Miks muutusid James Bondi filmid ülipikkadeks reklaamipausideks?
(18)„Rolex?" küsis Eva Green filmis „Casino Royale" Daniel Craigilt. „Omega!" vastas mees. Kogu maailmale tehti selgeks, et Rolexi aeg on Bondi jaoks lõppenud. Meenutuseks: kunagi kasvasid 007 ja Rolex kokku, siis sekkus suhtesse Seiko, kuid praegu käib Omega ajastu.
Loomulikult kaasatakse brände väga paljudesse erinevate žanrite filmidesse ning see on osa suurest ärist, kuid Bond mängib turundusmaailmas erilist ja omanäolist rolli. Üks näide: Heineken ostis end BBC andmetel umbes 45 miljoni dollariga 2012. aastal linastunud „Skyfalli". Tasuks saadi mõned sekundid eetriaega. Tundub, et selle summa tagasi teenimiseks peaks müüma uskumatu koguse õlut, kuid ekspertide sõnul oli tegemist ikkagi väga hea diiliga.
Kust maalt läheb hea maitse piir?
„45 miljonit kõlab nagu palju, aga Bond kuulub kogu maailmale," rääkis BBC-le Darryl Collis, kes juhib Suurbritannia meediafirmat Seesaw Media Ltd. Firma tegeleb peaasjalikult product placement'iga ehk sätib filmidesse, muusikavideotesse ja üleüldse kõikjale erinevaid tooteid ning brände.
„Kui jagada 45 miljonit ära võrdselt kõikide riikide vahel, kuhu film ja seega ka reklaam jõuab, siis ei tundugi summa enam kuigi suur. Heineken teab, et Bondi filmi vaadatakse ka aastakümnete pärast, seega ei maksa nad tegelikult ühekordse reklaami eest. Nad maksavad selle eest, et maailm tunneks neid pikas perspektiivis tippkaubamärgina," jätkas Collis. Et luua konteksti, siis Craig teenis „Skyfalliga" väidetavalt 25 miljonit dollarit.
Heineken on loomulikult vaid üks näide, kes turunduse eesmärgil filmidesse raha pumpab. Igasse Bondi linateosesse murravad kümned brändid, kes laovad lauale miljoneid, et pääseda valitute sekka. Paljud mäletavad siiani, millise autoga sõitsid omal ajal Bondiks kehastunud Sean Connery või Pierce Brosnan. Ilusad autod jäävad hästi meelde, eriti kui neid juhib 007 isiklikult.
Ja kui Bond otsustab loobuda Rolexist, siis on võimalik filmi tuua sisse dialoog, mis rõhutab Omega olemasolu. Tõsi, see konkreetne kahekõne oli isegi turundaja-Bondi skaalal kõrgem pilotaaž. Kriitikud leiavad, et kohati ületab agent igasugused hea maitse piirid. Teisalt on sel ka enam-vähem loogiline selgitus, mis ei puuduta ainult antud frantsiisi, vaid filmiskeenet laiemalt.
Seni on enam kui miljardi tagasi toonud vaid „Skyfall". 2015. aasta „Spectre" jäi 880 miljoni peale, „Casino Royale" saldo on 594 ja „Quantum of Solace'i" oma 586 miljonit. Kui arvestada kõik müüginumbrid erinevatest ajastutest 2005. aasta dollari tasemele, siis on esikohal endiselt „Skyfall" (943 miljonit), kuid järgnevad Sean Conneryga „Thunderball" (848 miljonit) ja „Goldfinger" (820 miljonit). Neist arvudest saabki ehk välja lugeda, miks tasub oma koha eest filmis maksta ulmelisi summasid: sest Bondi enda bränd on püsivalt tugev olnud juba aastast 1962 ning küllap jätkub see ka tulevikus.
Mõned näited hiigelbrändidest, kes kulutasid hulga raha, et panna Bond end reklaamima ka filmis „No Time To Die": Aston Martin, Nokia, Omega, Leica, Triumph, Land Rover, Jaguar.
Loe pikemalt TULI lehelt.