Elke Grupi tegevjuhi Taavi Lepiku sõnul on kiibinappuse taga eelmise aasta märtsis alguse saanud COVID-19 pandeemia, mis käivitas mikrokiipide tootmises ahelreaktsiooni, mõjutades nii autotootjaid kui ka tarbeelektroonikat.

„Laias laastus võib uute autode põua põhisüüdlaseks pidada koroonakriisist tingitud ebakindlust ning karantiiniperioodi, mil automüüjad piirasid ajutiselt salongide avamisaegasid ning tehti vähem tellimusi. See omakorda sundis autotootjaid varuosade, sealhulgas kiipide tellimusi tühistama. Samaaegselt aga suurenes järsult nõudlus tarbeelektroonika, näiteks arvutite ja mobiiltelefonide järele, sest inimesed tegid rohkem kodust tööd. Need samad kiibid, mida autotööstus juba pikka aega taga ajab ongi reaalsuses meie uute sülearvutite ning nutitelefonide sees,“ selgitas Lepik.

Ta lisas, et kuigi autotööstus taastus peale 2020 märtsi kiiresti, oli kiipide tootmise osas tekkinud suurenenud nõudlus, mida eeldatava ajaga enam täita ei suudetud.

„Globaalne kiipide tootmine on paari üksiku tarnija käes ning äkitselt hakkasid kõik autotootjad üheaegselt tellimusi suurendama. Niigi keerulisele olukorrale keeras vindi peale suurpõleng ühe tarnija tehases, mille tootmisvõimekus taastus alles selle aasta juunis. Kõik eelnev tekitaski tarneahelas nö „pudelikaela“, mille mõjusid näeme praegu uute sõidukite puuduses,“ sõnas Lepik.

Kiibipõua mõningat stabiliseerumist prognoosib Lepik juba järgmise aasta alguseks, kuid kriisieelse tootmismahu saavutamiseks läheb tema sõnul aega veel kuni aasta.