Comodule on maailma üks juhtivamaid mikromobiilsuse arendajaid, tootes nii asjade interneti (IoT) mooduleid/lahendusi, mis võimaldavad hallata jagamismajanduse süsteeme, kui ka maailma kõige keskkonnahoidlikumaid elektritõukerattaid Tuul ja Äike brändide alt. Comodule'i tootearendus on väga selgelt suunatud pilguga tuleviku ja rohepöörde suunas.

Avaldame võidu puhul loo, mis ilmus Ärilehes 12. oktoobril 2021:

Väärtuslikumate tehnoloogiaettevõtete edetabelis 20. kohale tulnud Comodule avaldab kasvuplaani.

Comodule’i kaasasutaja Teet Praks selgitab esmalt, et nende põhiäri on elektrijalgrataste ja tõukerataste ühendamine internetiga. See tähendab, et rakendus, mis ühendab elektritõukeratta kasutaja tootja või rendileandjaga, on nende tehtud. Nõnda saab näiteks sõidukit positsioneerida, käivitada ja sõitu alustada. Ehkki 95% nende töötajaid tegutseb Eestis, siis nende peamised kliendid asuvad Euroopas ja USA-s, mõni üksik ka Aasias.

Tallinnas levis elektritõukerataste kasutamine kulutulena just möödunud suvel, isegi liiga ootamatult, sest ühtäkki oli neid palju rohkem, kui olime harjunud nägema. Teet Praks ütleb aga, et kui vaadata Saksamaa või Hollandi turgu, siis need on kasvanud 30–40% aastas ja seda juba viimased neli-viis aastat. Ülejäänud Euroopa turud on nüüd lihtsalt hakanud järele jõudma.

„Tõsi, Hollandis müüakse eelkõige elektrijalgrattaid, mida Eesti turul on vähem. Meil on küll seal kasv 100–300% aastas, aga baas on madal, müügimahud väikesed. Hollandi turul moodustab juba pool jalgrattaturu käibest elektrijalgrataste müük,” toob ta esile.

Comodule’i tiim, mille eesmärk on suurendata käivet igal aastal vähemalt kaks korda.

Steroidide peal kasvanud äri

Praks meenutab, et USA-s ilmusid esimesed elektritõukerattad tänavatele alles 2018.-2019. aastal, kuid need jõudsid ruttu Euroopasse. Tootjatest jõudis esimesena miljardi dollari väärtuseni Bird. Valdkonda hakkas liikuma hästi palju riskikapitali. „See on steroidide peal kasvanud,” tõdeb Praks ja lisab, et nüüdseks on turg veidi maha rahunenud.

Koroonapandeemia tõi uue tõuke, sest inimesed ei tahtnud enam ühissõidukiga liigelda. Paljud maailma riigid hakkasid looma jalgrattataristut. Mahud suurenesid. Ühtlasi eelistavad inimesed järjest rohkem jätkusuutlikumaid teenuseid.

„Meie usume, et autonoomseid ega lendavaid autosid ei ole vaja. Tarvis on jalgrattateid.”

„Mitu trendi on kokku sattunud. Elektrijalgrataste mugavus, tõukerataste riskikapital ning ka jätkusuutlikkus. Oleme siiski algfaasis, kui Tallinna vaadata. Meie usume, et autonoomseid ega lendavaid autosid ei ole vaja. Tarvis on jalgrattateid,” ütleb Praks kindlameelselt.

Tallinnal on vähemalt õige suund

Ta toob näiteks Pariisi, kus tema sõnul oldi kavalad. Kesklinnas seati autode kiiruspiiranguks 30 km/h ja siis tunduski juba loogilisem sõita jalgrattaga. Pariisi linnapea visiooni järgi tuleb tekitada „15 minuti linn”, kus kõik eluks vajalik oleks kõige rohkem nii pika sõidu kaugusel.

„Eks ka Tallinn proovi. Vähemalt on need esimesed sammud (räägib punastest rattateedest – toim). Ehk ei ole see kõige õnnestunum, aga suund on õige,” arvab Praks.

Comodule töötab paljude suurte sõidujagamisteenuse pakkujate ja tootjatega. Valdkond kasvab ja konkurents on tihe. Seni on ettevõte kaasanud 8 miljonit eurot, kuid asutajatel on siiani enamus. „Täna meil selgeid plaane veel ei ole (lisarahastuse asjus – toim). On mõned stsenaariumid, aga kindlat midagi öelda ei saa,” jääb Praks saladuslikuks.

