Transservis-N juhatuse esimees Vladimir Butuzov räägib, et GoSwifti infosüsteemi (mille kaudu järjekordi broneeritakse) omanikud hoiatasid Eesti siseministeeriumi süsteemi sulgemise eest. Nagu selgitab GoSwifti tehniline direktor Marius Kutateladze, on selle põhjuseks asjaolu, et siseministeeriumi ja GoSwifti vaheline leping lõpeb.

Juriidilised piirangud on peal

"Juriidiliselt on lepingu tähtaeg läbi, nii et nüüd pole mõtet broneerimissüsteemi abil autosid järjekorda seada, kui selle toimimiseks pole õiguslikku põhjendust pärast 17. maid," ütleb Kutateladze. Samas hõlmab see leping Transservis-N juhatuse liikme Andrus Tamme sõnul ka hooldealasid.

Hankel välja kuulutatud tingimused ei sobi Bubuzovi sõnul praegu kellelegi. Nagu Tamm märkis, olid osalemise tingimused karmid ja GoSwift peatas piiriületusele järjekordade broneerimise. "Transporti pole. GoSwift kogus maksusid Narvas, Luhamaal ja Koidulas. Raha pole ning tasuta tööd teha ei ole neil plaanis, "ütleb Butuzov.

Narva pärast tuntakse tõsist muret

"Me kardame rohkem Narva pärast. Kui veoautosid ei registreerita ja need ei läbi GoSwifti, nagu see oli varem, siis Narva ummistub veoautode järjekordadest. Nad ei saa siseneda ei Sillamäele ega Transservis-N ootealale, vaid lähevad otse piirile," hoiatab Butuzov.

Läbirääkimised käivad ka siseministeeriumiga, sest probleem langeb nende haldusalasse. "Me ei tohi lubada Narvas kokkuvarisemist," lisab Transservis-N juhatuse esimees. Ka kommunaalettevõtte juhatuse liige Andrus Tamm on sama meelt, et eelmainitud oht on olemas. Ta ennustab, et 1415 mai paiku võivad juba tekkida veoautode järjekorrad.

Broneerimissüsteemi maikuu päevade näide

Otsitakse uut ettevõtet, kes hakkaks piiriületuse broneerimist korraldama

Butuzov ja Tamm ütlevad, et selle küsimuse lahendab nüüd siseministeerium mais tuleb välja kuulutada konkurss ettevõtte leidmiseks, kes hakkab korraldama piiriületuse järjekordade broneerimist. "Kõnelused jätkuvad, need olid täna (esmaspäeval) ja jätkuvad ka homme (teisipäeval). Kõigil osapooltel on soov sellele küsimusele kiire lahendus leida," kommenteerib Tamm, kes avaldab lootust, et pooled siiski jõuavad kokkuleppele ja kaost saab vältida.

Kuna piirid on suletud, siis praegu on olukord kontrolli all. Butuzov lisab, et enne piiride sulgemist ületas ühes päevas Narva piiri umbes 700800 autot, nüüd see number on drastiliselt langenud ning number on 60 ja 70 vahel.

Kutateladze on kindel, et keegi ei soovi olukorra kordumist, mis oli piiridel 10 aastat tagasi justnimelt suurte järjekordade tõttu. "See oleks väga kurb ja radikaalne. Keegi ei taha näha neid kümnekilomeetriseid järjekordi piiripunkti ees ja et veoautod seisaksid teedel," on GoSwifti tehniline direktor veendunud. Ta nendib, et juriidilisest küljest on kõik võimalik. Kui leping lõpeb ja lahendust ei leita, siis pole ka sellise süsteemi säilitamiseks õiguslikku alust.

Siseministeerium loodab sõlmida uue lepingu enne kui vana kaotab kehtivuse

Siseministeeriumi piiripoliitika osakonna juhataja Janek Mägi kinnitab, et leping GoSwiftiga tõepoolest lõpeb 16. mail. "Politsei- ja piirivalveamet otsib praegu lepingu sõlmimiseks uut partnerit," räägib Mägi, lisades, et uue partneri otsimine kestab 10. maini. Siseministeerium loodab uue lepingu sõlmida enne, kui kehtiv leping GoSwiftiga aegub.

Järjekordade reserveerimine piiril on alates 16. maist ajutiselt peatatud, kuid siseministeerium otsib koostöös PPA-ga lahendusi, et süsteem toimiks ka praeguse lepingu lõppedes.