Ajujahi kümme parimat tiimi tänavusel hooajal on: Fudler, Lexi.Market, Mentornaut, Migrevention, Münt Healthcare, Nupu Learning, R.P.C. Materials, Raiku, RUEX ja Tamiatics.

Seitse tiimi on pärit Harjumaalt (neli Tallinnast) kaks Tartumaalt ja üks Pärnumaalt. Nupu Learningu kaks asutajat elavad praegu Tallinnas, aga on pärit hoopiski Saaremaalt ja Hiiumaalt.

Nupu Learning Tallinn

Lapse aju vajab vaheldust, väljakutseid ja tegevusi. Nutiseadmed varases eas aga piiravad aju ja loovuse arengut ning potentsiaali. Seetõttu pakume laspse arengut toetavaid füüsilisi mänguasju, mis on samaaegselt kaasahaaravad ning arendavad. Hetkel on põhitooteks magnettahvel ning sinna sobituvad postrite ja magnetite õppekomplektid. Komplektid on vahetavad, toimivad süsteemina ning kasvavad koos lapsega. Toodetega saab õpetada lapsele värve, kujundeid, loomade elupaiku, tähti, numbreid jms. Näiteks värvide komplekti puhul on postril kujutatud erinevad värvid ning laps peab magnetid värvi järgi sorteerima - elevant läheb hallile, peet lillale taustale jne. Lapse kasvades saavad vanemad soetada juurde eakohaseid komplekte. Magnettahvlit saab kasutada ka joonistamiseks, märkmete tegemiseks või reisimagnetite hoiustamiseks. Nupu tooted keskenduvad ühele ülesandele korraga, kuid erinevad tooted toimivad koos süsteemina. Hakkame tootma ka muid õppevahendeid - magnetraamatud ja õppekaardid. Hoiame kõigi toodete puhul samu põhimõtteid - loov mäng, lihtsus ning süsteemsus, esteetilisus, kaasahaaravus ja tõetruudus.

Mentornaut Tallinn

Mentornaut on veebiplatvorm, mis aitab leida eraõpetaja kohalikust haridussüsteemist. Olukorras, kus õpetajate suur töökoormus ei võimalda õpilastele piisavalt personaalset tähelepanu klassiruumis, jääb lisatuge vajav õpilane küsimustele vastuste saamiseks lootma internetile, enda vanematele või jääb abi sootuks saamata. Läbi Mentornauti on igal õpilasel võimalik leida endale sobiv eraõpetaja, kes on läbinud taustakontrolli ning hindamisprotsessi, et tagada õpetaja usaldusväärsus ja hea õpetamiskvaliteet. Õpetajale pakume erinevaid tööriistu enda õpilaste haldamiseks ning oleme toetavaks partneriks võttes tal kohustuse tegeleda administratiivsete ülesannetega. Alates Mentornauti turule toomisest kooliaasta alguses on läbi veebiplatvormi broneeritud üle 200 eratunni. Vajad õppimisel abikätt või tahad tulla Mentornauti õpetajaks? Uuri lähemalt:

Münt Tartu

Münt sai alguse 2019. aasta sügisel, mil neli entusiastlikku Hugo Treffneri Gümnaasiumi noort otsustasid luua õpilasfirma, et muuta hommikurutiin kemikaalidevabaks ja keskkonnasõbralikuks. Nimelt visatakse iga aasta ära üle 1 0000 000 plastikust hambapastatuubi, mis katab kolme aastaga Eesti pindala suuruse ala. Mündi hambapesutablette hoiustatakse ümbertöödeldavas klaaspurgis ning taastäited saadetakse biolagunevas paberkotis süsinikuneutraalse tarnega. Kemikaalidest pungil koostis asendatakse aga 100% naturaalsega, et säästa lisaks loodusele ka tervist. Täna on Mündi tooted soetanud üle 1700 inimese, kellega üheskoos saastevabama planeedi ning säravamate naeratuste poole sammume.

Tamiatics Pärnu

Tamiatics-i meeskond arendab veebipõhist taimekasvatusplatvormi katmikalal tööstuslikult toodangut kasvatavatele agronoomidele. Veebirakendus koosneb „tööriistadest", millede eesmärgiks on aidata läbi masinõppe kujundada optimaalseid taimekasvatus strateegiaid. See tähendab et, kui palju taimi kasta, väetada, soojendada, jahutada, varjutada jne. Tulemuseks on optimaalne vee-, väetise-, kütte- ning tööjõukulu. Saamaks strateegiate kujundamiseks vajalikku infot pakume andureid, mis mõõdavad vajalikke parameetreid nii taime juure- kui ka ümbritsevas keskkonnas. Agronoom saab enda kasutusse veebiplatvormi, kus saab vastavalt vajadusele valida endale sobilikud tööriistad. Tööriistadeks on alustades lihtsast teavitusest kui midagi on taime juures paigast ära kuni täpsete soovitusteni, kuidas peaks taime hooldama, saavutamaks võimalikult vähese ressurssiga võimalikult suur saagikus. Esimese sammuna oleme välja arendanud juurekeskkonna anduri ning oleme töötamas välja rakendust, kus kuvatakse reaalajas andmeid ning esmased tööriistad andmete töötlemiseks. Turule jõuab see märts 2021. Selleks, et arendusega edasi minna ning jõuda masinõppeni paigutatakse sel hooajal erinevatesse aianditesse testjaamad anduritega, et koguda esmalt enimlevinud kultuuride(tomat, kurk) kasvuandmeid ning jooksvalt lisame testjaamu ka teisi kultuure kasvatavatesse aianditesse. Meie visiooniks on jõuda täiesti autonoomsete süsteemideni ning suurendada saagikust olukorras, kus ressursid on järjest rohkem piiratud.

