Omamärgitooted on kaupluseketi enda tellimusel valmistatud kaubad. „Sageli eristab omatooteid ehk inglise keeles private label tooteid soodne hind. See saavutatakse tavaliselt hoides kokku näiteks reklaami või pakendi disainimise kuludelt. See ei halvenda kuidagi toote väärtust, küll aga võimaldab pakkuda juhtivatest kaubamärkidest soodsamat hinda," ütles Prisma sortimendi- ja hankedirektor Kaimo Niitaru.

Hind ei ole jaekettidele ainus põhjus, miks private label tooteid tellitakse

Hinnavõidu annab ka tellitava kauba kogus, kuna kauplused ostavad tooteid üheskoos ja suures mahus. Suurema koguse hanke puhul on hinnavõit märgatav. Eriti suured on näiteks kuivainete mahud, kuna nende säilivusaeg on väga pikk, mis võimaldab neid ka pikema aja jooksul müüa.

Siiski ei ole Niitaru sõnul hind ainus põhjus, miks kauplused omamärgitooteid pakuvad. Tema sõnul on tihti põhjuseks konkurentsi suurendamine ja teistsuguste maitsete pakkumine.

Kõrged kvaliteedinõuded

Kõige rohkem omatooteid leidub sügavkülmalettides. Sealne valik ulatub külmutatud köögiviljadest kuni jäätiste ja pagaritoodeteni. Samas pole omatooteid vaid toidukaupade osas ning suurematel kettidel on ka oma kaubamärgiga rõivaid ja jalatseid.

Omamärgitoodete puhul järgitakse vastavusnõudeid sama rangelt ning hoolitamata hinnaerinevusest kvaliteedis erinevusi pole. Poelettidele jõudmiseks peavad omatoodete tootjad vastama tootespetsiifilistele kvaliteedi- ja ohutusnõuetele ning olema vastutustundlikult toodetud.

Kauplustes leidub ka tooteid, mis tulevad samalt tootmisliinilt, kuid jõuavad poelettidele eri kaubamärgi all. Kuigi omamärgitooted on poes tavatoodetega kõrvuti, ei kahjusta see toidutootjate äri. Pigem soovivad ka paljud Eesti tootjad jaekettide omatooteid valmistada, kuna lepingumahud on suured.

Tõusev trend

Kaimo Niitaru sõnul näitab statistika, et kliendid eelistavad omatooteid aasta-aastalt üha enam: „See trend kasvab ja majandusolukorra halvenedes on see eriti hästi märgatav. Omatooted on tavapärasest soodsamad, mis tähendab, et keerulistel aegadel on pere kulutustel silma peal hoides võimalik teha kvaliteedis järele andmata soodsamaid valikuid.“

Säästmine ja teadlik kokkuhoid saab järjest populaarsemaks. „Kuna oma- ja tavatoodete kvaliteet on samal tasemel, siis eelduste järgi suureneb omamärgitoodete eelistamine. Säästlik tarbimine ei tulene enam vaid vajadusest kokku hoida, vaid on saanud elustiili osaks,“ ütles Niitaru.

Oluliselt on suurenenud ka inimeste teadlikkus vastutustundlikust kaubandusest. Eriti noored on selles osas väga teadlikud ja valikute tegemisel oma põhimõtetega vastuollu ei minda, pigem jäetakse toode ostmata.

„Võib öelda, et inimesed teevad üha teadlikumaid valikuid, aga samas ei ole nad nõus üle maksma ja kvaliteedis järele andma. Nii peavad ka kauplused üha rohkem pingutama, et oma klientide väärtustele ja soovidele vastata. Omamärgitoodete lai sortiment ja soodsad hinnad on kindlasti üks viis, kuidas konkurentsis püsida,“ tõdes Niitaru.