KASULIKU OSTUKORV | Vaata, kelle tooli hinnasõda kõigutab: kellel on päriselt parimad hinnad ja kes kampaaniasõnumitega hämab?
(57)Vaatamata kõigile ponnistustele ei ole suutnud Maxima ja Prisma, kes avalikult reklaamivad, et pakuvad turu odavaimat ostukorvi, seljatada Grossi toidukaupasid, kes jätkuvalt kõige soodsamat valikut pakub. Samas Grossi toidukaupadele järgnevad tõepoolest Maxima ja Prisma, kelle ostukorvide maksumused on väga lähestikku ning erinevad vaid sentide võrra.
Samas on aga näha, et näiteks Prisma ja Rimi puhul on võrreldes eelmise Kasuliku ostukorviga hinnad paari euro võrra langenud, Grossi toidukaupades on aga hinnad just paari euro võrra tõusnud. Ehk siis vahe on jäänud väiksemaks, kuid konkurendid Grossi poodi siiski kätte ei saa.
Sõda piima hinna üle
Grossi paistab silma aga ülimadala piima hinnaga. Kui konkurentide piimaliitri eest tuleb välja käia 0.5-0.65 eurot, siis Grossi poest saab paki piima kätte lausa 0.35 euroga. Isegi odavamalt müüb tegelikult piima Prisma, kelle Pere piim maksab 0.34 eurot, seda toodet aga alltoodud võrdluses ei ole, kuna ostukorvi võrreldavate toodete hulgas reeglina poekettide omatooteid valikus ei ole.
ERR kirjutas samal teemal nädalapäevad tagasi, et osad jaeketid müüvad piima alla piima omahinna. „Jaekaubanduses konkurents tiheneb,” kinnitas Prisma Eesti maajuht Teemu Kilpiä Kasulikule. Tema sõnul kavatseb Prisma olla edaspidi Eestis hinnaliider. „Eesmärk on see, et kuulame tarbijat märksa hoolikamalt ja vastame neile väljakutsetele, mis tihenev konkurents endaga kaasa toob. Alati, kui turule tuleb uus konkurent, tuleb tarbijate vaatenurgast valikuid juurde ja konkurents muutub veelgi tihedamaks,” viitas ta Lidli Eesti turule saabumisele.
Küsimusele, kuidas saab Prisma selliseid muudatusi endale majanduslikult lubada, vastas Kilpiä, et kulusid optimeerides. „Oleme oma protsesse sisemiselt arendanud ja turunduse eelarvet vähendanud. Ja sellele makstakse veel lisa meie oma kasumist.”
Sooduskampaaniad mõjutavad
Ostukorvi uuringu ajal oli mitmes poes käimas ka sooduskampaaniaid, mis kahtlemata hindasid mõjutavad. Kõige rohkem tooteid oli kampaania korras alla hinnatud Maximas ja Coopis, mõlemas kogu ostukorvi valikust 17 toodet. Maximas kestis kampaania kuni 28. jaanuarini, paljud Coopi allahindlused kehtivad 31. märtsini. Teistes poodides leidus samuti allahinnatud tooteid, kuid neid oli vastavalt 4-5 toodet kogu valikust.
Kõige odavamad piimatooted leiab Maxima ja Grossi kaupluse valikust, samuti ka puu- ja juurviljad. Kokkuvõtlikult teistest oluliselt kallimad puu- ja köögiviljad on aga Selveris. Vähem varieeruvad erinevate poodide lõikes lihatoodete hinnad, mis erinevad kategooria kokkuvõttes 2 euro piires. Veel väiksem varieeruvus on kuivainete kategoorias, kus hinnad eri kauplustes erinevad 1 euro piires.
Suuremad hinnamuutused võrreldes mullu juunis avaldatud ostukorviga on põhiliselt hooajaliste kaupade lõikes. Hinnad on langenud näiteks sidrunite, pirnide, õunte, apelsinide, porgandi ja kapsa puhul. Tõusnud on aga kurgi hind, kuna hooajaväliselt on Eesti kurk kallim.
Vaata lähemalt ka toodete kaupa, kuidas jaanuari ostukorvis hinnad mullu juuniga erinevad: