Luminori liisingu juhi Andrus Soodla sõnul on hoolimata koroonakriisist nõudlus autoturul püsinud viimase aasta jooksul ja ka praegu üllatavalt tugevana, ent pakkumine on vähenenud. Selle taga on kaks olulist faktorit, millest esimene on otseselt seotud Euroopa Liidu kliimaeesmärkidega.

Teatavasti toimub autotootjate seas väga suures mahus üleminek uuele tehnoloogiale, mille on tinginud surve vähendada CO2 emissioone. „Uute autode pakkumist või õigemini pakkumise vähenemist mõjutab selgelt elektrifitseerimise ehk CO2 heite vähendamise eesmärk. Elektrilised ja hübriidsõidukid on teatavasti vähem saastavad, ent nõuavad tootjatelt kaasaegsetemate tehnoloogiate kasutusele võtmist, mis omakorda tõstab autode hindu,“ selgitas ta.

Kiipide tarneraskused

Lisaks CO2 vähendamise mõjutavad autotootjaid elektroonikakomponentide ehk kiipide tarneraskused. See on tinginud olukorra, kus paljudel tootjatel seisavad peaaegu valmis autod platsil, kuid puuduvad teatud komponendid, mis laseksid autod lõpuni toota.

„Mitmete tootjate mudelivalikust on seetõttu tänaseks osa mudeleid eemaldatud või siis kehtestatud väga pikad tarneajad,“ selgitas Soodla. „Siin oleneb palju tootja lähenemisest. Osa võtavadki ilma vajalike komponentideta mudelid infosüsteemist maha, teised annavad väga pikad tähtajad, näiteks 2–3 kuu asemel 8–10 kuud, eeldusega, et selle aja jooksul kiibid saabuvad ja autosid saab toota. Kusjuures täna pole kindlust, et tegelikult selle aja jooksul need jupid ka saabuvad.“

Tulevikus väiksem valik kui aasta tagasi

Keerulistele aegadele vaatamata on liisinguturg märgatavalt elavnenud. Võrreldes tänavust esimest nelja kuud eelmise aasta sama ajaga, on sõiduautode puhul liisingutaotluste kasv olnud pea 50% – uute autode puhul tuli Luminori taotlusi 65% rohkem kui mullu ning kasutatud autode puhul 33% rohkem.

Hoolimata olukorrast, kus pakkumine ei vasta kasvanud nõudlusele, ei prognoosi Soodla siiski uute autode kiiret hinnatõusu. Pigem kasvavad autode hinnad selle arvelt, et üha rohkem tuleb pakkumisse hübriid- ja elektriautosid, mille tootmiskulud ning seeläbi ka müügihind on bensiini- ja diiselsõidukitest kõrgem. Samuti tuleb vähemalt lähemas tulevikus uute autode ostjatel leppida mõnevõrra kesisema valikuga kui näiteks aasta tagasi.