Suured kruiisilaevad keelatakse ära, et kaitsta habrast ökosüsteemi sealse massilise turismi eest. Itaalia kultuuriminister Dario Franceschini sõnas The New York Times'ile, et probleemi ei saanud edasi lükata.

Keeld kehtib laevadele, mis on raskemad kui 25 000 tonni, pikemad kui 180 meetrit või mis kasutavad manööverdamiseks rohkem kui ettenähtud kogust kütust. Keeld võib mõjutada seega ka suuri jahte.

Nii Veneetsia elanike kui ka keskkonnakaitsjate poolt aastakümneid nõutud keeld jõustub 1. augustil.

Rahvas avaldas meelt

Viimastel nädalatel, kui kruiisilaevad naasid pärast pandeemiast tingitud pausiVeneetsiasse, kogunesid linnas meeleavaldajad väikeste paatide ja lippudega, mil oli kiri “No big boats (ei suurtele laevadele - toim)”. Eelmisel pühapäeval toimus meeleavaldus ka linnas aset leidnud 20 riigi majandusministrite kohtumisel.

"Mu südamerütm on nii kiire, et ma võin saada südameataki,” kommenteeris üks aktivist ja No Big Ship Committee pressiesindaja Tommaso Cacciari, kui ta kuulis valitsuse otsusest. "Oleme võidelnud kümme aastat ja nüüd tundub see võit peaaegu uskumatu," lisas ta.

Itaalia hirm sattuda musta nimekirja

Aprillis teatas peaministri Mario Draghi valitsus, et kavatseb keelata suured kruiisilaevad San Marco basinast, San Marco kanalist ja Giudecca kanalist. Ära aga ei määratud keelu kuupäeva. Lisaks oli keeld seatud ka uue sadama ehitamisele, mille projekt võtnuks aastaid. Teisipäevane otsus kõrvaldas selle tingimuse, nii et keeldu saaks rakendada nädalate, mitte aastate pärast.

Nimelt oli kiire otsustusprotsessi taga ka UNESCO märguanne, et vastasel juhul võib Veneetsia sattuda musta nimekirja "pidevate kruiisilaevade põhjustatud kahjustuste” eest. Kiire otsuse vastu võtmine välistas aga sellise olukorra tekkimise.

Probleemi üle käis arutelu Itaalias lausa viimased kümme aastat.

Mis saab edasi?

Kulme on kergitanud kavatsus suunata kruiisilaevad Marghera sadamasse. Sadam on aga ehitatud kaubalaevadele ehk pole seetõttu nii maaliline kui Veneetsia laguun. Lisaks ei ole sadama kanal paljude kruiisilaevade jaoks piisavalt suur ja sügav ning vajaks seega suuri ehitustöid.

"See on positiivne otsus ning võib olla uue ajastu algus, ”ütles Cruise Lines International Associationi riiklik direktor Francesco Galietti. Ta lisas, et ühing on Margherasse ajutisi dokkimisplatse taotlenud alates 2012. aastast.

Kruiisitööstus loodab koha valmis seada 2022. aastaks, kui turistid hakkavad taas kruiisidel käima. Sel aastal oodati Veneetsiasse vaid 20 liinilaeva.