HUUMi turundusjuhi Teet Kannikese sõnul panustavad nad disaini igapäevaselt ja juba alates ettevõtte loomisest. „Meie esimene keris DROP sündis koostöös EKA disainitudengite ja erinevate inseneridega. Võrreldes algusajaga on muutunud see, et meil töötab majasisene disainer, kes koordineerib koostööd väliste partnerite, arendajate ja disaineritega ning suunab tooteloomet alates selle algetappidest," ütleb Kannike.

Viimasel aastal on nende fookus olnud HUUMi kui disainikeskse brändi tugevdamisel läbi kõikehõlmava esteetilise ja strateegilise lähenemise: disaini rõhutamine lisaks tööstuslikule disainile ka sise- ja väliskommunikatsioonis, kasutajatoes, turundusmaterjalides, toote lisamaterjalides ning pakendites.

HUUM

„Saun pole oma olemuselt midagi uut, kuid tehnoloogia ja materjalitööstuse arenguga on võimalik olemasolevale lisaväärtust tekitada. Klient on nõudlikum, uudishimulikum ja uuendusmeelsem kui kunagi varem, mis on ainult vesi meie veskile - see motiveerib meid mitte jääma mugavustsooni ja olema dünaamilised ning paindlikud uute toodete loomisel," toob Kannike välja.

HUUMis proovitakse disaini vaadelda laiemalt kui ainult esteetikat, seda nähakse pigem kui mõtteviisi kaasamist kogu tooteloome protsessi, et maksimeerida lõpptulemust. Nad näevad vaeva, et HUUMi tooted oleksid välimuselt kaunid, aga ka funktsionaalsed, uuenduslikud, nutikad, turvalised, jätkusuutlikud ja mugavad.

„Kliendid hindavad sellist lähenemist ja see annabki turul eelise," räägib Kannike.

Kaasati eksperdid

Tallinnas lauluväljaku vahetus läheduses asuva Oru Hub hotelli juht Kristel Mäenurm rõhutab, et hotelli luues on disain olnud neil kõige keskmes. Kui nad alustasid uue hotelli loomist, oli neil visioon ja teadmine, kus suunas liikuda, kuid selleks, et saavutada parim tulemus, tuli teha koostööd oma ala parimatega. Siin algaski koostöö disainiagentuur Velveti ja AERISe sisearhitektidega.

„Meie visiooni aitas ellu viia kõikide disainmõtlemise printsiipide kasutamine, seda nii toote kui ka teenuste ja teeninduse disainis. Lähtusime sellest, et selle kõige keskmes on inimene, kellele seda kõike loome. Seda ilmestab lõputu prototüüpimine ja testimine, selleks et lõpptulemus oleks inimesekeskne ja kasutajale orienteeritud," selgitab Mäenurm.

Ta toob välja, et seda, kui palju on Oru Hubi loomisel disaini panustatud, võtab hästi kokku Kalle Komissarovi kommentaar Eesti Sisearhitektide Liidu aastapreemiate jagamiselt: „Nagu nõelasilmast tulnud ja perfektsuseni lihvitud nn totaaldisain annab kogu hoonele uue mõõtme. Ruum, selle kasutus ja seal pakutavad teenused on põimunud ühtseks sümpaatseks tervikuks."

Mäenurm selgitab, et disain ja see protsess, mille nad on läbinud, on muutnud neid tulevikukindlaks elustiilihotelliks. See on disain, mis elab ja käib ajaga kaasas. Nad muutuvad koos tänapäevaste vajadustega ning on siiralt ja päriselt oma külalistele olemas.

„Disain on oluline igas valdkonnas ja rõõm on näha, et üha enam ettevõtteid panustab heasse disaini. Disain ei ole mitte ainult ilu silmale, vaid samal ajal toodete ja teenuste funktsionaalsemaks muutmise kunst, mis aitab ettevõttel saavutada strateegilisi eesmärke," arvab hotelli juht.

Oru Hub Hotel ja Velvet panid disainimisel pead kokku.

