Aasta turismiedendaja tiitliga pärjati LEE Restoran OÜd, mis on välja kasvanud inimeste seas palavalt armastatud Leib Resto & Aed nimelisest söögikohast. Koroonaaeg sundis neid sellist muutust tegema. Ettevõte muutis juunikuus nime ja avati uus koht.

Restorani vedaja Kristjan Peäske selgitab, et tegu ei olnud kindlasti ühe restorani lõpu, vaid evolutsiooniga.

„Koroona andis meile imetabase võimaluse. Meil oleks täitunud kümme aastat. Hakkasime raskel ajal mõtlema, kuidas me järgmisel kümnel aastal seda talust taldrikule kontseptsiooni arendame. Selle käigus jõudsime uude kohta," selgitab Peäske. Uus algus vääris ka uut nime - Restoran Lee.

Peäske on üks neist inimestest, kes on kandnud hoolt selle eest, et kuuldused meie toidust ja selle tegemise oskusest jõuaks laia maailma ning seal ka leviks. Ta ütleb, et eestlastel on põhjust uhke olla - see, kuidas meie toidukultuur on arenenud, on fantastiline.

„20 aastat tagasi oli taldrikul praeliha ja garneeringuks apelsinilõik. Nüüd paneb White Guide'i edetabel meid ühte patta Skandinaavia tipprestoranidega. Kui meil Michelini tärne jagataks, siis oleks neid mitmetel restoranidel," toob Peäske välja. Lee Restorani teine omanik on Janno Lepik. Eks just meie toidukultuuri tutvustamine ja selle hea nime eest seismine ole see, mis seekord võidu tõi.

Aasta eksportöör 2021 on SRC Group AS. Laevaremondiga tegeleva ettevõtte ekspordi osakaal on sel aastal olnud 95 protsenti. Turgudest on peamised USA ja Lääne-Euroopa. Just esimeses neist on tehtud läbi eriti suur kasv.

„Tegutseme sektoris, kus teenusepakkuja usaldusväärsus on kliendi jaoks väga oluline. Usaldusväärsust aitab tõsta nii kohalik esindatus kui ka referentsid senistelt rahuolevatelt klientidelt," räägib ettevõtte juht Hannes Lilp.

SRC Group AS on tegutsenud oma valdkonnas 20 aastat. Ettevõtte kliendid on erinevat tüüpi laevade omanikud ja operaatorid, aga ka laevaagentuurid, laevaremonditehased, seadmete tootjad jne.

Alates 2015. aastast on arendatud välja kõige olulisematel sihtturgudel kohapeal tegutsevad

müügikontorid. Ettevõte on värvanud oma ridadesse sihtturgudel emakeelt kõnelevad oma alal tunnustatud ja laiade ärisuhetega spetsialistid, tänu kellele on kohalike klientide usaldus ettevõtte vastu märkimisväärselt kasvanud. See on taganud ka edu ekspordis.

2020. aastal teenis ettevõte ekspordist müügitulu 21,18 miljonit eurot ja viimase kolme aastaga on kasv olnud lausa 368 protsenti. Lisandväärtust on sel perioodil töötaja kohta kasvatatud 196 protsenti.

Aasta innovaator on Chemi-Pharm AS, kes pärjati õhtu lõpus ka aasta ettevõtte tiitliga. Seni desinfektante, isikliku hügieeni vahendeid ning puhastus- ja erihooldustooteid arendanud, valmistanud ja turustanud ettevõte soovib peagi siseneda ravimitööstusesse - miks mitte hakata ka vaktsiine tootma.

„Võit on meeskonnale suur tunnustus. Nad on, silmaklapid ees, hullumeelselt ägedaid asju teinud," sõnas Chemi-Pharmi tegevjuht Kristo Timberg ja juhtis tähelepanu asjaolule, et nad ei tee oma tööd eesmärgiga investeerida kõige rohkem või saavutada mingisuguseid rekordeid.

Nüüd on neil tema sõnul aga oluline vastutus tuleviku ees. „Kui me võib-olla arvasime, et teeme ettevõtet omaette, siis tegelikult oleme nüüd kõigi tähelepanu ette tõstetud ja järgnevatel aastatel peame selle vastutuse välja kandma," selgitas Timberg. Samuti tegi ta nalja, et auhind on saadud justkui avansina, kuna sealne meeskond tunneb, et on praegu veel alles alguses.

Ettevõte on kohati tegelikult pereettevõte ja seal töötavaid inimesi peab ta osaks oma perekonnast. „Igaühe isiklik mure on meie kõigi mure," tõdes ta ning juhtis tähelepanu sellele, et just töötajatest hoolimine ja toetamine aitab sel raskel töötajate puuduse perioodil häid inimesi hoida. „Ma siiralt usun, et inimesed tahavad teha ägedaid asju ja kui ettevõte annab võimaluse areneda, siis inimesed tulevad sellega kaasa."

Tulevikusuunal on ettevõttel juba mõnda aega tegevused käima lükatud. Praegu projekteerivad nad suuremat tehasehoonet ja liiguvad järgemööda ravimitööstusesse, et hakata tootma bioloogilisi ravimeid. „Miks mitte vajadusel ka vaktsiine," tõdes ta ning lisas, et Eestil võiks olla oma enda ravimitööstus ja nemad tahavad sellesse panustada.

Aasta välisinvestor 2021 on aga Ensto Ensek. Tegemist on tehnoloogiaettevõttega, mis tegutseb Eestis 1992. aastast ja kuulub rahvusvahelisse kontserni Ensto. Tegemist on rahvusvahelise ettevõttega, mille Eesti üksusel on võtmeroll kogu kontsernis.

