Kärt pärineb kunstnike perekonnast, nii et loovus on tal veres. Tema õde on tuntud moekunstnik Reet Aus ja vend produktsioonifirma Kuukulgur Film juht Priit Aus. Ta on lõpetanud 1995. aastal Eesti Kunstiakadeemia graafilise disainerina. Muuseas, tegemist oli EKA esimese graafilise disaini lennuga ja Kärdi nimi oli lõpetajate nimekirjas esimene.

Pärast mitmetes väikestes disainibüroodes töötamist liitus ta AD-na Ideaga, kus kohtus oma praeguse äripartneri Annika Aviksoniga. Kärt oli reklaamibüroo Idea esimene AD. Kunagi hiljem sai Ideast Euro RSCG Idea ja nüüd on nad hoopis Havas. 2004. aastal avasid Kärt ja Annika koos loovagentuuri AD Angels. Sellest ajast alates on nad töötanud koos paljude eri klientidega – kohvikutest, pankadest, hotellidest, telekanalitest ja kaubanduskeskustest kuni Eesti presidendini.

Kärt on olnud varasemalt ADC (Art Directors Club) Estonia, ADC Europe’i ja ADC Philadelphia kohtunik ning ka loovusfestivali Kuldmuna žürii esimees. Ka teda ennast on tänaseks kuhajaga auhinnatud nii Kuldse Naela kui ka Kuldmuna konkurssidel.

Kärt, millised on sinu ootused Kuldmuna 2021 konkursile?

Mulle tundub, et seekord võib oodata veidi teistmoodi töid ja lähenemisi, sest aasta on olnud kõigist eelnevatest erinev ja pannud meid mugavustsoonist välja tulema. Vähemalt ma väga loodan, et kogu see viimane aasta on toonud uutmoodi mõtlemist ja tulemuseks on midagi huvitavat

Aga disainikategooriale? Mis sulle iseäranis huvi pakub?

Tahaks näha midagi uut ja üllatavat. Mind huvitavad kõik disaini alamkategooriad, see on mu eriala. Ja kuigi ma ei pea ühtegi teistest tähtsamaks, on mulle alati meeldinud ruum ja võib-olla vaatan esimesena keskkonnadisaini kategooriat. Selle tase on viimastel aastatel ka väga kõva olnud.

Kes kuuluvad Kuldmuna 2021 disainižüriisse? Palun tutvusta neid inimesi.

Laurence Duchemin õppis graafilist disaini Pariisis. Peale ülikooli lõpetamist aastal 2004 asus ta brändinguprojektides tööle vabakutselisena ja arendas oma oskusi erinevates Pariisi agentuurides kunstilise juhina. Ta on tööalaselt tegelenud peamiselt brändinguga ning ajakirjade, ajalehtede, raamatute ja näituste kujundamisega. Ta asus Eestisse elama 2016. aastal ja töötab praegu agentuuris Velvet disainijuhina, kus tal on olnud rõõm rebrändida näiteks sellist organisatsiooni nagu Eesti Statistika.

Risto Kalmre on lõpetanud esimese eestlasena graafilise disaini eriala kuulsas Gerrit Rietveldi Akadeemias 2006. aastal. Disaini, art directioni, publitseerimise ja brändingu vallas tegutseb Risto juba 2000. aastast saadik, seega on tal üle 20 aastat kogemust. Risto on ka ettevõtja ning jalgrattaentusiast. Tema initsiatiivil on sündinud sellised tuntud ettevõtmised nagu Simple Session, Tallinn Bicycle Week ja Tour d’ÖÖ ning JOOKS Rattastuudio.

Kärt Maran on olnud näituseloomes tegev ligi kakskümmend aastat. Ta on töötanud näitusedisaineri, -projektijuhi, -kuraatori, -ekspositsiooni strateegilise konsultandi ning -autorina. Lisaks näitustele on Kärt kujundanud väliekspositsioone, kohaspetsiifilisi eriobjekte avalikus- ja linnaruumis ning viidastikke. Kärdil on kaks eriala – paralleelselt keskkonna- ja näitusedisainiga tegeleb ta ehete kujundamise ja tootmisega. Oma ehtealase tegevuse on ta koondanud kaubamärgi Tohuto alla.

Maria Muuk on vabakutseline graafiline disainer, uurija-kirjutaja ning õppejõud. Ta on lõpetanud Eesti Kunstiakadeemia graafilise disaini osakonna (2013–2016) ning Sandbergi Instituudi teooriakallakuga magistriosakonna Critical Studies Amsterdamis (2017–2019). Viimase poolteise aasta jooksul on Maria arendanud Tallinnas mitmekülgset disainipraktikat, tegeledes disainiprojektide ning -õpetamise kõrvalt muuhulgas ka nõukogude Eesti trükiajaloo uurimise ning kultuuri, kolonialismi ja kohanemise mõtestamisega toidu kaudu.