Määravad ise, mis turul toimub

Hoopis põnevast valdkonnast tuleb aga ElectroAir, kus keskmiselt investeeritakse arendusosakonda üle poole miljoni euro aastas. Lisaks veel kulu proovide ja seadmete jaoks, mis teeb ettevõtte esindaja sõnul veel vähemalt 300 000 eurot.

Disain on siin oluline, et jääda konkurentidest ettepoole ja et ise määrata seda, mis turul toimub.

Ettevõttel on oma inseneride, disainerite ja tehniliste programmeerijate meeskond, kes töötab välja erinevad lahendused ja innovatiivsed tooted. On olemas ka katsetajate meeskond, kes viib läbi katseid, mis võimaldavad ettevõttel ajaga kaasas käia, toota kvaliteetset ja ajakohast toodet ning pakkuda ainulaadset teenust.

Palju andekaid inimesi

Teet Kannike kirjeldab, et igapäevaselt on HUUMis kohapeal täiskohaga tootedisainer, kuid väljaspool kontorit töötab nende jaoks terve võrgustik erinevaid partnereid, disainereid ja arendajaid. Kuna nad tegelevad nii nutikate seadmete kui ka tööstuslike toodete arendamise ja turule toomisega, on spetsialistide hulk lai: UI disainer, veebidisainer, UX disainer, graafiline disainer, brändi disainer, riistvara arendajad jne.

„Milliseid disainereid parasjagu kaasata, sõltub paljuski projekti iseloomust ja arenduse etapist. Oleme äärmiselt tänulikud, et oleme enda ümber läbi aastate ja erinevate projektide leidnud nii palju andekaid ja adaptiivseid inimesi. Tootedisaineri igapäevatööks on läbiva ja ühtse disainikeele rakendamine erinevates meediumites (sh turundusmaterjalid), projektides ja arendustes. Disainer ja tooteinsener töötavad käsikäes päevast üks, et uus loodav toode oleks meie nägu ja tegu," ütleb Kannike, kes lisab, et disainile mitte tähelepanu pööramine maksab kätte pigem varem kui hiljem.

Kole ei müü

Oru Hub hotellis on disainerid olnud kaasatud igas etapis alates kontseptsioonist ja pisidetailidest kuni keskonnasäästlike erilahenduste loomiseni. Disainerid on kujundanud nii hotelli käega katsutavad ja silmaga nähtavad asjad kui ka emotsiooni, mida nende külalised majja saabudes tunnetavad.

Kõik hotelli brändingu, kodulehe, sisearhitektuuri, sisekujunduse ja turunduse otsused ja valikud põhinevad sellel kesksel kontseptsioonil ning seda on viimse detailini järgitud kõikides kokkupuutepunktides, mida külastaja Oru Hubi brändi ja teenusega seoses kogeb.

„Üks 20. sajandi kõige viljakamaid ja mõjukamaid disainereid Raymond Loewy on öelnud „Ugliness does not sell" („Koledus ei müü" - toim). Usume, et hea disain annab toodetele ja teenustele uue mõõtme ja väärtuse. Inimese loomuses on soov ümbritseda end ilusate ja heade asjadega. Disain annab meile võimaluse pakkuda seda oma parimas võtmes," toob Kristel Mäenurm välja.

ElectroAiril on oma disainiosakond, mis tegeleb nii välise tööstusdisaini kui ka sisemiste lahenduste disainiga. Nende sõnul on raske olla seotud ja tegeleda unikaalsete seadmetega ning olla turul trendide määrajate seas, pühendamata piisavalt aega lennundussektori toodete esteetilisele ja ergonoomilisele küljele.

„Lennunduse patriarh Marcel Dassault ütles kunagi „Un bel avion est un avion qui vole bien" („Ilus lennuk on selline lennuk, mis lendab hästi" - toim) ja see lause on refrään, mis läbib kogu tööstust ja puudutab meid," ütleb ettevõtte kõneisik.

„Aasta Ettevõtte“ selgub 7. oktoobril. Vaata ülekannet ETV-s!
Konkursi veeb: www.ettevotluskonkurss.ee