ELEA-le ja ka teistele organisatsioonidele tuli rahandusministri teade väga rõõmustava uudisena, sest paljud organisatsioonid on sama ettepanekuga juba korduvalt valitsuse poole ka pöördunud. Loodame väga, et lõpuks selle lahenduseni ka jõutakse, sest kütuseaktsiisi tõus oleks hävitav veondussektorile, mis on olnud selle aasta üheks suurimaks majanduskasvu vedajaks ning planeeritud aktsiisimäära tõusu puhul jääks see vedur lihtsalt järsult seisma.

Aktsiisitõus tõstaks Eesti diislikütuse aktsiisimäära Euroopa Liidus kõige kõrgemaks. Lisaks üldisele suurele inflatsioonisurvele tulistaksime aktsiisitõusuga endale seekord mõlemasse jalga – terendav 20-sendine kütusehinna vahe naabritega ei jäta meie veondusele ellujäämislootust. Eesti selle aasta majanduskasvu veduriks oleva veondussektori käekäik omab aga laiemat strateegilist tähtsust, mistõttu oleks sektori hääbumisel ka arvestatav mõju Eesti majandusjulgeolekule.

Senine statistika on selgelt näidanud, et kõrge aktsiisiga perioodil 2016-2019 tõmbus veondus kokku keskmiselt 12% kvartalis. Eriti ränk oli veondussektori langus perioodi lõpus, kui varasemalt kogutud reservid olid lõppenud ja Eesti riik keeras lisaks vinti peale kütusesektori taastuvenergiakohustusega. Kuna vedajatel moodustab kütuse hind kuludest 40-50%, siis lihtsalt ei ole võimalik konkurentsis püsida, kui naabrid saavad kasutada 10-15 senti soodsamat sisendit, nagu juhtus 2020. aasta alguses. Seega ei maksa üldse imestada, miks veondus 2019-2020. aastal enne aktsiisilangetust sisuliselt 20-30% kvartalis kokku tõmbus.

Eelmisel aastal ajutiselt langetatud aktsiis on märgatavalt aidanud kaasa majanduse taastumisele selle aasta esimeses, teises ja ka kolmandas kvartalis järjest. Loodame, et rahandusministri ettepanekut kaalutakse valitsuses täie tõsidusega.

Loe täpsemalt rahandusministri ettepanekust siit.