Oodatust kiirem lennuliikluse taastumine on võimaldanud Boeingul leida uued omanikud ka nendele 737 MAX lennukitele, mille algselt ostjad neist kas loobusid või lõpetasid kriisi mõjul tegevuse, kirjutab Wall Street Journal. Ostjateks on nii Ameerika lennufirmad kui ka lennundusettevõtted mujal maailmast.

Kui veel mullu juulis oli Boeingul laos sada seda tüüpi lennukit, siis praeguseks on Chicagos tegutseval lennufirmal vaid kümme omanikuta 737 MAX-i alles. Aasta tagasi oli lennunduses muidugi suur ja sügav kriis, paljud lennufirmad otsisid pigem kohti, kus oma olemasolevaid lennukeid ladustada. Kuigi ärireiside ja rahvusvahelise lennunduse taastumiseks läheb veel aega, on siseriiklik lennuliiklus aga juba hoo sisse kaanud, kinnitas ühe USA lennufirma tippjuht.

Praegu on USA siselendude täituvus keskmiselt 84%, alanud on suvepuhkuste hooaeg. Lõppeva nädala reedel läbis USA lennujaamasid enam kui kaks miljonit lennureisijat. Viimati oli see number nii kõrge 2020. aasta märtsis. Vaatamata sellele, et optimisminoote on koroonapandeemia jooksul varemgi olnud, on lennufirmade juhid veendunud, et nüüd on tõeline taastumine alanud. Lennufirmad on tihendanud lennuplaane, toonud tööle tagasi ja palganud juurde piloote ning pardapersonali.

Värskete Boeing 737 MAX ostjate hulgas on olnud mitu suurt USA lennufirmat nagu näiteks United Airlines ja Alaska Air Group. Uutele omanikele minevad lennukid on täiesti valged, nad saavad need võõbata just selliseks nagu nende ettevõtte sümboolika ette näeb. United andis juba märtsis teda 25 MAX lennuki omandamisest. Selle hulgas on nii laos olnud kui ka uusi, otse tootmisliinilt tulevaid lennukeid. Alaska Airlines sõlmis juba detsembris lepingu üheksa 737 MAX-i omandamiseks.

Väideavalt käivad United’il läbirääkimised Boeinguga veel 150 lennuki omandamiseks. Läbirääkimised käivad lennukitootjal veel ka Kanada odavlennufirmaga Flair Airlines. Selle ettevõtte tegevjuhi Stephen Jonesi sõnul ostavad nad 13 seni laos seisnud lennukit. Need peaks aitama lennufirmal lähiajal lennuliikluse taastudes kasvada. Southwest andis lõppeva nädala teisipäeval teada, et suurendab oma järgmisel aastal täitmisele minevat tellimust veel 34 seda tüüpi lennuki võrra.

Boeingu esindaja sõnul on nad tänulikud, et nende kliendid usaldavad taas 737 MAX lennukitüüpi pärast kahte järjestikku juhtunud lennuõnnetust. 737 Maxi esimene õnnetus juhtus 2018. aasta oktoobris, kui Indoneesia ranniku lähistel kukkus merre Lion Airi lennuk. Vaid neli kuud hiljem kukkus veidi pärast õhkutõusmist Addis Ababast alla Ethiopian Airlinesi 737 Max.

Mõlema õnnetus põhjuseks peetakse vigast juhtimistarkvara, mis aktiveerus valel hetkel ja pani lennukid nina ees vastu maad sööstma.