Läinud nädalal ütles Poola peaminister Mateusz Morawiecki, et Poola valitsus tegutseb hinnatõusu leevendamise nimel ning ühe meetmena langes sealne kütuseaktsiis ajutiselt EL-i miinimumtasemele.

Eestis sellele mõeldud ei ole. Rahandusministeeriumi tolli- ja aktsiisipoliitika osakonna peaspetsialist Lauri Lelumees leidis, et üldiselt on aktsiisimäärade muutmine lähtuvalt toote hinna kõikumistest ebasobiv meede.

“Bensiini ja diislikütuse hindade tõstes ei lange ära vajadus mootorikütuste tarbimisega kaasnevate väliskulude katmiseks (näiteks teede ehitus ja korrashoid), teiseks on seaduseelnõude menetlemise kiirus võrreldamatult aeglasem võrreldes mootorikütuste pidevate hinnakõikumistega,” kirjeldas ta.

Euroopa Komisjoni kodulehel oleva informatsiooni järgi on Poolas ka praegu diislikütuse aktsiisimäär väga lähedane EL aktsiisi alammäära tasemele.

Kui EL aktsiisi alammäär diislikütusele on 330 eurot 1000 liitri kohta, siis Poolas oli käesoleva aasta 1. juuli seisuga diislikütuse aktsiisimäär 330,15 eurot 1000 liitri kohta. Kui EL aktsiisi alammäär bensiinile on 359 eurot 1000 liitri kohta, siis Poolas oli käesoleva aasta 1. juuli seisuga bensiini aktsiisimäär 373,7 eurot 1000 liitri kohta.

"Aktsiisi alammäära langetamine mõjutaks sel juhul sealset bensiini hinda marginaalselt," lisas Lelumees.

Kuivõrd võiksid ka Läti ja Leedu minna kaasa aktsiisimäära suurenemisega, mis omakorda suurendaks kütuseturismi Baltimaades, Lelumees tõenäoliseks ei pea. “Meile ei ole teada, et Läti ja Leedu kavandaksid mootorikütuste aktsiisimäärade muutmist,” ütles ta.