Pool Ensto grupi 250 miljoni eurosest käibest tuleb Eestist ja samuti töötab siin ligi kolmandik grupi 1400 töötajast. See ettevõte on viimastel aastatel teinud Eestisse suuri investeeringuid ja toonud siia mitmed võtmetähtsusega tootmisharud, näiteks elektriautode laadijate ja elektriradiaatorite tootmise.

Ensto Enseki tegevjuht Kaarel Suuk usub, et väärika tunnustuse tõi töötajate pühendumus ja ettevõtte omanike usaldus. „Enstol täitub Eestis 30. tegevusaasta, oleme pikaajaliselt panustanud Eesti tööstussektorisse ja majandusse vastutustundliku ettevõtlustegevusega. Eesti tehased on nende aastate jooksul palju arenenud ning oleme võtnud suuna automatiseerimisele ja digitaliseerimisele. Meie inimeste töökultuur, kõrge kvaliteet ja soov areneda on järjepidevalt kasvatanud Eesti üksuste väärtust, mis on toonud siia ka aasta-aastalt suuremad investeeringud."

2018. aastast alates on Ensto investeerinud Eesti tehaste tootmise automatiseerimiseks, digitaliseerimiseks ja vajalike tingimuste loomiseks neli miljonit eurot. Kokku on sel perioodil juurde loodud 95 oskustöö ametikohta.

Aasta disainirakendaja tiitli pälvis lennukite elektritoitesüsteeme valmistav Electro Air OÜ. Nad olid auhinna üle väga uhked.

„Meie jaoks tähendab konkursi võitmine eelkõige meie saavutuste tunnustamist. Oleme taaskord veendunud, et liigume õiges suunas, edendades kõrgtehnoloogilisi tooteid maailmaturule. See võit annab meie ettevõtte arengule täiendava tõuke. Me mõistame, et nüüd peame töötama veelgi kõvemini ning seadma veelgi ambitsioonikamad plaanid ja eesmärgid. Kunagi ei tohiks peatuda saavutatud tulemuste juures. Oleme kindlad, et see võit on alles esimene samm meie ettevõtte tunnustamise suunas maailma parima ettevõttena," teatas ettevõtte juhatus.

ElectroAiril on oma disainiosakond, mis tegeleb nii välise tööstusdisaini kui ka sisemiste lahenduste disainiga. Nende sõnul on raske olla seotud ja tegeleda unikaalsete seadmetega ning olla turul trendide määrajate seas, pühendamata piisavalt aega lennundussektori toodete esteetilisele ja ergonoomilisele küljele.

„Lennunduse patriarh Marcel Dassault ütles kunagi „Un bel avion est un avion qui vole bien" („Ilus lennuk on selline lennuk, mis lendab hästi" - toim) ja see lause on refrään, mis läbib kogu tööstust ja puudutab meid," ütleb ettevõtte kõneisik. Arendusosakonda investeeritakse seal üle poole miljoni euro aastas. Lisaks veel kulu proovidele ja seadmetele, mis teeb ettevõtte esindaja sõnul veel vähemalt 300 000 eurot.

Aasta pereettevõte 2021 on Nõo Lihatööstus OÜ. Ettevõtte nõukogu esimees ning müügi- ja turundusdirektor Simmo Kruustük ütleb, et võit tähendas esimese asjana seda, et ta unustas galal üsna kohe ära oma varem ettevalmistatud ligi minutilise kõne. „Siiski ei varjutanud see suurt rõõmu ja tänu, mida tunnustus pakkus," naerab ta ning lisab, et tõsiselt rääkides on tegemist muidugi väga suure au ja rõõmuga selle üle, et nende pingutusi on märgatud.

„Oleme Eesti suurim kodumaisel kapitalil põhinev lihatööstus, millele pani aluse minu isa Toomas Kruustük, kes paraku eelmise aasta sügisel meie hulgast lahkus. Pereettevõtlus pole pelgalt sõnakõlks - Nõo Lihatööstuses on töötanud ja töötab endiselt väga palju pereliikmeid, kes peavad enda missiooniks Nõo Lihatööstust hoida ja edasi arendada," ütleb ta.

Samas tahab Kruustük rõhutada, et ehkki neid valiti Eesti parimaks pereettevõtteks, ei koosne Nõo Lihatööstus ainult pereliikmetest, vaid peaasjalikult siiski nende tublidest ja pühendunud töötajatest. Eelkõige tänu nende heale tööle on nad jõudnud sinna, kus nad täna on.

„Galast endast jäi veel kindlasti meelde see, et Eestis on ikka väga palju vingeid ja edukaid ettevõtteid! Isegi kui me neist igapäevaselt ei kuule, on nad vaikselt ja järjekindlalt oma asja ajanud ning teevad siin- ja sealpool piiri kõvasti ilma! Me võiks neid tähele panna ja tunnustada rohkem kui vaid kord aastas," arvab Kruustük.

„Ettevõtluse auhind 2021" on kõrgeim riigipoolne tunnustus ettevõtjatele ja ettevõtlikkusele. Konkursil selgitatakse välja parimad ettevõtted viies valdkonnas: aasta innovaator, aasta eksportöör, aasta välisinvestor, aasta turismiedendaja, aasta disainirakendaja ja aasta pereettevõte. Konkurssi veab EAS koos Eesti Tööandjate Keskliiduga. Konkursi veeb on leitav siit.