Kolmapäeval Suessi kanalisse kinni jäänud maailma suurimate hulka kuuluv konteinerlaev Ever Given on lisaks pandeemiale pea peale keeranud suure osa maailma kaubandusest. 400 meetri pikkune ja 220 tonni kaupa peale võttev alus alustas teekonda Kagu-Aasiast ja sihtkohaks on Rotterdami sadam Hollandis.

Kuna Suessi kanal on oluline kaubatee, on rahalised kaotused, mis kanalisse kinnijäänud hiigellaevaga kaasnevad ülisuured. Seda hinnatakse ainuüksi tunnis 400 miljoniline dollarile. "Kui keegi vaatab seda seda maailmamerede kaarti, siis ta näeb, milles põhjus on – tuhanded laevad on teel, kes kõik peaksid selle Suessi kanali läbima, mitusada laeva on juba seisma jäänud, saba pidi ulatuma juba Indiani välja," rääkis logistikaekspert Raivo Vare.

Päästeoperatsioon käigus üritatakse vaadata ka, kui palju on võimalik laeva ennast kergemaks teha. "Eks seal on ka piirangud – laeva raskuskese võib ühel hetkel minna nii kõrgele, et laev lihtsalt ei püsi püsti, võib ka külje peale keerata –, eks ta on suur väljakutse. Samas ta näitab ka, kui haavatavad maailma kaubandusteed on," rääkis transpordiameti merenduse- ja veeteede teenistuse direktor Marek Sauk. Näiteks üritatakse kütust ümber pumbata.

Meritsi liigub maailmas 90% kaubast, läbi Suessi kanali sellest 12%. Need on suured arvud, ilmselgelt see kõik mõjub ja kergitab lähitulevikus kaupade hindasid. "Tuli välja, et kardetakse sealsetes piirkondades tualettpaberi puudust sellepärast," märkis logistikaekspert Raivo Vare. Nimelt ligi kolmandik maailma tualettpaberi toodangust põhineb ühe Brasiilia firma tselluloosil, mis kõik on praegu meredel kinni.

Vaata lähemalt "Seitsmestest".

Suessi kanalisse kinni jäänud ja seal laevaliiklust takistav konteinerlaev sunnib ka Eesti transpordiettevõtteid kaupade liigutamiseks alternatiivseid teid leidma ja rahvusvahelisele kaubavahetusele on õnnetusel suur mõju. Võib arvata, et transpordihindade tõus võib mõjutada ka Eesti lõpptarbijaid, kirjutab ka ERR, vahendades uudistesaadet "Aktuaalne kaamera".

Maailma ühe suurima omataolise laeva pardale mahub umbes 20 000 kaubakonteinerit. Vähemalt kuus neist olid enne sunnitud seisakut teel Eestisse - neid ootasid rahvusvahelise transpordifirma DSV Eesti haru kliendid. DSV Estonia juht Alvar Tõruke märkis, et praegu nad nende kaupade liigutamiseks sealt edasi midagi teha ei saagi, peab ootama. Laiemalt aga on juhtumil Tõrukese sõnul väga suur mõju.

"Näiteks ekspordi poole pealt on osad laevaliinid pannud juba bloki peale ekspordile Lähis-Ida suunal. See paneb jälle otsima, paneb meid vajaduse ette, et me peame otsima alternatiivseid võimalusi klientidele. Samamoodi import, impordi suunal Aasiast," selgitas Tõruke.

"Erinevad laevafirmad otsivad juba praegu võimalusi alternatiivsetele marsruutidele, mis tegelikult tähendab seda, et tuleb sõita ümber Hea Lootuse neeme," ütles Tõruke. See tähendab aga seda, et kaupade tarneahelad pikenevad ja ilmselt mõjutab see ka hindasid.

Loe lähemalt ERR-ist või vaata juuresolevast AK saatelõigust.