Eesti firma toodab nutikaid ülekäiguradasid. Lahenduse vastu tunnevad huvi mitmed Euroopa riigid
Tartus tegutsev idufirma Bercman Technologies sai Euroopast uusi tellimused nutikate ülekäiguradade ekspordiks. Lisaks arendab Bercman veel mitut uut lahendust, mis aitavad liiklust ohutumaks muuta.
Bercman Technologies tegevjuht Mart Suurkask kinnitas, et eestlaste välja töötatud liiklusohutuslahendus tekitab huvi. „Oleme juba alustanud nutikate ülekäiguradade eksporti Horvaatiasse ning saanud tellimusi ka Kreekast, Leedust ning Šveitsist. Lisaks on Bercmanil leitud tugev partner Inglismaalt, kust loodame samuti head koostööd,” ütles Suurkask, kelle sõnul võib Bercman Technologies rahul olla – ka kõikides teistes maades on parteriteks antud riikide juhtivad telekommunikatsiooni- ja infrastruktuuriettevõtted, mis annab koostööle kindla garantii.
„Samal ajal on meil käimas läbirääkimised veel mitme teise välisturu kohaliku partneriga. Nutikas ülekäigurada saab hakkama nii sademete, pakase kui ka vastupidi väga kõrgel temperatuuril töötamisega, mis teeb meie lahenduse atraktiivseks kogu Euroopa jaoks.”
Käesoleval suvel Nasdaqi Tallinna First North börsil kauplemist alustanud Bercman Technologies äratas esmase emissiooniga tähelepanu ka investorite seas ning aktsia märgiti 14,5 korda üle. “ See andis kindlust, et liigume oma eesmärkidega õiges suunas. Oleme asunud täiskäigul ellu viima Bercmani visiooni ja planeeritud tegevusi. Suurendasime müügitiimi, kelle ülesanne on leida meie lahendustele turgusid ning sõlmida kokkulepped rahvusvaheliste edasimüüjatega,” selgitas Suurkask.
“Uute turgude avanemine läheb plaanipäraselt. Bercmani nutikate ülekäiguradade eksport toimub läbi sihtriikides asuvate kohalike partnerite, kelleks on peamiselt ettevõtted liiklusinfrastruktuuri või targa linna lahenduste valdkonnas. Usume, et müügivõrgustiku ehitamine välisriikides kohalike partnerite kaudu mõjub positiivselt ettevõtte tulemustele, kuna mõlemal osapoolel on huvi tehingute mahtu kiirelt suurendada.”
Eestisse on Bercman varem paigaldanud 3 nutikat ülekäigurada. Suurkase sõnul lisandub praeguste kavade kohasett selle aasta jooksul veel 9 uue generatsiooni nutikat ülekäigurada, mida on varasema mudeliga võrreldes oluliselt edasi arendatud. "See puudutab nii riistvara võimekuse tõstmist kui tarkvara täiustamist," lisas Suurkask.
Õige pea toob Bercman turule ka ohuolukordasid ennetada aitava tehnoloogia, mis muudab nutika ülekäiguraja veel tõhusamaks. Uuel tarkvaral põhinevate ülekäiguradade lahenduses kasutatakse masinnägemist, mille abil suudab ülekäiguraja infosüsteem liiklejaid - nii sõidukeid kui jalakäijaid - tuvastada ja neid võimalike ohuolukordade eest hoiatada. Selleks jälgivad masinnägemise algoritmid liiklejate liikumistrajektoore ja nende võimalikku kattuvust.
“Kui süsteem liikumisteekondade vahel konflikte ei näe, toimib nutikas ülekäigurada tavarežiimis – jälgib liiklejaid ja annab neist lähenevale sõidukile valgussignaaliga märku. Kui aga süsteem märkab, et kahe liikleja vahel võib toimuda kokkupõrge, lülitub tulevikus sisse ülekäiguraja ohurežiim, mille algoritme Bercman praegu arendab. Ohurežiim hoiatab jalakäijat helisignaaliga ning sõidukijuhti veel silmatorkavama valgusignaaliga,” selgitas Suurkask liikluslahenduse toimimispõhimõtet. Sealjuures kogub süsteem liiklus- ning keskkonnaandmeid, mida saab kasutada turvalisema elu- ja liikluskeskkonna planeerimisel.
Lisaks arendab Bercman oma ülekäiguradadele totaalside süsteemi (vehicle-to-everything communication ehk V2X) kasutusvõimalust. “See tähendab, et juba lähitulevikus saaks sõiduk suhelda kõigi teda liikuses ümbritsevate osapooltega alustades teistest sõidukitest ja jalakäijatest lõpetades taristuga. Kui nutikas ülekäigurada kaardistab ohu, saab ta saata autole V2X-sõnumi ja vajadusel käivitada automaatse pidurdussüsteemi,” tutvustas Suurkask. “Tuginedes tellijate vajadusele töötame veel mitme uue tootearenduse kallal, millega kavatseme turule tulla juba uue aasta esimeses kvartalis.”