Fudler Tartu

Eesti toidukohtades visatakse ära ligi 15 miljoni euro väärtuses valmistoitu aastas, mis ei jõua isegi taldrikule. Fudler on platvorm, kus restoranid saavad värskelt müümata jäänud toidule ostjad leida. Nii saavad Fudleri kasutajad soetada soodsa hinnaga maitsva prae oma lemmikrestoranist. Toidukohad saavad aga teenida aastas mitu tuhat eurot lisatulu muidu raisku minevatelt toodetelt ja kasvatada oma kliendibaasi. Tulevikus kaasame oma platvormile ka toidupoed, kus visatakse ainuüksi Eestis ära ligi 25 miljoni euro väärtuses toitu aastas. Lisaks on Euroopa Liidu eesmärgiks vähendada toiduraiskamist poole võrra aastaks 2030 ja näeme Fudleril olulist rolli selle eesmärgi täitmisel!

RUEX Harjumaa

RUEX arendab platvormi, mis viib kokku elektriauto kasutajad laadijatega. Elektriauto juht näeb platvormis lähedal olevaid laadijaid, nende hõivatust, broneerib aja, valib lühima teekonna, laeb, maksab ja saab arve. Laadija omanik saab anda oma laadija kasutamiseks ja teenida raha ajal, kui laadija seisab tühjalt. Ühelt poolt saavad elektriauto juhid nii valida suurema hulga laadijate vahel ja teiselt poolt saavad eraisikud kui ettevõtted oma laadijaid tulusalt välja rentida. Lisaks pakume eraisikutele ja ettevõtetele juba platvormiga ühendatud sertifitseeritud laadijaid ning nende paigaldust.

Lexi.Market Harjumaa

Tarbijana Coca-Cola pudelit riiulilt ostukorvi tõstes me ilmselt ei tea, et selle toote saamiseks kaupluse riiulile tuleb toidukauba turustajal esitada jaeketile koos hinnapakkumisega ka põhjalik tooteandmestik. Sellist Exceli faili, mis koosneb keskmiselt 160-st tootega seotud andmeväljast tuleb tootjal täita iga kord, kui toote andmed muutuvad või sõlmitakse uus hinnakokkulepe. Tülikas tootevorm tuleb esitada ka siis, kui tootja soovib läbi viia müügikampaania. Asja teeb veelgi keerulisemaks asjaolu, et igal jaeketil (Coop, Maxima, Prisma, Selver, Rimi jt) on erinevad nõudmised tooteinfo edastamiseks. See tähendab, et näiteks jõulude eel täidavad sajad tootjad ja hulgimüüjad oma kampaaniapakkumiste tegemiseks suurel hulgal Exceli tabeleid. Selle töö tarbeks on suurematel tootjatel ja hulgimüüjatel tööl müügiassistendid, mis on ettevõttele suur lisakulu. Lexi.Market tuleb tootjatele ja hulgimüüjatele appi, pakkudes kaasaegset pilvetarkvara, kuhu kantakse ühe korraga sisse kõik ettevõtte tooted ja nendega seotud detailsed andmed. Seejärel on Lexi.Marketi kaudu võimalik vaid mõne minutiga koostada tootepakkumisi nii, et nõuetekohase info edastamine toimub taustal automaatselt. Lexi.Market klientideks on seega kõik need ettevõtted, kelle tooteid te iga päev oma toidupoes ostukorvi panete.

Migrevention Tallinn

Migrevention on digitaalne peavalukliinik patsientidele, mille on loonud Eesti peavaluspetsialistid. Eestis on umbes 200 000, maailmas rohkem kui 1.4 miljardit migreenipatsienti. Meie turg on globaalne. Migrevention annab oma kasutajale ligipääsu digitaalsele peavalupäevikule ja pakub vajadusel migreeni tõenduspõhist kaugjälgitud ravi neuroloogi, peavaluõe, kliinilise psühholoogi ja füsioterapeudi toel. Digitaalse peavalukliiniku rakendus annab meie kasutajale võimaluse saada oma migreenihood kontrolli alla ning elada kvaliteetset valuvaba elu ilma kodust lahkumata. Kasutaja jaoks on Migreventioni digitaalne peavalukliinik mugav ja turvaline lahendus enda haiguse juhtimiseks, raviandmete spetsialistiga jagamiseks ning tagasiside saamiseks. Oleme loonud toimiva lahenduse esimese versiooni ning liikunud sellega esimese 10 kasutajaga kliinilisse pilootuuringusse koostöös Tartu Ülikooli Kliinikumi spetsialistidega.