Hakkasid ise tootma

Ettevõtte eripära on see, et nende 115 töötajat esindavad eri inseneridistsipliine. Just see, et nad ise oma rattaid välja arendavad, muudab nad eriti huvitavaks. Töötajate seas on nii tarkvaraarendajaid kui ka mehaanika- ja sõidukiinsenere. „Meie disainime majas sees ning toodame sadades tuhandetes ühikutes Tallinnas,” toob Praks esile.

„Kõik ettevõtte asutajad on minevikus ehitanud elektrivormelit ehk meil on olemas kõik, et teha maailma parim elektritõukeratas.”

Miks nad otsustasid ise tõukerattaid tootma hakata? Praks meenutab, et nad nägid, et maailmas suured tegijad tõid Hiinast elektritõukerattaid ja kruvisid neile Comodule’i karbid külge. Samuti nägid nad, kui kehva kvaliteediga on tänavatel liikuvad tõukerattad, mille eluiga oli algusajal keskmiselt 30 päeva. See ei olnud jätkusuutlik.

„Kõik ettevõtte asutajad on minevikus ehitanud elektrivormelit ehk meil on olemas kõik, et teha maailma parim elektritõukeratas. Tegime prototüüpe. Tuule ja Äikesega on meil seni väga hästi läinud – üle ootuste. Oleme oma tõukerattaid müünud ka teistele operaatoritele,” räägib Praks. Ta ei taha öelda, kui palju nende tõukerattaid tänavatel on, aga „mitte oluliselt vähem kui Boltil”. Praks märgib, et Boltiga on neil väga eluterve konkurents.

Millega Comodule tegeleb?

Hinnangute järgi 71 000 000 eurot väärt Comodule’il on kolm ärisuunda. Alates esimesest päevast on nad tegelenud elektriliste kergsõidukite – jalgrataste ja mootorrataste – internetti ühendamisega. Selleks on kaks varianti. Esimese puhul ostab tarbija endale poest elektriratta ja ühendab selle mobiilirakenduse kaudu võrku. Tootja saab kliendile pakkuda tarkvarauuendusi, lisandväärtust. See on umbes sama, nagu teeb Tesla autotööstuses. Teine sihtrühm on sõidukite käitajad, näiteks nagu Tuul ja Bolt Tallinnas. Mobiilirakenduse kaudu saab sõidukit positsioneerida, käivitada ja sõitu alustada. „Meie võimaldame seda ärimudelit teostada,” ütleb Teet Praks. Selleks on igal sõidukil nende tehnoloogia.

Teine ärisuund on ise sõidukeid toota. Just nende toodetud on Tuule elektritõukerattad, mida võib näha Tallinna ja Pärnu tänavatel. Kolmas suund on tõukerataste müük, mida nad teevad Äikese kaubamärgi alt. Selle esinduspood asub Pariisis. „Kaks viimast on varasemas faasis kui Comodule’i põhiäri, aga nende kasvupotentsiaal on väga suur,” räägib Praks.

Eestiga igati rahul

Comodule ei ole esitanud veel oma 2020. aasta aruannet, kuid 2019. aasta oli neil väga edukas. Ligi 16 miljoni eurose käibe juures saadi 1,38-miljonine puhaskasum. Käive suurenes aastaga julgelt üle kolme korra. Emafirma asub neil Saksamaal, ehkki oma peakontoriks peavad nad siiski Eesti kontorit.

Hoolimata edust ja suurest ekspordimahust ei kavatse Comodule Eestit mingilgi moel jätta. Praks ütleb, et talente on seni olnud väga lihtne leida, ehkki palju on tekkinud sama valdkonna idufirmasid, kes värbavad sama profiiliga inimesi. Tudengivormeleid tehakse Eestis aga endiselt ja sealt leiab pealekasvu.

„Oleme Eestiga igati rahul – tööjõud, majanduskeskkond –, saame edukalt teha äri väljapoole. See aeg on möödas, kui edukas idufirma peab asuma Eestist väljas, näiteks Silicon Valleys,” arvab Praks.

Miks nad aga väärtuslikumate tehnoloogiaettevõtete edetabelisse said? Praksi arvates seetõttu, et nad tegutsevad põnevas ja kiiresti kasvavas valdkonnas. Kui vaadata kaasatud raha hulka ja käivet, siis on nad tema sõnul olnud väga edukad. „Teeme Eestist Euroopasse nii tark- kui ka riistvara,” võtab ta kokku.

Comodule’i ambitsioonid ei ole väikesed. Nad soovivad järgmisel viiel aastal suureneda igal aastal kaks korda. „Kõik järgmise aasta prognoosid näitavad, et eesmärk täitub. Tõenäoliselt isegi ületame seda,” räägib Comodule’i üks kaasasutajaid.