Mis oli viimane raske vestlus, mis Õhtulehe peatoimetajal tuli oma töötajatega pidada?
(9)„Viimane keeruline tööalane vestlus oli minu jaoks paar nädalat tagasi, kui me sulgesime sellise väljaande nagu Linnaleht ehk siis oli vaja kogu toimetus, kõik inimesed koondada. See minu jaoks ilmselt keeruline ei ole, sest minul on töökoht alles, aga see on ilmselgelt keeruline nende inimeste jaoks, kes ootamatult sellise teate saavad," kirjeldab EBSi podcasti sügishooaja kolmandas saates Õhtulehe peatoimetaja Martin Šmutov.
„Keerukus seisnes ennekõike selles, kuidas nii ettevõtte kui ka enda kui juhi ja inimese poolt toetada neid selles ning aidata järgmist sammu astuda," lisab Šmutov. Linnalehe sulgemisega seonduvalt tuli selline raske vestlus tal maha pidama umbes kümmekonna inimesega. Sama raske vestluse pidi Linnalehe reklaamiinimestega maha pidama ka ettevõtte reklaamijuht.
Juhtimiscoachi Katrin Oblikase sõnul on selliseid olulisi vestlusi, mida juhil tuleb oma meeskonnaliikmetega pidada, erinevaid. „Klassikalised vestlused on, kes meile tiimi lisandub, kes tiimist lahkub, aga minu kui meeskondliku coachi seisukohalt on ühed keerulisemad vestlused, mis meie ühine eesmärk on ja see, et kõik sellest ühtemoodi aru saaks," räägib ta.
Oblikase hinnangul on selliste vestluste pidamise kultuur Eesti ettevõtetes ja organisatsioonides hakanud paranema. „Võib-olla sel põhjusel, et on vähenenud arusaam, et just juht peab olema see kangelane ja seetõttu muutuvad need vestlused ka lihtsamaks, sest meeskonna roll nende vestluste juhtijana ja koosloome partnerina suureneb," põhjendab ta.
Samas tõdeb Oblikas, et tagasisidestamise kultuur on Eesti ettevõtetes ning organisatsioonides väga erinev. „On ettevõtteid, kus ilmselgelt keskendutakse olevikust tulevikku liikumisele sellise koosloome vestluste moel - ehk need on need arendavad, edasiside vestlused -, samas, mis ma näen just nüüd Covidi ajal, on üles kerkinud jälle selline direktiivne tagasisidestamise pool, kus juht ütleb, mismoodi tema asja näeb," räägib juhtimiscoach.
„Mulle üldiselt inimesed, kes ütlevad, et ma teen midagi valesti, meeldivad. Ma olen öelnud ka, et kui mul kiitust vaja, siis ma räägin emaga ja sellest mulle täitsa piisab. Me teeme toimetuses jõulupakke ja eelmisel aastal ma viisin jõulupakid inimestele, kes virisesid. Ja virisemine ei tähenda midagi halba - need olid inimesed, kes julgesid mingitele asjadele tähelepanu juhtida, mingeid küsimusi küsida," räägib Šmutov.
Õhtulehe peatoimetaja sõnul olid nemad eelmise aasta kevadel kaugtööle minekuks valmis ning on inimesi, kes on tänaseni kodukontoris. „Ju see neile sobib - nad hoiavad kokku bussi- või autosõidult -, selles mõttes on ta vahva, teistpidi on ta ettevõtte mõttes murekoht - mingid asjad jäävad kindlasti märkamatuks, mida me oleks või peaks märkama ja see teeb tänaseni muret," räägib Õhtulehe peatoimetaja.
Kõige keerulisem väljakutse on tema sõnul praegu ettevõttes ja selle meeskondades ühistunde tekitamine. „Mida parem on ühistunne, seda keerulisem on sellest töökohast lahkuda - ma eeldan - ka saad sa vajadusel end tühjaks rääkida ja pingeid maandada. Lihtne näide, praegu me oleme rääkinud, mida teha jõulupeoga - tõenäoliselt 200 inimese ühte ruumi kokku toomine, isegi, kui see on väga hästi ventileeritud ruum, ei ole kõige mõttekam," põhjendab ta.
Ka on hakanud Õhtuleht Kirjastus kaaluma personalijuhi palkamist. „Oleme vist Eesti kõige suurem ettevõte, kellel ei ole personalijuhti," märgib Šmutov. Koos sellega mõeldakse ka uutele töötajatele mentorlusprogrammi käivitamise peale. Oblikas toob siinkohal välja, et üks peamine ohukoht, kus minnakse mentorlusprogrammides alt, on see, et mentoriteks pannakse oma ala kogenud spetsialistid, kes aga ei pruugi osata oma teadmisi sama hästi edasi anda.
Ühtlasi rõhutab Šmutov, et igasuguses suhtluses tuleks vältida e-kirjade saatmist, pigem eelistada telefoni- või silmast silma vestlust, sest siis sa kuuled teisi inimese häält ning tajud ta meeleolu. „Kui sa kirjutad uudislugu, siis sinna huumorit ja irooniat peita ei saa - see käib täpselt samamoodi igasuguste tööalaste vestluste kohta. Mina olen saanud peatoimetajana ka märkuse töötajalt, et kuule, inimesed ei saanud aru, kas sa teed nalja või ei tee," kirjeldab ta.
Kuidas juhina oma meeskonnale keerulisi teemasid serveerida, mida tuleb silmas pidada uue töötaja organisatsiooni ja meeskonna sisse elamisel ning mida olulist on õppida skeptikutest kolleegidelt - seda kõike saad lähemalt kuulata EBSi podcasti värskest episoodist.
EBSi podcasti Satelliit 21. episoodi saab kuulata Youtube'is, Spotifys ja Apple Podcasts'is.
Varasemalt avaldatud saateid saab kuulata siit.