Uued piletihinnad ja soodustused jõustuvad Kihnu laevaliinil selle aasta 1. septembrist. Kihnu vallavanema ja majandusministri Taavi Aasa arvamused praamiliikluse korraldamisest erinevad väga kardinaalselt.

"Viimased kümme aastat saime normaalselt asju korraldada, nüüd ei saa. Elanikelt nõutakse nüüd neli korda kallimat hinda. Tundub, et väiksesaarte elanikelt tuleb koorida mitu nahka. Kuidas see praktiliselt või poliitiliselt kasulik on?" kurdab Kihnu saare vallavanem Ingvar Saare.

Aas Kihnu vallavanemaga selgelt aga ei nõustu: "Väikesaare elanik ei pea maksma võrreldes varasema korraga neljakordset hinda, et pääseda saarele. Püsielanikul oli eelmise korra järgi sõidukipilet neli eurot, mitteelanikul 16 eurot. Uue korra järgi on püsielaniku sõidukipilet endiselt neli eurot, mitteelanikul 15 eurot."

Kihnu 700-st elanikust vähemalt 150 on uue piletisüsteemiga selgelt võitnud, ütleb majandusminister. "Soodustuste kehtestamise osas oli meil väikesaarte esindajatega korduvalt arutelusid ning tulime niivõrd palju vastu, kui seda seadused võimaldavad."

Aasa kinnitusel tahtsid nad säilitada võimalikult sarnast olukorda juba toimivaga, kuid eri saartega on kehtivate lepingutega olnud seni soodustused, mis tuleks õiguslikult lahendada teisiti.

Kihnu vallavanema hinnangul diskrimineerib ministri määrus väikesaare tavaelanikke ning sellel, kui üldse, on otsitud põhjused. "Tavapärast elurütmi see määrus ei järgi ning inimesed ei saa aru, mis see põhjus on, et siiani kehtinud süsteemi muudeti," möönab Saare.

Naabrimehe autoga odavalt mandrile enam ei saa

Juba alates eelmise aasta 1. oktoobrist kehtib KihnuMunalaid ja MunalaidKihnu praamiliinidel määrus, mille alusel saavad oma sõidukile osta sooduspileti vaid need reisijad, kellel on esitatud sõiduki registreerimistunnus.

"Erinevalt varasemast toimub nüüdsest soodustuse saamise õiguse kontroll erinevatest registritest aga jooksva päringuga. See tähendab, et soodustuse saamise õigust kontrollitakse igakordselt, mitte kord aastas või ühekordselt nagu varasemalt sõiduki sooduskaardi väljastamisel," selgitab Aas. "Tõsi, sellest tulenevalt muu isik enam antud soodustust kasutada ei saa, st sõidusoodustuseks õigustatud isik peab ise samuti viibima üleveol, ütleb minister.

Ministri jutu järgi ei ole soodustuse puhul aktsepteeritav, et soodustuse saamiseks kasutatakse näiteks naabrimehe sooduskaarti, vaid sooduskaart on seotud ainult konkreetse isikuga.

Just seda tingimust näeb vallavanem Ingvar Saare väga vigasena. Ta küsib: "Kui kasutan kaubaveoks üks kord sõbra kaubikut, siis ei ole see proportsionaalne nõue." Saare nendib veel, et sõidukite ristkasutusest pole Kihnu saarel jälgegi näha. "Kuidas me saame väikesaarel rohepöördesse panustada, kui bürokraat asja keeruliseks ajab?"

Muudatusest võidavad eelkõige õpilased ja vanurid

Majandusminister Taavi Aas rõhutab positiivse muudatuste tagajärjena, et suurimateks võitjateks saavad olema Kihnu, Piirissaare ja Ruhnu õpilased, üliõpilased ning eakad, kuna ka nemad saavad edaspidi sõita saare ja mandri vahel tasuta. Sama võimalus juba Vormsi õpilastel ja eakatel oli.

Kihnu vallavanem nõustub, aga viskab ka pisut õli veel tulle: "Vormsil oli viis aastat nii, et pensionärid ja kohaliku põhikooli lapsed sõitsid tasuta. Kihnus ja Ruhnus ei sõitnud, sest nii lihtsalt otsustati. See pole ühtlustamine, vaid vana "võla" klattimine."

Kui kogu ühistransport mandril on tasuta, siis väikesaarte eakate ja laste tasuta sõit ei ole asi, mida väga erilise töövõiduna välja tuua, nendib vallavanem Saare.

Kas loetud artikkel vastas Teie ootustele?
Ei ole üldse rahul Olen väga rahul