„Tiitel aitas meil muutuda oma valdkonna arvamusliidriks. See andis meie arengule suure tõuke ja mõjutab arengut siiani,“ ütleb 2014. aastal ajaloo esimese aasta ettevõtte tiitli pälvinud Top Marine finantsjuht Anneli Prodel.

Niisiis andis võit konkursil neile oluliselt rohkem kui vaid lühiajaline meediatähelepanu. Tiitel tähendab, et ettevõttega hakati arvestama, nende juures sooviti tulla tutvuma tootmiskorraldusega. Prodel toob välja, et neilt hakati isegi küsima koolide õppekavade toimivuse kohta ning kutsuti ka esinema. Kasutegureid on olnud veelgi.

„Mis peamine, rahvusvaheliselt annab nii mõjuka tiitli kandmine klientidele teatud garantii ettevõtte jätkusuutlikkuse ja toimivuse kohta. Julgen väita, et aasta ettevõtte konkursi võit andis Top Marine arengule suure tõuke ja mõjutab meid siiani,“ toob Prodel välja.

2014. aasta ettevõtte juht Andry Prodel (vasakul) ja president Toomas Hendrik Ilves auhinnagalal.

Kasu on olnud mitmekesine

Kuid konkursil on kokku kuus olulist kategooriat, millest üks on aasta eksportöör. 2018. aastal võitis selle tiitli Thermory AS. Tegemist on maailma suurima termopuidu väärindaja ja saunamaterjalide tootjaga. Nende müügidirektor Katrin Reinaste-Parve meenutab, et kandideerimise peamine motivatsioon oli esile tõsta ettevõtte pühendunud meeskonda, tänu kellele nad igal aastal müügi- ja tootmisrekordeid ületasid. Koos arendati tooteid ja turge.

„Vaatamata ettevõtte suurusele olime toona Eestis vähetuntud,“ nendib Reinaste-Parve. Nõnda tehtigi juhatusega otsus, et soovitakse näidata oma enam kui 20aastast kogemust ning seda, et ollakse kiirelt arenev ja julge ettevõte. Loomulikult ka seda, et nad on oma segmendis maailma turuliider ja üks suuremaid eksportööre Eestis.

Mida kandideerimine andis? Reinaste-Parve ütleb, et kindlasti suuremat tuntust neile tähtsal koduturul. Kuid suurima tähtsusega nende jaoks oli see, et kolleegid kogesid auhinda kui tunnustust oma tööle. Müügidirektor toob välja, et auhind on neid kahtlemata aidanud ka töötajate värbamisel.

„Kandideerimine oli meie jaoks väikest viisi tööandja turunduse projekt ja aitas meil ühel või teisel viisil edu saavutada. 2018. aastast oleme oma ekspordikäivet igal aastal suurte sammudega edasi kasvatanud, vahepeal laienenud läbi ühinemiste, teise ettevõtte ostmiste ja eelmise aasta lõpul avanud tütarettevõtte Saksamaal,“ kirjeldab Reinaste-Parve nende edasist edu. Thermory annab koos tütarettevõtetega tööd enam kui 700 inimesele. Kontserni müügitulu 2020. aastal oli 109 miljonit eurot.


Ka lihtsalt osavõtt annab palju

Kui tavaliselt räägitakse konkursside puhul võitjatest, siis ka osalemine ise võib anda ettevõttele palju lisaks. Võtame eelmisel aastal konkurentsivõime edetabelis mikroettevõtete kategoorias 416 ettevõtte seas 15. koha saavutanud SimplBooks OÜ. Nad tegelevad raamatupidamistarkvara arendamise ja müügiga (SaaS). Neil on väike meeskond ning see koht ei jätnud neid sugugi külmaks. Osaletakse igal aastal.

„Tegemist ei ole küll n-ö medalikohaga, aga meie tiimi jaoks ikkagi väga hea positsioon, kust edasi minna. Edestasime siiski kõiki põhikonkurente,“ selgitab ettevõtte turundusjuht Rene Meres.

Meres selgitab, et nende ettevõtte jaoks annab konkurentsivõime edetabelis osalemine eelkõige parema ülevaate nende tulemustest võrreldes teiste ettevõtete ja ka konkurentidega.

„Muidu, kui võrdled ainult käivet ja kasvu, siis siin saad veidi rohkemate andmetega võrdluse. Loomulikult ei pruugi iga number lõplikku tõde peegeldada, aga hea pildi saab ette ikka,“ leiab ta.

