Tänasel digiajastul võib eeldada, et ettevõtjad mõistavad digiturunduse ja e-kaubanduse olulisust. Üllataval kombel peetakse e-kaubandust ja sellele vahendite suunamist ikka ebavajalikuks ja teisejärguliseks. E-poode tehakse, aga nende ülesehitusse ei panustata piisavalt, nagu ei panustata ka e-poe turundamisele. Ettevõtjad arvavad, et e-pood ja digiturundus ei too piisavalt tagasi.

Sellele toetudes mõtestame lahti meie tänase turusituatsiooni, kus kerkivad esile kaks suunda. Ettevõtjad, kes saavad enda tooteid müüa e-poes ja teised, kes peavad kliendi teenindamiseks kutsuma kliendi päriselt kohale või peab toodetele ostja leidma müügiinimene.

E-pood, kui hea soodne lisakanal?

Kui võrrelda kaubanduskeskuse poodi e-poega, siis oleks huvitav küsida esimese kaubanduskeskuse looja käest, mis nägu rentnikud tegid, kui räägiti võimalustest ja renditava pinna hinnast. Võib ainult eeldada, et näole kerkis sarnane kahtlust täis kulmukortsutus nagu täna, kui rääkida digiturundusest ja sellesse investeerimisest.

Sukeldume korra numbrimaailma. Kaubanduskeskustes küsivad omanikud ettevõtjatelt raha vastavalt ruutmeetri hinnale. See summa kindlustab kauplemiskoha, ökosüsteemi, kohati ka kliendid ehk teisisõnu hea aluse eduka äri tegemiseks. Oletame, et see ruutmeetri hind on 15-20 €/m2. Seega, kui äripinna suurus on 100 m2, on minimaalne kuu kulu 2000 € pluss töötajate töötasu, väljapanek, kaup, jooksvad kulud jms. Arvestades sellega, on tõenäoliselt minimaalne kuu kulu ettevõtjale 6000-7000 €, et rahvas ainuüksi poodi tuleks.

On ettevõtteid, kellel on üks pood ja neid kellel on poode üle 15. Kui poode on mitu, peaks ettevõtja oma plaanidesse võtma ka e-poe loomise. See on täpselt sama oluline nagu üks pood Räpinas, teine pood Haapsalus või kolmas Tartus. Siin ongi kujunenud välja veider olukord, kus ettevõtjad teavad, kui palju kulub ühe poe avamiseks, aga e-poe avamise puhul tõmmatakse eelarved kokku, sest e-poode peetakse heaks lisamüügikanaliks, mis toimib justkui iseenesest.

Tõsiasi on, et e-pood ei ole mõnus magustoit peale kosutavat ja täitvat praadi, vaid e-pood on samamoodi kosutav ja täitev praad. Seepärast ei tasuks tõmmata e-poe loomisel eelarvet 6000 euro pealt 600 eurole, et oleks lihtsalt „mingi koht, mis töötaks ja teeks lisamüüki“. Kui üritada 600 euro eest füüsilist poodi avada, siis oleks ainus võimalus ilmselt väike kuur kuskil sügavas metsas, kuhu keegi eriti ei satu. Mõistetavalt ei soovi keegi omale sellist väikest kuuri, kui just tegemist ei ole eestimaise erilise disainiga täispuidust kuurimüügi ettevõttega Eesti metsade vahel.

Siiski, kindlasti tekib küsimus, et miks peaksid raha kulutama millelegi, mille saaks hea ja soodsa hinna eest ning mis põhimõtteliselt töötaks. Siin pead küsima endalt: kas see ongi su ainus kriteerium: e-pood, mis „põhimõtteliselt töötab“?

Ettevõtjana, kui oled pannud oma hinge ja kõik ressursid ettevõttesse, siis peavad inimesed seda panust nägema nii e-poes kui ka erinevates digiturunduskanalites. Lehekülg peab olema kvaliteetne, hea, kasutajasõbralik - see toob kliendid ikka ja jälle su veebilehele tagasi. Lehekülje külastaja peab tundma, et tema eest hoolitsetakse ja ta leiab kõik, mis talle vajalik on. See tähendab samasugust pühendumist, eelarvet ja tegevust nagu füüsilise poe avamise puhul.

Seega, e-pood ei ole lihtsalt lahe ja äge innovatsioon või tore lisakanal, vaid võimalus viia oma ettevõte uuele tasemele.

Digiturundus päästab ka halva päeva teeninduse

Selleks, et inimesed jõuaksid su lehele ja poodi, pead tegema head digiturundust. Turundus tekitab samasuguse ökosüsteemi nagu teeb seda ostukeskus. Digiturundus vastutab suures internetimaailmas selle eest, et kliendid leiaksid su poe üles ja külastaksid seda.

Isegi, kui sul on ettevõte, mille tooted ei sobi e-poodi ja mille müügi oluline osa on emotsioon, mida kohapealt saad, on turundus jätkuvalt oluline. Tõepoolest, head ja erilist emotsiooni saab anda edasi ainult tõeliselt hea müügiinimene. Aga ka tema on kõigest inimene, kellel on vahel kehv tuju ja omad mõtted peas, mis müüki alati samal tasemel ei hoia.

Sellises olukorras on alati hea, kui on varuks digiturunduskanalid, kus ei ole pahurat müügimeest, kelle tuju on rikutud, sest keegi võttis hommikul ta parkimiskoha ära. Selle asemel on puhas ja kindel sõnum, mis edastab suurepäraselt toote või teenuse olemuse. See omakorda suunab inimese kohapeale ja seal võib ainult loota, et müügimehel pole keegi hommikul parkimiskohta ära võtnud. Teisisõnu saab digiturundusest sinu ettevõtte parem käsi, kes toob inimesed internetist päriselt kohale.

Olenemata sellest, kas su ettevõte müüb tooteid, mida saab osta internetist või ainult kohapealt, on oluline suunata ressurssi kvaliteetsesse digiturundusse. Kui panustad õigesti, õige strateegia ja sõnumiga, jõuab su ettevõtte sinna, kuhu tarvis.

Ära lange sellesse lõksu, et iga päev paar eurot reklaami alla pannes tulevad ka tulemused. Head tulemused tulevad ainult siis, kui oled valmis oma ettevõtte edu nimel kvaliteetsesse digiturundusse investeerima. Vastasel juhul saab sinust üks nendest, kes väidab: „Digiturundus? See ei too ju midagi tagasi?“.