Vähemalt 20 laeva, mis ei pääse Suessi kanalisse kinni jäänud konteinerlaeva tõttu liikuma, kannavad pardal elusloomasid, kirjutab Guardian mereseire andmetele tuginedes. See tõstatab küsimuse loomade heaolu pärast, kui kriis peaks pikale venima.

Suessi kanalisse kinni jäänud 220 000-tonnine Ever Given on põhjustanud aastakümnete suurima seisaku maailma ühes olulisemas kaubateede ristumispunktis. Seetõttu ei saa praegu kanali kaudu liikuda enam kui 200 laeva ning lisanduvad laevad suunatakse juba ümber Aafrika Hea Lootuse neeme.

Laevade pardal Hispaania ja Rumeenia kariloomad

Veebilehe Marine Traffic kõneisiku Georgios Hatzimanolise sõnul ootavad mitmed elusloomasid pardal kandvad laevad võimalust kanalisse siseneda, samas kui vähemalt kolm – Omega Star, Unimar ja Sea Star – on Ever Giveni põhjustatud ummiku tõttu kinni kanali erinevates osades.

Marine Traffic andmetel on vähemalt 11 elusloomasid vedava laeva liiklus nn uue Suessi kriisi tõttu halvatud. Samal ajal võib selliste laevade arv mittetulundusühing Animals International sõnul küündida 20-ni. Viis laeva kannavad pardal loomi, mis asusid teele Hispaaniast ning üheksal laeval on Rumeeniast tulevad loomad.

Animal Internationali EL-i koordinaatori Gerit Weidingeri sõnul näitavad mereseire veebilehed, et Unimar, kes on teel Saudi Araabia Jiddah sadamasse, lahkus Hispaaniast 15. märtsil ning Omega Star, mis on teel Egiptuse sadamalinna Said, lahkus 16. märtsil.

Kuigi praegu ei ole loomad otseselt ohus, võib olukord muutuda, kui Ever Givenit ei õnnestu niipea liikuma saada. Kui asi peaks minema laeval olevate konteinerite ümberlaadimiseni teistele laevadele, siis see võib võtta aega nädalaid.

Kui olukord peaks muutuma kriitiliseks, oleks loomasööta võimalik saada nii Saidi kui Suessi sadamatest, kuigi ka see võib osutuda aeganõudvaks, kui mitmel laeval korraga peaks see vajadus tekkima. Selle aastanumbri sees on juba tuhandeid kariloomi saadetud tapamajja merevedudes tekkinud viivituste tõttu.

Näiteks kaks laeva – Karim Allah ja Elbeik – olid sunnitud veetma kuid merel, kuna nende algne sihtkoht keeldus loomi maale laskmast, kuna nende tervisepaberid ei olnud korras ja kardeti, et nad võivad kanda teatud loomahaigust. See käivitas terve rida sündmusi, mille tulemusel olid laevad lõpuks sunnitud naasma Hispaaniasse.

Loomad jõudsid Hispaaniasse tagasi aga nii kehvas seisus, et Hispaania veterinaarametnikud käskisid nad Cartagena sadamas ära tappa. Enam kui 850 Karim Allah pardal olnud karilooma tapeti märtsi alguses, samal ajal Elbeiki pardal olevate loomade tapmine alles käib. Seal jääb pardal olevast 1800 loomast elust ilma 360 looma.

Tiksuv bioloogiline pomm

Weidinger kardab, et sama saatus võib tabada ka Suessi kanali ümber või kanalis olevaid laevu, kus võib otsa saada nii loomadele mõeldud vesi kui ka loomasööt.

„See tähendab, et loomad jäävad nälga, neil tekib vedelikupuudus, vigastuste arv kasvab ning kasvab ka sõnniku hulk, mistõttu nad ei saa pikali enam visata,” kirjeldas ta. Kui mõni loom peaks surema, ei ole laevameeskonnal ka kuhugi neid Suessi kanalis viia. „See on bioloogiline pomm,” nentis Weidinger.

Hispaania põllumajandusministeerium märkis Guardianile saadetud vastuses neljapäeval, et nad ei saa kommenteerida neid laevu, mis on Hispaaniast loomade lastiga teele asunud, kuid vähemalt seniks, kuni Suessi kriis pole lahendust leidnud, on keelatud loomade laeva peale panek ning nendega Hispaaniast Saudi Araabia või Jordaania poole teele asumine.

Rumeenia põllumajandus- ja veterinaarametilt ei õnnestunud väljaandel loo ilmumise ajaks kommentaari saada.