Ektaco vaatab julgelt ringi ka mujal maailmas – nii oma tooteid eksportides kui ka maailma toitlustusäri trende Eestisse tagasi tuues. Kõige kiiremini kasvav välisturg on praegu Ühendemiraadid, kus on jätkatud kasvamist ka COVID-19 pandeemia tingimustes. Ettevõtte edu pandiks võib pidada investeeringuid oma töötajatesse ja tootearendusse. Pikk ajalugu ja õnnestunud projektid annavad võimaluse kriisiolukordades kiirelt reageerida ning vajaduse korral oma fookust ajutiselt muuta.

Juku arvutitest Eesti populaarseima kassasüsteemi ja Riigikogu hääletussüsteemideni

1989. aastal loodud Ektaco esimene suur projekt oli Juku arvutite perekonna välja töötamine. Tänu sellele oli juba 1990. aastate alguses iga töötaja laual arvuti ja loodud kindel baas edasisele arengule. Kolme tegusa kümnendi järel on ettevõtte lipulaevadeks kujunenud kassasüsteem CompuCash ja tööarvestuse süsteem CompuAccess. Just nendel toodetel hoitakse praegu peamist arendusfookust, et võimalikult paljud ettevõtted saaksid juba standardlahendusest endale vajalikud moodulid kasutusse võtta. „Varem tegutses Ektaco justkui rätsepana, kes ehitas igale kliendile erilahenduse. Nüüd oleme viinud fookuse pigem kahe omatoote väga heaks arendamisele,“ räägib ettevõtte ekspordi- ja müügijuht ning juhatuse liige Rain Ruven. „See muidugi ei tähenda, et me vajaduse korral erilahendusi ei pakuks. Igal ettevõttel on oma spetsiifika ja kuulame alati väga hea meelega oma klientide vajadusi. Kuna arendusmeeskond on kohapeal olemas, siis saame vajaliku alati kokkulepitult tehtud,“ kinnitab Ruven.

CompuCashi iseteeninduskassa.

Praegu on Ektaco tiimi tähelepanu suunatud eelkõige omatoodetele, kuid aastate jooksul on tehtud ka suuremaid ja väikseimaid eriprojekte: elektrinäitude kauglugemissüsteeme, ühistranspordi kontseptsioone, mobiilseid parkimissüsteeme, Eesti Posti kassasüsteeme, hääletussüsteeme ja muud põnevat. Alles sel aastal arendati COVID-19 põhjustatud kriisist tingituna väga vajalikuks osutunud Riigikogu hübriidistungite lahendus, mille vastu on tuntud huvi ka mujal maailmas. „Oleme selles mõttes väga heas positsioonis – tavaolukorras arendame omatooteid, aga kriisides suudame väga kiiresti ümber fokuseerida, võtta vastu muid projekte ja ehitada ka omatoodetele just sel hetkel vajalikke lisamooduleid,“ kommenteerib Ruven.

Näiteks CompuCashile ehitati 2020. aasta kevadel toitlustusettevõtetele mõeldes kiiresti juurde võimalus oma ettetellimiskeskkonna loomiseks. Lahendus on integreeritud otse kassasüsteemi, mis muudab selle seadistamise väga lihtsaks. „See aitab toidukohal ainult kaasamüügi tingimustes säästa korraliku summa, mis läheks muidu välistele toidukulleritele. Lisaks integreerisime võimaluse lauast QR-koodiga menüüd vaadata ja tellimust esitada, mis on terrasside avanedes hädavajalik,“ selgitab Ruven.

Suurim vara on inimesed

Ektaco peab oma suureks väärtuseks meeskonna stabiilsust. Keskmine tööstaaž on pisut üle 10 aasta, mis on pidevalt kasvava IT-ettevõtte kohta väga kõrge number. Samas on viiendik töötajatest alla 30-aastased. 32-aastase ettevõtte staažikaim töötaja, praegune tegevjuht Kaido Jelle on hingekirjas olnud algusest peale. „Motiveeriv on olnud pidevalt muutuda ja uueneda – olen oma töös alati üritanud töötajatele luua arenguvõimalusi ettevõttesiseselt ja kujundada võimalikult stressivaba töökeskkonna,“ ütleb Jelle.

