Suveniiritootjate ja -müüjate liit ütleb tänases pöördumises, et 320 000 eurot, mis on viimase aasta peale neile lõpuks viimaste kriisimeetmete käigus eraldatud, on liiga väike summa, et tagada sektori kriisis püsima jäämine.

Liit leiab, et kui lähiajal ja kiiremas korras reaalset ja mõistliku toetust ei saada, on kohalik suveniiri- ja käsitöövaldkond oma tegevuse lõpetanud ning edaspidi näeme siin mitte kohalikku, vaid imporditud ja võõrapäraseid tooteid. Arvestades ulatuslikke majanduskahjusid, mis sektor on juba kandnud, teeb liit peaministrile, mitmele ministrile ning EAS-ile järgmised ettepanekud:

  • Eesti käsitöö- ja suveniiripoed ning -tootjad tuleks lisada turismivaldkonda ning kõik turismivaldkonna toetused ja kampaaniad peaks nüüd ja edaspidi hõlmama ka neid.
  • Eesti käsitöö- ja suveniiripoodidele ning -tootjatele tuleks kompenseerida nn esimesest turismivaldkonna toetustest väljajäämine (2020. aasta mai).
  • Eesti käsitöö- ja suveniiripoodidele ning tootjatele tuleks kompenseerida ka nn teisest turismivaldkonna toetustest väljajäämine (2020. aasta detsember).
  • Eesti käsitöö- ja suveniiripoodidele ning -tootjatele tuleks nn kolmanda turismivaldkonna toetusega võimaldada maksimaalne lubatud abi, mitte minimaalne osa sellest (2021. aasta aprill).
  • Eesti käsitöö- ja suveniiripoed ning -tootjad tuleks lisada ka nn neljandasse turismivaldkonna toetuste saajate hulka eraldi kategooria ja piisava eelavega (2021. aasta jooksul).


"Eesti käsitöö- ja suveniiripoodidele ning -tootjatele tuleks õiglaselt kompenseerida majanduskahjud, mida eriolukord, piirangud ja piiride sulgemine neile tekitas," leiab suveniiritootjate ja -müüjate liit oma värskes pöördumises.

Sektor võimeline tulevikus tooma ühe euro eest kümme eurot

Liit leiab, et kõigi nende toetusmeedete suurus ja ulatus peaks arvestama juba tekkinud, kuid ka lähitulevikus tekkivat kahju ja ta peab olema piisav, et aidata käsitöö- ja suveniirivaldkonnal üle elada vähemalt järgnevad üheksa kuud (kevad sügis, talv) ehk kuni 2021. aasta lõpuni.

Ka on liit arvamusel, et iga üksik suveniirivaldkonna toetuseks antud euro on võimeline tagasi tooma kuni kümme eurot ja seda maksude, töökohtade, üldise tarbimiskasvu, oskuste, kogemuste, innovatsiooni, loovuse, integratsiooni, investeeringute, elu ja kultuuri edendamise, ettevõtluse, stabiilsuse ja turvalisuse säilimise ning Eestit kui hinnatud reisisihtkohana ja inimestele mõeldud riiki hoidva maine näol.

Ühtlasi selgitab liit, et Tallinna ja muu Eesti suveniirituru olukord on erinev. "Tallinna suveniiriturg on kümme korda suurem, kui muu Eesti kokku, sest Tallinn on välisturistide põhiline sihtkoht," märgitakse pöördumises.

Suveniiritootjate ja -müüjate liit lisab, et peale Tallinna vanalinna, asuvad suveniiripoed lennujaamas, sadamas, kaubanduskeskustes, turgudel, muuseumites, vaatamisväärsuste juures, suveniiritootjate asukohas, loomelinnakutes jne. Kokku oli Tallinnas enne kriisi poode kelle põhitegevus oli suveniiride müük üle 150.

"Lisaks müüakse suveniire supermarketites, kodusisustuskauplustes, ajandus- ja ehituspoodides, kauba- parv- ja reisilaevadel, laatadel, massüritustel, messidel, puhkekeskustes, hotellides, turismitaludes jne," loetleb liit oma pöördumises

Ka ütleb suveniiritootjata ja -müüjate liit, et nende hinnangul oli Eestis 2019. aastal isikuid, kelle põhitegevus oli käsitöö ja suveniiride müük, kuni 700. "Kuna Eestis pole inimeste liikumist varem piiratud, siis on reisilembusele üles ehitatud suur hulk ärisid," märgitakse pöördumises.

Suveniiride tootmine lakkab

Liidu hinnangul oli Eestis ettevõtteid, kelle põhitegevus oli käsitöö ja suveniiride tootmine, kuni sada. "Tallinna suuremad suveniiripoed suhtlesid otse nendega. Just Tallinna suveniiripoodides oli lisaks Eesti toodangule ka mujal toodetud suveniire," sõnatakse pöördumises. Ühtlasi hoiatab liit, et kui suveniiritootjad lõpetavad oma tegevuse, siis selliste ettevõtete uus algus ei ole võimalik.

"Kuna ala on väga spetsiifiline, mida kohapeal ei õpetata, kaovad paljud väärtuslikud oskused (käsitsi maalimine, dekoratiivtoodete tootmine, viimistlemine, pooltoodete valmistamine, tootearendus, disain jne) väliskontaktid, eksport, uued investeeringud, töökohad. Suveniiri kui toote päritolu kohalikust kultuurist, traditsioonidest lakkab," nenditakse pöördumises.