Kui laiemas pildis on e-kaubanduse käekäik üle Eesti olnud juba pikemat aega hoogne, siis e-toidukaup oli veel loetud kuud tagasi peamiselt suuremates linnades elavate inimeste hüve. 2021. aasta kevadeks on selleski kategoorias toimunud tormilised arengud.

Aasta tagasi nägime, et turg täitus tundide ja päevadega kõikvõimalike teenusepakkujatega, taksofirmadest catering’ideni välja. Nad kõik otsisid kiireid lahendusi, kuidas inimestele toidukaupu (või eineid) kätte toimetada. Sellised suuresti põlve otsas tehtud lahendused toimisid lühiajaliselt hästi, kuna nõudlus kasvas plahvatuslikult ning kiire abi oli klientide silmis tänuväärt. Kriis ongi hea aeg võimaluste leidmiseks ja kohanemiseks.

Üsna pea sai aga selgeks, et kui e-poe ülesseadmine ja kullerteenusega alustada võib olla küllaltki lihtne, siis väljakutsed seisnevad just selles, mis väljapoole ei paista: n-ö tagatoas ehk komplekteerimises, pakendamises ja muudes logistilistes aspektides. Lihtsalt kullerbussi olemasolust või kiiresti loodud lahendusest ei piisa pikaajaliseks jätkusuutlikuks toidukaupade e-müügiks. Teisisõnu – mis töötab tavapoes, vajab teistsugust lähenemist e-maailmas. Mis on täna peamised väljakutsed?

Tagatuba korda

Üks olulisimaid võtmekohti on see, mis toimub juba kaugelt enne kauba laoustest välja jõudmist. Toon lihtsa võrdluse. E-poes läheb võrreldes tavakauplusega vaja sama hulga klientide teenindamiseks kolm korda rohkem töökäsi. Hea ja vilunud komplekteerija väljakoolitamiseks võib kuluda vähemalt 1-2 nädalat. Kullerite koolitamiseks on vaja ligikaudu 1-3 päeva. Aeg on näidanud, et tellimuste hulk võib olenevalt riigis valitsevast olukorrast, nädalapäevast või isegi ilmast varieeruda päris palju. See tähendab ettevõtjalt igapäevast tugevat mõttetööd, et tagada protsesside töökindlus nii nõudluse suurenemise kui ka ajutise vähenemise ajal. Kuidas korraldada värbamisprotsesse, optimeerida koolitusformaate ja -aega, millised tööahelad saab asendada tehnoloogia abiga jne – need on vaid mõned aspektid, mis vajavad tänastelt turuosalistelt läbimõeldud lahendusi.

Klient ootab värskust

Rääkides toidukaupadest on eripära see, et neile kehtib võrreldes mõne teise kategooriaga hulga rohkem nõudeid (säilitamine, käitlemine, toiduhügieen, transporditingimused jne). Kui kaupluses haaratakse letilt homse kõlblik kuni tähtpäevaga pakipiim, kuna see kasutatakse niikuinii kiirelt ära, siis e-poelt ootab nädalavaru koju telliv pere pikka säilivusaega. See tähendab, et vähem kui kahepäevase säilivuse lõpukuupäevaga ei saa tooteid välja saata ning see on laojääkide arvestuses oluline nüanss.

Suurematel tegijatel ei ole tänase ringluskiiruse ja kaubamahtude juures see enam nii suur väljakutse. Kui tegu on aga väiksema e-poega, võib küsimus olla vägagi akuutne. Oluline on mõelda, kuidas leida veel täiesti söömiskõlbulikule kaubale uus elu. Coopi e-kaubanduse juhina enda igapäevatööst näiteid laenates saan tuua välja hea ja püsiva koostöö Toidupangaga. See võimaldab meil nii e- kui ka tavapoes vähendada toidu äraviskamist ning ka abivajajaid aidata.

Teel keskkonnasõbralikuma e-poodlemise suunas

Veel üks aktuaalseid väljakutseid on (toidu)kaupade pakendamine. Keskkonnasõbralikumad lahendused, sh taaskasutamine on järgnevatel aastatel tugevasti fookuses. Väikeste sammudega liigutakse siin juba visalt edasi, kuidas arengu- ja teadlikkuse kasvu ruumi on veel palju. Näiteks teada-tuntud paberkott ei pruugi uuringute järgi olla sugugi rohelisem kui kilekott.

Samuti ei ole see praktiline alternatiiv jahe- ja sügavkülmutatud kauba tarnel. Selle alternatiiviks võib olla pigem hoopis näiteks toiduhügieeni seisukohast kilekottide kasutamine. Jällegi elust enesest näiteid tuues oleme näiteks eCoopis läinud pakendite tagasikorjamise teed. Kliendid saavad tagastada kasutatud kilekotid ning need suunatakse ümbertöötlemisele.

Kõige eelneva koondsumma mõjutab tugevasti toidukaupade kojuveoteenuse kättesaadavust ja hinda ning tulevikusuundi. Täna jõuab e-kaup ka väiksematesse küladesse ja asulatesse ning ootus sellele, et toit tuleks koju treppi ka hõreda asustusega aladel, on selgelt olemas. Kõrge teenusekvaliteedi kõrval ootavad kliendid aga ka aina soodsamaid kohaletoomise tasusid. Selle saavutamine on keeruline, kui pole piisavalt müügimahtusid ja laiemalt ka jätkusuutlikke mudeleid, mis seda soodustaksid.

Konkurentsijooksus suudavadki püsida need kaupmehed, kes juba täna toimetavad tuleviku vaates ning panustavad sellesse, et hea ja rahulolev klient jääks nende juurde ka kriisijärgses maailmas.