IT-valdkonnas on töötajaid olnud juba aastaid väga raske leida ja tihti ei püsita ühes ettevõttes kuigi kaua. Ektacos osatakse oma töötajaid hoida. Ettevõte on järjepidevalt olnud Äripäeva suurimate palgamaksjate TOP 500-s. „Ainult palgaga aga häid inimesi kinni ei hoia. Toetame oma töötajaid igas eluetapis: loome paindlikke tingimusi tudengitele ja lapsevanematele, toetame igakülgselt elukestvat õpet, pakume kaugtöövõimalusi ning korraldame ühistegevusi. See kõik on tähtis osa meie töökultuurist. Suutsime isegi viimasel keerulisel aastal viia piiranguvabal ajal läbi kaks laiapõhjalist meeskonnatöökoolitust ühe Eesti tippkoolitaja abiga. Meie töökultuur toetab andekate inimeste jätkamist ettevõttes,“ kirjeldab Ruven.

CompuCashi iseteeninduskassa kaupluses.

Kindlasti on oma osa headel arenguvõimalustel. Uute positsioonide täitmisel vaadatakse esmalt alati ettevõtte sisse – näiteks üks praegune nõukogu liige alustas kunagi hooldustehnikuna. „Selliseid edulugusid leiab veel ja veel. Meie jaoks on väga oluline, et töötajate teadmised jäävad meile alles. Oleme suured majanduskriisid elanud üle ilma ühegi koondamiseta. Kuna ettevõtte kasv jätkub, siis loomulikult on vahel vaja võtta inimesi tööle ka väljastpoolt. Ektaco hea sisekliima kasuks räägib see, et enamasti jõuavad uued töötajad meile praeguste töötajate heade soovituste kaudu,“ täiendab Jelle.

Digitaliseerimise abimehed

Eduka äri aluseks on tänapäeval lisaks heale ideele kindlasti ka efektiivsus. Väga lihtsalt sõnastatuna aitab Ektaco ettevõtetel oma tööd paremini planeerida ja samade ressurssidega rohkem ära teha. Üks neist olulistest ressurssidest on aeg, mida paljudel napib. Kui tegu on andmete ühest programmist teise liigutamisega, siis võib see kaasa tuua nii suuremat ajakulu kui ka lihtsaid inimlikke vigu. Ektaco loodud süsteemid CompuCash ja CompuAccess aitavad just neid probleeme vähendada.

„Meie eesmärk on, et andmed koguneksid ja liiguksid digitaalselt. CompuCashi puhul näiteks piisab retsepti ühekordsest sisestamisest, et see kajastuks ka laos, kassas, menüüs ning isegi toitlustusettevõtte isiklikus tellimiskeskkonnas,“ kirjeldab Ruven ja lisab, et CompuAccessis piisab töötaja info ühekordsest sisestamisest ning vajalike seadistuste tegemistest, et reaalselt töötatud tunnid saaksid süsteemi kantud. Samuti võimaldab see jälgida igale töölõigule kulunud aega. „Juhtide ülesandeks jääb olemasolevate andmete pealt planeerida järgmiste perioodide tööd paremini. Kogu vajaliku info saab kiiresti raamatupidamisprogrammi edasi saata. Võrreldes traditsioonilise Exceli kasutamisega on väga oluline see, et alati jääb alles muudatuste ajalugu,“ selgitab Ruven.

Trendide maaletooja Eesti restoraniäris

Nagu mainitud, on CompuCashi kassasüsteemid kasutusel mitmetes välisriikides ja seega saab Ektaco meeskond paljud maailma trendid endaga Eestisse kaasa tuua. Parim näide sellest on Araabia Ühendemiraadid, kus aina enam toidukohti on võtnud kasutusele CompuCashi. Näiteks kasutatakse seda kassasüsteemi kuulsas Dubai Mallis asuvas kohvikus Yamanote, mis kuulub šeik Suhail Al Maktoumile. Kohapeal on olemas eestlastest koosnev tugitiim, kes on ööpäev läbi valmis mõne minuti jooksul klientide küsimustele reageerima.

CompCashi kassasüsteem Dubai restoranis.

„Dubais ja üldiselt Araabia Ühendemiraatides on restoranikultuur Eestist mitu sammu ees. Kuna just seal on meie tooted laialt kasutuses, siis näeme seda lähedalt ja saame koduturul vajalikke uuendusi pakkuda,“ räägib Ruven. Ektaco ennustab juba sel suvel suurt kasvu QR-koodi abil kuvatavale menüüle ning jätkuvat edu iseteeninduskassadele ja toidu ettetellimiseks mõeldud keskkondadele.