Õiguseksperdid arvavad, et ülemkohtu üksmeelne otsus võib anda suure löögi ettevõtte ärimudelile ühel selle kõige olulisemal turul ning tekitada autojuhtidel võimaluse nõuda miinimumpalka ja tasustatud vaba aega. Kohus kinnitas reedel, et Uberi autojuhid, kes viisid juhtumi töövaidluskomisjoni, ei olnud sõltumatud töövõtjad, sest nende tegevus oli "Uberi poolt väga rangelt määratletud ja kontrollitud". Kohtunik tõi välja ettevõtte kontrolli hindade üle ja selle, kuidas see dikteerib lepingutingimusi, mille alusel juhid oma teenuseid osutavad.

Juhtum võib majanduses luua laiema pretsedendi ka teistele töötajatele ja ettevõtetele, mis on pandeemia ajal edukalt arenenud toidutarnete ja muude teenuste nõudluse järsu kasvu tõttu. Teiste seas puudutab see ka Bolti.

Hagi esitati juba 5 aastat tagasi

Esimese hagi esitasid Yaseen Aslam ja James Farrar Suurbritannia töövaidluskomisjonile Uberi vastu 2016. aastal, kui kaks meest töötasid Uberi heaks. Aslam töötas varem ühes teises ettevõttes, kuid ütles, et teda meelitasid Uberi paljutõotavad palgad ja preemiad.

Kuid Aslam väitis, et hüved kadusid kiiresti, kui platvormiga liitus rohkem autojuhte, mille tulemuseks oli vähem sõite ja madalamad hinnad. Mõlemad autojuhid läksid töövaidluskomisjoni ja seejärel kohtusse. Aslam ütles reedel CNN Businessile, et hüvitised, mida ta saab, on väikesed võrreldes jõupingutustega, mida hagi sisse andmine nõudis. "Kuid mõte oli selles, et keegi pidi ju seda tegema," ütles ta.

"Ma arvan, et Uberi jaoks oleks õige otsus, kui nad tahavad jätkata, lihtsalt austada oma töötajaid. Neid inimesi, kes on selle tööstuse selgroog," lisas ta.

Uber püüab muutuda

"Austame kohtu otsust, mis keskendus väikesele hulgale juhtidele, kes kasutasid 2016. aastal rakendust Uber. Sellest ajast peale oleme oma äris teinud olulisi muudatusi. Nende hulka kuulub veelgi suurema kontrolli andmine juhtide teenistuse üle ja haiguse või vigastuse korral tasuta kindlustuse pakkumine, "ütles Uberi Põhja- ja Ida-Euroopa piirkondlik peadirektor Jamie Heywood.

Juhtum jõuab nüüd tagasi töövaidluskomisjoni, mis võib Uberilt välja mõista hüvitise umbes 20 esialgsele hagejale. Veel tuhanded Uberi autojuhid on ettevõtte vastu kohtusse pöördunud. Autojuhidel, kes kasutasid platvormi kohtuasja ajal, võivad samuti olla õigused hüvitise nõude esitamiseks.

Võitlus juhi rolli eest seaduse silmis

Ühendkuningriigi kohtuotsus tuleb vaid mõni kuu pärast seda, kui Californias hääletati Uberi ja teiste sarnaste ettevõtete osariigi seaduste vabastamisest, mis nõuavad, et juhid oleks liigitatud töötajatena, mitte iseendale töö andjatena.

Töötajaks liigitamisel oleks juhtidel õigus saada miinimumpalka ja hüvitisi nagu haigusleht ja töötuskindlustus. Uber ja teised USA sõiduteenuste hiiglased, nagu DoorDash ja Instacart, kulutasid maksuvabastuse avalikuks propageerimiseks üle 200 miljoni dollari.

Kas ka Bolt on tule all?

Ärileht võttis Eesti Boltiga kommentaari saamiseks ühendust, mille peale Bolti esindaja vastas, et enne juristidega konsulteerimist ei ole ettevõte valmis uudist kommenteerima.