Kui varem oli USA enim alla laetud osturakenduseks Amazon, siis sel aastal tegi talle silmad ette Hiina kiirmoesait Shein. Euromonitori andmetel on Sheinist saanud maailma suurim veebipõhine moekett. Teismelisi ja sotsiaalmeediat hullutanud ettevõte lisab iga nädal ligi 3000 uut tegumoodi ning on võrreldes konkurentidega saadaval oluliselt madalamate hindadega.

Hoolimata suurest levimisest, on ettevõtte maine olnud tagasihoidlik. Sheini asutas 2008. aastal Chris Xu, kes on taustalt SEO ja turundaja. Esialgu alustas ta internetis kõigest pulmakleitide müügiga, kuid 2012. aastal mitmekesistas ta valikut, hakates pakkuma naisterõivaid, ning muutis hiljem kaubamärgi Sheiniks. Täna pakub ettevõte lisaks ka laste- ja meesterõivaid ning teenindab 220 riiki üle maailma.

Miks on ettevõte niivõrd edukas?

"See on muutnud moe tootmise viisi," ütles Coresight Researchi vanemanalüütik Erin Schmidt Insiderile. Nimelt luuakse uusi tooteid asialgu väikeste partiidena (umbes sada eset) ning tootmist suurendatakse üksnes siis, kui need osutuvad populaarseks. See toob kaasa väiksema riidejääkide hulga, kuna ettevõte ei loo suures koguses tooteid, mida kliendid ei soovi.

Samuti kasutab ettevõte algoritme, mis aitavad tuvastada uusi trende. Veebisaidile lisatakse iga nädal keskmiselt 2800 uut stiili. Ühendkuningriigis tegutsev Boohoo lisab nädalas näiteks umbes 500 stiili.

Nende ärimudel on üles ehitatud liigtarbimise ümber. See tähendab, et mida rohkem klient kulutab, seda rohkem pakutakse talle eksklusiivseid kampaaniaid.

Kahtlused töö eetikas ning toodete valikus

Sealsete toodete hinnad on äärmiselt odavad. Aksessuaaride hinnad algavad alla ühest dollarist, kleidi või kampsuni saab vähem kui kümne dollari eest. “See on lihtsalt naeruväärselt madal," ütles Schmidt. Samas on see tekitanud ka palju küsimusi, millistes töötingimustes produktsioonis tööl olevad inimesed töötavad. Shein ei ole hoolimata seadustest jaganud avalikult tehasetöötajate palku ega tunde. Oma veebileheküljel märgivad nad aga, et ei palka alaealisi ning tagavad sobiva töökeskkonna.

Sel aastal tekitas palju vastuolu haakristiga müüdav kaelakee. Nemad väitsid, et see pidi kujutama pigem budistlikku sümbolit kui haakristi. Hiljem ettevõte ikkagi vabandas Instagramis ning eemaldas ehted oma saidilt.

Teised disainerid ja kaubamärgid kutsuvad Sheini pigem koopiatoodete loomiseks, mis paraku on täiesti seaduslik.

2020. aastal teenis Shein hinnanguliselt 10 miljardi dollari suurust tulu, samal ajal kui tuntud veebipoodide ASOS või Boohoo tulud jäid 4,4 ja 2,4 miljardi dollari juurde.