Gjensidige kindlustusseltsi kahjukäsitluse osakonna juhataja Maarika Mürgi sõnul peaksid autojuhid praegu erilist tähelepanu pöörama oma sõiduki klaaside ja peeglite puhtusele.

"Aasta pimedaimal ajal tuleb nii linnas kui ka maanteedel sõita puhaste salongiklaaside, esitulede ja peeglitega. Kontrollida tuleb ka, et teele minnes on piisav kogus klaasipesuvedelikku ja et klaasipuhastid töötavad korrektselt,” ütles Mürk.

Mürk rõhutas, et klaaside ja peeglite seisukord mõjutab otseselt juhi käitumist. Kui esi- või küljeklaasid ja peeglid on porised või lumised, siis on otsene oht tekitada liikluskahju, kuna kaasliiklejaid ei ole piisavalt vara võimalik märgata.

Mustad triibud esiklaasil on märk, et aeg on klaasipuhastid ehk kojamehed asendada

"Soetage korralikud kojamehed ja kontrollige vähemalt kaks korda aastas sõiduki esimesi kui ka tagumisi kojamehi, et need oleksid pragudeta ning deformatsioonita. Eriti just viimastel kuudel on klaasipuhastitel olnud palju tööd – sademed, mustus, sool, külm," rääkis Mürk.

Taolistes tingimustes kuluvad Mürgi sõnul kojameeste kummist pinnad eriti kiiresti ja kulunud klaasipuhastid võivad kriimustada auto esiklaasi. "Kui märkate, et kojamehed ei puhasta aknaid korralikult ning jätavad aknale triipe, siis on tõenäoline, et kojamehed on kulunud ning need tuleb välja vahetada," lisas ta.

"Mõnikord piisab ka kojameeste kummist pindade puhastamisest, sest teedelt klaasile langenud mustus kleepub kojamehe kummist osale. Soovitatav on kojamehi vahetada vähemalt 1-2 korda aastas," ütles Mürk.

Mürk rõhutab, et sõiduauto tahavaatepeeglite puhtus on samuti väga oluline. „Nähtavus peeglite kaudu võib samuti halvendada või parandada sõidukvaliteeti, mistõttu tuleb peeglid enne sõidu algust puhtaks teha. Paljudel sõiduautodel on soojendusega peeglid – sellisel juhul ei ole vaja neid kraabitsaga puhastada, vaid tuleb oodata, kuni nende küttekehad soojenevad ja jää ära sulab,” soovitab Gjensidige esindaja.

Jäätunud klaasi tuleb käsitleda ettevaatlikult

Autoakendega tegeleva Carglassi esindaja Sven Freibergi sõnul külm ise aknaklaasidele kahjusid ei põhjusta, kuid külma saabumisega on sagedased juhtumid, kus klaasis olnud täke hakkab pragunema.

„Täke võib olla selline, millest sõiduki kasutaja oli teadlik, ning selline pragunemine ei tule üllatusena, kuid samas on sagedased ka juhtumid, kus täkke pragunemine tuleb suure üllatusena. Kliendi poolt esitatakse teade, et klaas pragunes iseeneslikult. Pärast klaasi ülevaatust aga selgub, et varjatud kohas või kusagil nähtaval oli väga väike täke klaasis juba varem,“ rääkis Freiberg.

Kuna külmal ajal on täkke pragunemise risk tavapärasest palju suurem, soovitab ta pragunemise ennetamiseks pöörduda spetsialisti poole, kes täkke ära parandab.

Talvisel ajal rikuvad klaasi ka kriimustused, mis on põhjustatud klaasi valesti puhastamisest jääkraabitsate või kulunud klaasipuhasti abil. Vältida tasuks metallist jääkraabitsaid.

„Tihti on enne sõitu kiire, mistõttu ei jõua autojuhid auto piisavat soojenemist ära oodata, mil klaasidel olev jää hakkab sulama, vaid hakatakse kraabitsaga neid jõuliselt puhastama. Sõiduki esiklaasil olev jää ja lumi võib olla segunenud liiva ja poriga, mistõttu puhastamise ajal satuvad liivaterad kraabitsa alla ja tulemuseks on kriibitud klaas,“ hoiatas Freiberg.

Autojuhi meelespea:

  • Kontrolli enne sõidu alustamist klaaside, tulede ja peeglite puhtust ning veendu, et teele minnes oleks piisavalt klaasipesuvedelikku.
  • Külmemaks hooajaks tuleks valida klaasipesuvedelik, mis töötab efektiivselt ka madalatel temperatuuridel.
  • Kui kojamehed jätavad autoklaasile triipe, on need tõenäoliselt kulunud ja vajavad väljavahetamist. Kulunud kojamehed kriimustavad auto esiklaasi.
  • Puhasta regulaarselt sõiduki salongiklaaside sisepinda, et sinna kogunenud mustus ei piiraks nähtavust.
  • Lase klaasil olevad täkked parandada enne, kui need hakkavad pragunema. Külmal ajal on täkke pragunemise risk väga kõrge.
  • Varu enne väljasõitu aega, et lasta autol soojeneda ja klaasidel puhtaks sulada. Kui aga kasutad siiski kraabitsat, vali pigem pehmemast materjalist kui metallist või väga jäigast plastikust kraabits.
  • Kui sõidukil on esiklaasi soojendus, tasub see külmal või niiskel ajal peale sõiduki käivitamist sisse lülitada. Lume korral on soovitatav kõik klaasid ka lumest puhtaks pühkida, nii saab soojenev esiklaas kiirelt puhtaks ja on võimalik turvaliselt liiklusesse suunduda.