RAIKU Tallinn

Pakenditööstus paugutab prügina nagu Lionel Messi penaltitega - 90% pakendite plastmaterjalist visatakse prügilatesse või loodusesse ja see ei lagune. See on kasvav probleem, kuna mullikile tootmine kasvab erinevate arvutuste kohaselt järgmise viie aasta jooksul 25% ja ainuüksi selle kileturu suurus on 10 miljardit dollarit aastas. Samal ajal otsivad nii tarbijad kui ka tootjad säästvamaid lahendusi, mis on taskukohased ja funktsioonilt sarnased. EL ja maailm karmistavad igal aastal ühekordselt kasutatavate plastiku reegleid, nii et aeg on küps pakendite rohepöördeks. Meie lahendame mullikilesse pakkimise probleemi, pakkudes asenduseks puidust ja puidutööstuse jäätmetest tehtud pakendeid, mis muidu põleksid. RAIKU puitkangas kaitseb pakke, on taskukohane võrreldes praeguste plast- ja öko-alternatiividega, samuti kompostitav.

R.P.C. Materials Tallinn

R.P.C meeskond arendab uudset keskkonnasõbralikku materjali, mis on tehtud plasti- ja kaevandusjäätmetest. Suurt osa Euroopa Liidus tekkivatest mineraaljäätmetest ei taaskasutata ning need ladustatakse tavaliselt täitena mägedesse. Mineraalset jäädet, mis kaevandustes tekib, saab aga kasutada toormaterjalina ehitusmaterjalide valmistamiseks, mis aitab muuta nende tootmist keskkonnasõbralikumaks. Töötame välja uudset materjali, mida oleks võimalik ehitusmaterjalide tootjatel kasutada erinevate toodete valmistamiseks. Meie eesmärk on oma materjali abil muuta ehitusmaterjalide tootmist keskkonnasõbralikumaks ja seeläbi vähendada ka puidu ja uue plastiku kasutamist. Meie potentsiaalseteks klientideks on Euroopa tootmisettevõtted, kes kasutavad oma toodete valmistamiseks plastikut.

Tiimide fotodega saad tutvuda siin.

Ajujahi ideekonkursi ellu kutsunud EASi esindas žüriis innovatsiooni valdkonnajuht Inge Laas. Ajujahi mentorina pidas Laas hindamise ajal oluliseks käegakatsutavate ideede rohkust. "Varasemalt on olnud rohkem äppe, kus äriidee ei ole kohe nii arusaadav. Füüsilistest toodetest on ka televaatajatel lihtsam aru saada," ütles Laas ning avaldas lootust, et nii edasi pääsenud kui välja jäänud tiimid arendavad oma ideed hoogsalt edasi ja leiavad enda jaoks parimad arenduspartnerid.

Ajujahi peasponsori SEB panga mentor Andra Altoa hindas enim tiimide järjekindlust ja liikumist välja öeldud eesmärkide suunas. "Hea oli näha ka nii palju sotsiaalse alatooniga teemasid nagu haridus, tervishoid, toidu raiskamise probleem," loetles Altoa ja märgib, et hindab koroonaaegse Ajujahi puhul eelkõige ideede mitmekesisust.

Lisaks SEB pangale ja EASile on Ajujahi žüriis ka kogenud mentorid Elisast, Maximast ja Microsoftist ning ingelinvestorite ja EstBANi esindaja Ivo Remmelg.

Investorite esindajana hindas Remmelg just äppe ja tarkvaralahendusi. "Investori poole pealt on oluline, et on võimalik kiiresti suureks kasvada. Seepärast on äpid minu jaoks eelistatud, sest tootmist on palju keerulisem kiiresti suureks kasvatada. See aga ei tähenda, et ingelinvestorid poleks valmis investeerima tiimi, kel on väga hea tootmispotentsiaal," nentis Remmelg. EstBANi juht sõnas lisaks, et tänavu on eriliselt tugev ühtlane tase.

Ajujahi arenguprogramm kestab aga edasi ja alati on võimalik, et mõni TOP30st väljalangenu saab hiljem teise võimaluse - nii nagu mullu tegi seda hooaja üks tugevamaid tiime Bidrento. TOP10sse mitte edasi pääsenud tiimidel on võimalus end puksida isegi Ajujahi finaali - tingimusel, et mõni neist näitab järgmise paari kuu ehk Ajujahi arenguprogrammi vältel veelgi vägevamat arengut kui praegused edasisaajad.

Ajujahi telehooaeg jõuab TV3 ekraanidele juba aprillis, saadet juhib Marii Karell.