Kaia Rähn on lõpetanud mitu korda nime vahetanud kooli, mis hetkel tuntud Eesti Kunstiakadeemiana. Juhuse tahtel sattus tegelema graafilise disainiga ning seetõttu reklaamiagentuuri. On töötanud art directorina kolmes agentuuris, viimased 14 aastat Kontuur Leo Burnettis. Arvutitööst vabadel hetkedel valib pliiatsi, paberi, käärid ja liimi.

Karl Saluveer on Hmmm Creative Studio tegevjuht ja üks kahest asutajaliikmest. Tema kommunikatsioonikarjäär algas siitsamast Kuldmunalt, kui ta esimesel kursusel Õppiva Pesamuna võitis. Järgneva 15 aasta jooksul on portfell täitunud Kuldmunade, Aasta Disainiagentuuri, Eurobesti Young Creative’i, Red Doti, ADC, Disainiauhindade ja Ajujahi auhindadega. Võitudest olulisemaks on ta aga alati pidanud tööde reaalset efektiivsust ja kontseptsiooniga disaini, mis muudab ümbritseva maailma paremaks.

Margus Tammik on graafiline disainer, kes on lõpetanud EKAs sisearhitektuuri eriala. Alustanud vabakutselise disainerina, viimased 13 aastat täie rinnaga graafilisele disainile pühendunud. Ligi 20 aastat on Margus olnud loovjuht ja disainer Eesti arhitektuuriajakirjale „Maja”. Teinud filmigraafikat ja plakateid paljudele kodu- ja välismaistele dokumentaal- ning mängufilmidele. 2019. aastast alates on Margus üheks osapooleks disainistuudios Unt/Tammik.

Žüriisse kuulub prantsuse disainer, mis keeles konkursitöid vormistama peaks?

Kuna žürii on tõesti rahvusvaheline ja Laurence Duchemin pole Eestis veel nii kaua elanud, et ta eesti keelt valdaks, siis ootame töid inglise keeles.

Kuidas oma žüriid juhendad?

Kuldmuna on loovuse konkurss ja kõige olulisem on idee. Otsime mõtet töö taga, uudseid vaatenurki, elegantseid ja asjakohaseid lahendusi. Muidugi peab ka teostus tasemel olema.

Sinu žürii hindab trükiseid, keskkonnadisaini ning meisterlikkust tüpograafias, illustratsioonis ja infograafikas. Kuidas neis kategooriates kulda võita?

Kulla saab võita väga hea tööga. Aga kaasa saab aidata töö selge ja ülevaatliku vormistamisega. Minu nõuanne on vaadata oma esitatavat tööd justkui näeksid ise seda esimest korda, nagu žüriiliige seda näeb, ja mõelda, kas on aru saada, milline on kontseptsioon töö taga ja miks just selline lahendus on parim. Lühike ja ülevaatlik selgitus võib mõnel puhul väga palju head teha

Miks osaleda Kuldmunal? Mis kasu sellest on?

Miks üldse võisteldakse? Mõnel juhul hasardist ja võidujanust, vahest lihtsalt osavõtu pärast. Samuti ka au ja kuulsuse nimel. Kindlasti pannakse auhindu tähele ja see võib võitjatele ka tööd tuua. Aga kui vaadata suurt pilti, siis kasu saame me sellest konkursist kõik. Näeme, milline on seis meie sektoris, millised on suunad, saame üksteiselt õppida. Kogu sektori väärtus tõuseb.

Sa tegutsed Eesti disainimaastikul juba alates varastest 1990ndatest, oled palju näinud ja kogenud. Milline on meie disainivaldkonna ja selles tegutsevate inimeste tase?

Me oleme täiesti tasemel. Olen viimase kümnendi jooksul sattunud eri agentuuridesse üle maailma ja rahulolevalt tõdenud, et Eesti disaini tase on ikka väga hea. Eks kultuuritaust ja maitse on erinevad, aga minu silmale on meie disain suurepärane.

Samas on alati arenguruumi. Enda pealt vaatan ja olen ka muidu tähele pannud, et vahest jääb mõne asja puhul lõpuviimistlusest puudu, viimase lihvi jaoks ei jätku kas jõudu või aega. Kui suudame koos oma töö väärtust tõsta, saame ehk süvenemise jaoks rohkem tasustatud aega.

Intervjueeris: Silja Oja, TULI

Maikuus toimub taas loovusfestival Kuldmuna, kus selgitatakse välja eelmise aasta loovaimad sündmused, reklaamid ning turundus-, kommunikatsiooni- ja disainilahendused. Kuldmuna jätkab koostööd ADC*Eesti Disainiauhindadega.

Kuldmuna 2021 ajakava:
Tööde vastuvõtt: 5. aprill – 4. mai (kell 23:59)
Hilinejate vastuvõtt: 5. – 12. mai 2021
Esitatavate tööde esmailmumise vahemik: 25. jaanuar 2020 – 4. aprill 2021
Pidulik auhinnagala: 28. mai 2021
Rohkem infot Kuldmuna 2021 teema, kategooriate ja žüriide koosseisude kohta: kuldmuna.ee