Logistiku seisukohast tänavusele aastale tagasi vaadates on pilt kindlasti parem kui 2020. aastal. Olukorda ette ennustada on jätkuvalt keeruline, kuid kaubavahetuse toimumises saab kindel olla. Samas on kindel ka see, et transpordi hind on kõrgem kui varem ja kaup jõuab kohale hiljem, kui loodaks.

Kui 2020. aasta suurimaks mõjutajaks võib pidada lennureiside vähenemist ja sellest tulnud lennutranspordi mahtude vähenemist, siis 2021. aasta suurimad murekohad on seotud meretranspordiga. Paljude Eesti ettevõtjate jaoks on just see olnud pikka aega eelistatuim transpordiviis, kuna hind on kõige odavam. Eriti oluline on see soodsamate Aasia toodete puhul, kus transpordikulu moodustab omahinnast niigi suure osa.

Suessi kriisil oli suur mõju
Märtsini liikus meretransport ja konteinerite kättesaadavus paranemise suunas, kuni Suessi kanalisse jäi kinni laev Evergreen, pannes kanalit läbiva liikluse päevadeks seisma. See tõi kaasa kogu aastat saatnud konteinerite puuduse ja juba niigi kõrgenenud meretranspordi hinna kasvamise. Võrreldes näiteks Eesti-Hiina marsruudi ühe konteineri transpordi hinda, on see kriisieelsega võrreldes praegu rohkem kui viiekordne.

Samas on erinevalt kallinenud elektri- või gaasihinnast logistikal varuvariante, kuidas leida kiiremad või soodsamad lahendused. Kiirete lahenduste poolest on olemas kallim variant lennutranspordi näol ja ka pisut kiirem raudteetransport, mille hind on küll tõusnud, aga siiski säilitanud oluliselt stabiilsema taseme.

Rahvusvahelise logistika peamine suundumus näitab, et mida kaugemalt kaupa tarnida, seda tõenäolisemad on probleemid. Näiteks Euroopa-sisesel kaubavahetusel on palju vähem võimalikke ohukohti, mis võiksid kaasa tuua tarne hilinemise või kallinemise, kui Aasiast või Ameerikast algavate kaubavedude puhul. Euroopa tarnete kindlust näitab ka asjaolu, et selle aasta alguses lõplikult jõustunud Brexit ei ole Eesti ettevõtete tegevust oluliselt mõjutanud. Lisandusid mõned tollitegevused, esines ka viivitusi, aga juba paika loksunud veoahelad toimivad kenasti edasi.

Lähemad turud ja lühemad tarneahelad aitavad tasandada ka transpordi kallinemist. Kuigi tooted on Euroopas kallimad kui Aasias, on tänu tarnekindlusele ja väiksemale ajakulule nii mõnedki ettevõtjad leidnud uued äripartnerid Euroopast või lähiturgudelt. Pikemas plaanis deglobaliseerumise trend kindlasti jätkub.

Uus aasta toob leevendust
Logistikaraskuste puhul tuleb tagasi tulla koroonakriisi juurde, kust peamised probleemid alguse said. Nii nagu tasahilju taastuvad toitlustusasutuste ja turismiettevõtete väljavaated, muutuvad paremini planeeritavaks ka tarneahelad.

Selle aasta lõpp on näidanud, et kindlustunnet on endiselt vähe ja kasvõi jõulukaupade tarnetega on probleeme olnud, kuid üldiselt näitab turg rahunemise märke. Logistika on rahvusvahelise kaubanduse vereringe, mis mängib kaupade kättesaadavuse ja hinna kujunemisel olulist rolli.

Koroonakriisist taastudes muutuvad transpordiühendused paremini planeeritavaks ning ettevõtjatel on uuel aastal logistika pärast kindlasti vähem muret.