Politsei- ja piirivalveameti sõnul teatati 31. märtsil, et 71-aastasele mehele Tallinnas helistati väidetavalt Swedbankist ja küsiti kaardiandmeid, et peatada kahtlane 300 eurone tehing tema kontolt. Tegelikult oli tegu kelmiga, kes kandis kannatanu kontolt edasi 5397 eurot.

Samal päeval alustati menetlus juhtumis, kus 74-aastasele naisele Tallinnas helistati väidetavalt Swedbankist ja paluti kahtlase tehingu peatamiseks sisestada oma PIN-koodid. Tegelikult oli tegu kelmiga, kes kandis kannatanu kontolt edasi 3000 eurot.

31. märtsil sai politsei ka teate, et end Swedbanki töötajana esitlenud kelm pettis 60-aastaselt meesterahvalt Ida-Virumaal välja raha ligi 16 000 eurot. Juhtunu üksikasjade väljaselgitamiseks alustas politsei kriminaalmenetlust.

Juba mullu sügisel hoiatas Swedbank, et lisaks petukõnedele, kus keegi helistab, teeskleb pangatöötajat ja küsib pangakaardi andmeid, on hakanud levima ka olukorrad, kus kurjategijad võltsivad ka numbrinäitu ja klient näeb panga infotelefoni numbrit või väga sarnast numbrit.

"Kurjategijad kasutavad suunamist, ootemuusikat, loevad kliendile ette tema isikukoodi või teisi isikuandmeid ja kasutavad kõikvõimalike vahendeid, et luua ohvrile illusioon, et ta tõepoolest räägib pangatöötajaga. Seejärel rõhutakse inimese emotsioonidele, tekitatakse hirm ja arusaam, et tegutseda on vaja kiiesti," kirjeldas Swedbanki klienditeenuse juht Ede Raagmets.

Tema sõnul saadavad kurjategijad saadavad ka SMS-e, milles palutakse klõpsata sõnumis toodud lingile, et uuendada oma Smart-ID profiili või sertifikaate. Need lingid viivad näiliselt panga lehele, mis on aga võltsitud ja taas on kurjategijate eesmärgiks saada ohver sisestama oma PIN-koode.

Raagmets tõdes, et on raske anda alati toimivat soovitust, kuidas end selliste olukordade eest kaitsta. "Kõne pangast ei tähenda alati petukõnet, sest pangatöötajad helistavad ka ise klientidele. Tuleb jääda rahulikuks ja mõelda loogiliselt. Pangatöötaja ei kiirusta klienti, ta ei küsi PIN-koode, ta suhtleb kliendiga tema emakeeles," kirjeldas ta.

Swedbanki töötaja pani juba toona inimestele südamele, et nad räägiks nendest ohtudest ka oma vanematele, sõpradele, lastele ja saaks ka ise aru, et ettevaatlikkus loob turvalisuse.

Kuidas see lugu Sind end tundma pani?

Rõõmsana
Üllatunult
Targemana
Ükskõiksena
Kurvana
Vihasena