste vastu, kuid nõuab professionaalset paigaldamist, on tööprotsessina ajamahukam ja kallim.

Viimasena olulise näpunäitena toob Aasala välja UV-kaitset pakkuva kile kasutamise ja töö lõppkvaliteedis veendumise. “Autoomanik võiks kindlasti vaadata, et kile all ei oleks paigaldamise järgselt kortsusid ja õhumulle, mis hakkavad valgust moonutama. Kindlasti ei tohi kile ka servadest lahti olla - sinna alla hakkab kiiresti kogunema tolm, liiv ja muu mustus, mis muudab tehtud töö mõttetuks ja autotuld ei kaitse.”