Asja uurides sai ta aru, et asi on suuresti juhtides, kes peaksid mõtlema sellele, kuidas nad ise väljapoole paistavad ning milline on ettevõtte maine. Urmas Vaino jagab 22. veebruaril tasuta veebiseminaridesarja "5 sammu värbamiseduni" raames oma parimaid soovitusi teemal, milline roll on värbamisprotsessis juhi mainel.
Maine kas on või ei ole
Vaino sõnab, et tänapäeva maailmas, kus raha saab trükkida ning väärtused muutuvad väga kiiresti, on maine kõige olulisem. "Mulle tundub, et sageli aetakse ühte katlasse kokku maine ja imidž ehk kujutlus ettevõttest. Need ei ole üks ja seesama," toob ta välja. "Maine eripära on see, et see kas on või ei ole. Hoopis teine küsimus on, miks mainet ei ole. Kui maine kaob, siis seda uuesti luua on väga keeruline. Selge on see, et maine on hooandja väga olulistele protsessidele sinu enda elus ja nende organisatsioonide elus, mille osa sa ise oled."
Küsimus pole selles, mitut kakku sina oled näinud, vaid mitu kakku sind näinud on
Vaino toob näiteks "Terevisioonis" nähtud Katrin Viirpalu ja Owe Peterselli vestluse. "Katrin ja Owe jõudsid vesteldes küsimuseni, mitu korda on Katrin looduses kakku näinud. Katrin hakkas mõtet veeretama ning talle ei meenunud ühtegi korda, ent sisetunne ütles, et võibolla ta siiski on kakku näinud - seega ta ütles, et ühe korra vist on," kirjeldab Vaino ja selgitab, et me teeme samamoodi - vaatame oma suhetele läbi iseenda prisma ning seda vaadates tekkis tal hoopis küsimus, et mitu kakku on näinud Katrinit. See ongi maineküsimuse tuum - küsimus pole selles, mida mina arvan kakkudest, vaid mitu kakku on mind näinud ja mida nad on minust arvanud.
Maine väljaselgitamine on keeruline
Vaino sõnul lähme sageli libedale teele, kui küsime endalt, milline on meie maine teiste silmis. Kui küsida aga väljaspool organisatsiooni olijate käest, milline meie maine on, saame hoopis teise vastuse. Samas ei saa ka minna küsima kelleltki, et mida sa minust arvad. Siis tavatsetakse öelda, et oled tore ja kena inimene, et suhet hoida. Seega on maine väljauurimine või sellest aru saamine väga keeruline.
Juht saab aga Vaino sõnul tegeleda mainega läbi iseenda ning läbi oma inimeste mainet kujundada, muul moel pole see praktiliselt võimalik.
Sageli tahame me ise arvata, et maine on olemas, sest näeme rõõmsaid ja tänulikke kliente, kui nad on parajasti meie silmapiiril. "Aga mida arvatakse sel hetkel, kui me oleme jäänud teistest eemale ega suuda neid mõjutada? See on võtmeküsimus, kuidas sealt adekvaatset infot saada," selgitab Vaino ja lisab, et me tihti ülehindame oma positsiooni ega ole valmis tunnistama, et seis on tegelikult nadi.
Maine eest ei põgene
Üldiselt kehtib aga nii poliitikas kui ka mujal see, et kui sina ei tegele oma mainega, tegeleb maine sinuga igal juhul ning võimalust maine eest ei põgene. "Olukorras, kus on kiire või on vaja väga kiirelt reageerida, ei anna inimene endale aru, mille alusel ta otsuseid teeb ja see mõjutab mainevalikuid," toob ta välja.
Vaino toob näiteks ka vana teadmise ja tarkuse, mille vormis raamatuks "Seneca efekt" Itaalia füüsik Ugo Bardi. Seneca kirjeldas elu vaadeldes seda, et süsteemide omadus on väga aeglaselt kasvada ja täiustuda, aga väga kiiresti kokku kukkuda. "Sama kehtib ka maine puhul. Mainet ei saa tellida, sellele ei saa esitada nõudmisi. Maine kujundamine on protsess. Aga piisab erakordselt vähesest, et see kaoks," toob Vaino välja.