Tugeva tulemuse puhul annab see Merese sõnul tiimile motivatsiooni ja energiat juurde. Kehvema tulemuse korral tekib võib-olla mõttekoht, mis aga tugevale tiimile annab hoopis ambitsiooni midagi muuta ja paremini teha. „SimplBooks tiimile andis edetabelis osalemine kinnitust, et liigume õiges suunas,“ räägib ta.

Vähem tähtis pole seegi, et erinevatel konkurssidel ja edetabelites osalemine aitab järk-järgult kasvatada tuntust. Hea tulemuse saavutamisel soovid seda ikka ka teistega jagada. Nemadki jagasid enda mõtteid, positiivset emotsiooni ja tulemusi erinevates kanalites, mis omakorda aitas brändingule ning turundusele üldiselt kaasa.

„Kui nüüd mõni mikroettevõte mõtleb, et milleks küll osaleda, kui on juba ette näha, et poodiumi eest ei võistle, siis julgustan kindlasti proovima. Nagu varasemalt mainisin, siis olenemata positsioonist saab hea võrdlusmomendi konkurentidega ja osavõtt ise on äärmiselt lihtne. Positiivne konkurents aitab kasvada ja jõuda kaugemale,“ toob Meres välja.

Võit aitas tähistada juubelit

Eelmisel aastal napsas AS Nortal nii aasta eksportööri kui ka aasta ettevõtte tiitli. Nortal Eesti juht Ats Albre toob samuti suurima kasuna välja ennekõike positiivse tähelepanu ja selle mõju meeskonnale. Ta ütleb, et Aasta ettevõtte auhind on üks kõrgemaid riigipoolseid tunnustusi, mis Eesti ettevõtjatele osaks saab langeda.

„Auhind andis suurepärase võimaluse tähistada meie juubeliaastat ning seniseid saavutusi ja tunda kogu Nortali meeskonnaga tiitli üle uhkust. See mõjus kannustavalt ja inspireerivalt kogu kollektiivile. Samuti märkasid ja tähistasid koos meiega olulist tunnustust ka meie kliendid ja partnerid,“ toob Albre välja.



Ettevõtluskonkursil on ka üks uus kategooria

Konkurss koosneb kahest erinevast osast, millest üks on „Ettevõtluse auhind“ ja see toimub EASi ja Eesti Tööandjate Keskliidu eestvedamisel 21. korda. Parimad ettevõtted selgitatakse välja kuues kategoorias: aasta eksportöör, aasta innovaator, aasta välisinvestor, aasta disainirakendaja, aasta pereettevõte ja tänavu lisandunud aasta turismiedendaja.

Teine paralleelselt toimuv konkurss on Eesti ettevõtete konkurentsivõime edetabel, mida koostab Eesti Kaubandus-Tööstuskoda. Konkursi raames koostatakse ettevõtete üldine konkurentsivõime paremusjärjestus ettevõtete majandusnäitajate põhjal ning lisaks valdkondlike edetabelite koostamisele selgitatakse parimad välja ka ettevõtte suuruse arvestuses. Konkursi metoodika on välja töötanud Eesti Konjunktuuriinstituut.

Mõlema konkursi edukamate seast valib esinduslik žürii aasta ettevõtte 2021.

Eelmisel aastal pärjati aasta ettevõtte tiitliga üks Eesti IT-lipulaevu Nortal AS, kes oli parim ka aasta eksportööri kategoorias. Veel olid võidukad: Elcogen AS (aasta uuendaja), Mainor AS (aasta pereettevõte), Ampler Bikes OÜ (aasta disainirakendaja) ja Ericsson AS (aasta välisinvestor).

2020. aastal olid konkurentsivõime edetabeli parimad: Tavid AS (konkurentsivõimelisim suurettevõte), Kapitel AS (konkurentsivõimelisim väike- ja keskmine ettevõte) ning Münchhausen Productions OÜ (konkurentsivõimelisim mikroettevõte).

Tegu on suurima era- ja avaliku sektori koostöös toimuva konkursiga Eestis, kus igal aastal osaleb üle 2000 Eesti ettevõtte. Konkursi eesmärk on tunnustada parimaid Eesti ettevõtteid ja tõsta esile ettevõtlikkust ka majanduslikult keerulisel ajal.

Kõik ettevõtted on oodatud kandideerima veebilehel www.ettevõtluskonkurss.ee

Kandideerimine on avatud 5. juulini 2021.

Jaga
Kommentaarid