Topauto järelteeninduse juht Aivar Kägu annab nõu, mida tuleks lisaks tavapärasele sügisesele autohooldusele veel silmas pidada, et sõiduk kenasti ka tehnoülevaatuselt läbi saaks.

Pidurid

Pidurisüsteem on turvalisuse mõttes auto kõige hädavajalikum komponent, mis tagab vajadusel auto kiire seismajäämise. Tehnoülevaatuses kontrollitakse pidureid nii veeretakistuse testi kui ka viskumistestiga, samuti kontrollitakse seisupidurit.

“Viimasel ajal on hakanud levima tagapidurite probleemid, mille peamiseks põhjuseks on see, et sõidetakse vähe ja pidevalt üksi ehk tagapiduritel puudub koormus,” ütles Kägu.

“Eraldi mured tekivad elektriautode piduritega, sest elektriautode puhul toimub pidurdamine peamiselt mootoriga akut laadides ja pidurid saavad koormust ainult järsemal pidurdusel, mistõttu võivad pidurisüsteemide liikuvad osad talvisel perioodil maanteedele paisatud keemia ja lendleva tolmu ladestumise tõttu korrodeeruda, mille tulemusena piduriklotsid jäävad lihtsalt öeldes kinni ja ei liigu pidurdades vastu ketast,“ selgitas Kägu.

Et pidurite seisukorda töökõlblikuna hoida, on Kägu sõnul oluline pidureid vähemalt korra aastas hooldada ehk võtta korra lahti, kõik liikuvad osad ära puhastada ja siis uuesti kokku panna. Ise on pidurite seisukorda üsna raske hinnata, seetõttu tuleb nende hoolduseid regulaarselt planeerida, mitte jätta seda viimasele hetkele, kui ratastelt kostab juba korraliku kriiksumist ja kraapimist ning pidurid üle kuumenevad.

Heitgaasid

Tehnoülevaatuse läbimise takistuseks on tihti ka normidele mittevastavad heitgaasid.

„Peamiseks põhjuseks on üldiselt lekkiv väljalaskesüsteem, kusjuures lekked on tavaliselt nii väikesed, et auto omanik ei saa sellest arugi. Kui auto viia sügisesse hooldusesse, siis tuleks kindlasti paluda hooldustehnikul üle kontrollida ka väljalaskesüsteem, et tehnoülevaatuses ebameeldivaid üllatusi vältida,” õpetas Kägu.

Esisilla puksid

Esisilla pukside eluea õhtule jõudmisest annab tavaliselt märku kolin, mida on hästi kuulda siis, kui sõidetakse ebatasasel pinnasel või näiteks läbi teeaukude. Samuti võib pukside kulumisel hakata rool ujuma või vibreerima ning rehvid ebaühtlaselt kuluma. Sel aastal on tehnoülevaatustesse jõudnud sõidukite vigade pingereas ka rohkesti kulunud esisilla pukse.

„Pukside vahetus on üsna lihtne ja mitte kallis töö, seega tuleks need aegsasti ära vahetada mitte oodata ajani, kuni neis on sees tuntav lõtk või lausa praod. Lisaks kolksude ja kriuksude ära hoidmisele saab töökorras puksidest kasu kogu auto veermik,“ märkis Kägu.

Esituled

“Tihti on inimesed ise autol pirne vahetanud ning uue esitule pirni paigaldamisel ei ole see läinud korralikult oma pesasse, mille tulemusena näitavad tuled kas siis otse maha või taevasse,” rääkis Kägu. “Tehnoülevaatusel võivad nõuetekohaselt mitte valgustavad tuled olla ohtlikud vead.”

Enne pimeda aja tulekut tasub ümber auto käia ning veenduda, et korrektselt põlevad ka teised tuled. Näiteks mitte põlevate numbrituledega on võimalik tehnoülevaatuses läbi kukkuda. Samuti tasub kriitiliselt hinnata auto esiklaasi korrasolekut. Kui klaasil on palju täkkeid ja kriime, siis kehvendavad need valguse erisuunalise murdumise tõttu juhi nägemist ning on ohuks õigeaegsele reageerimisele.