Alates 3. jaanuarist 2018 on LEI kood kohustuslik kõikidele juriidilistele isikutele, kes soovivad teha tehinguid avalikult kaubeldavate väärtpaberitega.

Kui keskmiselt on 2021. aastal Eesti ettevõtetele väljastatud igakuiselt 200-380 LEI koodi, siis tänu vabanenud pensionirahale kasvas septembris väljasatud LEI koodide arv 528 LEI koodini.

Selle tulemuse purustas aga teade Enefit Green-i IPO-st, kus vähem kui poole kuuga on oktoobris väljastatud Eesti ettevõtetele üle 1100 LEI koodi ning oktoobris kokku võib oodata üle 1500 väljastatud LEI koodi. Selline plahvatuslik nõudluse kasv võib olla esimeseks viiteks Enefit Greeni aktsiate tugevale ülemärkimisele.

Mis on LEI kood ning milleks on seda vaja?

LEI kood ehk Legal Entity Identifier kood on ettevõtetele väljastatav rahvusvaheline 20-kohaline identifitseerimistunnus, mille väljastab G20 riikide poolt asutatud GLEIFi sihtasutus. Finantsinstitutsioonid ja järelvalveasutused kasutavad LEI koodi väärtpaberitehingute osapoolte tuvastamiseks.

Vastavalt Euroopa Parlamendi ja nõukogu direktiivile 2014/65/EL (MiFID 2) on alates 3. jaanuarist 2018 LEI koodi kasutamine kõigi tehingute puhul kaubeldavate väärtpaberitega Euroopa ettevõtetele kohustuslik. Sinna alla kuuluvad ka näiteks kõik Tallinna börsil kaubeldavad aktsiad.