Uute autode müük Eestis kasvab: 10 kuuga müüdi rohkem autosid kui terve 2020. aastaga
(10)2021. aasta kümne kuuga kasvas uute autode müük Euroopas 2,2%. Kõigist Euroopa riikidest purustavad müüginumbrite rekordeid Horvaatia, Kreeka ja Eesti. Ja kuidas on lood teiste Balti riikide ja Ukrainaga? Eesti IT-ettevõtte spetsialistid analüüsisid viimaseid Euroopa raporteid.
2021. aasta jaanuarist oktoobrini on uute autode müük Euroopas peaaegu samal tasemel kui eelmisel aastal tervikuna. Selle aasta 10 kuuga müüdi Euroopas 8,191 miljonit autot. Eelmise aasta samal perioodil - veidi üle 8 miljoni. Nii räägitakse Euroopa Autotootjate Liidu aruandes.
Eesti, Horvaatia ja Kreeka - rekordiomanikud
Euroopa uute autode müügi esiviisikusse mahtus Baltikumist vaid Eesti. Kui 2020. aastal müüdi meie riigis 10 kuuga 15,7 tuhat autot, siis sel aastal oktoobri lõpu seisuga oli müüdud juba 19,8 tuhat.
Üldiselt näeb müügikasvu esiviisik riikide lõikes välja selline:
+31,9% - Kreeka
+27,6% - Horvaatia
+ 25,9% - Eesti
+ 19,1% - Iirimaa
+12,9% - Poola
Eesti ettevõtte RIA.com Marketplaces juhatuse esimehe Artem Umanetsi (ettevõttele kuulub maailmas TOP-6-s olev automüügiplatvorm AUTO.RIA.com) sõnul on Eesti möödunud aasta näitajaid juba ületanud.
„2020. aastal müüdi Eestis 19,2 tuhat uut autot. Ja selle aasta 10 kuuga - peaaegu 20 tuhat," ütleb Artem Umanets RIA.com.Marketplaces'ist. „Kui eelmisel aastal oli müügilangus 29%, siis nüüd näeme ligi 26% kasvu. See viitab sellele, et turg on sisenemas COVIDi-eelsetele positsioonidele ja kogub kiiresti hoogu. Kuigi väärib märkimist, et uue COVIDi laine tõttu langes müük oktoobris peaaegu kõikides Euroopa riikides."
Mis toimub teistes Balti riikides? Ja kus müük langeb?
Läti ja Leedu ei saa kiidelda uute autode uskumatu müügikasvuga nagu Eesti. Näiteks Lätis müüdi 10 kuuga autosid võrreldes 2020. aasta sama perioodiga 8,4% rohkem. Leedus on aga olukord kahetsusväärne: kõigist Euroopa riikidest on suurim müügilangus just seal - 12,2%.
Suurim müügilangus registreeriti järgmistes riikides:
-12,2% - Leedu
-9,1% - Belgia
-7,1% - Holland
-5,2% - Saksamaa
-2,9% Taani
„Lätis näeb selle aasta esimese kümne kuu kokkuvõttes häid müüginumbreid - 12,5 tuhat autot. Seda on tuhande võrra rohkem kui eelmise aasta samal perioodil. Kuid suure tõenäosusega lõpetab Läti aasta mullusega sarnaste näitajatega - müüdud saab umbes 15 tuhat uut autot," ütleb Artem Umanets Eesti ettevõttest RIA.com Marketplaces. „Mis puutub Leedusse, siis siin näeme kõigist Euroopa riikidest suurimat müügilangust. Kui eelmisel aastal müüdi 10 kuuga 31,6 tuhat autot, siis tänavu - 27,8 tuhat. Kuid ärge unustage Leedu kasutatud autode turgu. Selle järgi on endiselt nõudlus Ukraina ja teiste riikide elanike seas."
Artemi sõnul mõjutas olukorda uus koroonaviiruse laine ja autode nappus kõigis Euroopa riikides.
„Kui võrrelda 2021. aasta ja 2020. aasta oktoobrit, siis võib tänavu tõdeda märkimisväärset müügilangust. Näiteks Leedus langes müük 54,8%, Austrias 39% ja Saksamaal 34,9%. Ja selline olukord on peaaegu kõikides riikides. Selle põhjuseks on COVID-19 leviku uus laine ja autode nappus. Mõnikord lükkavad autotootjad uute autode tarnimist edasimüüjatele lihtsalt edasi. Loodame, et järgmine aasta toob läbimurde ja kõik riigid suudavad naasta vähemalt 2019. aasta näitajate juurde, mida Eesti on juba teinud."
RIA.com Marketplaces'il on Ukrainas edukas äri suuresti tänu oma veebipõhisele automüügiplatvormile AUTO.RIA.com. Artem Umanets ütleb, et Ukrainas, nagu Eestiski, kasvas 2021. aastal uute autode müük.
„Alates selle aasta algusest on Ukrainas müüdud juba 84 100 uut autot. Seda on 23% rohkem kui eelmise aasta samal perioodil. Olukord on sarnane sellega, mis praegu Eestis toimub. Aga müük langes ka Ukrainas oktoobris 8% võrra. Kuid nagu edasimüüjad ütlevad, siis detsembris täidetakse kõik autode tellimused. Seega peaks aasta lõppema hea müügikasvuga."