Makeitneutral arendab ja ehitab digitaalseid tööriistakomplekte, millega ettevõtted, e-ärid ja eraisikud saavad kliimapositiivseid tegevusi igapäevaellu integreerida. Ühe näitena on e-poodnikul võimalus pakkuda kliendile tavapärase asemel metsapositiivset teenust. Lühidalt tähendab see, et klient sooritab ostu ja selle tulemusel hakkab Eesti metsas kasvama uus puu.

„Meie fookus on just uutel puudel ehk uusistutusel, mis loob uut lisandväärtust meie keskkonda. Puude istutamine on üks osa meie kliimapositiivsuse projektist, meie esimene suur eesmärk on istutada planeedile miljard puud ning digitaliseerida ja võtta hoole alla olemasolevaid metsakooslusi,” ütleb Kippar.

Kui ettevõtetel aega napib, teeb Makeitneutral nende eest töö ise ära. „Meie eesmärk on pakkuda mugavat ja lihtsat viisi, kuidas toetada kliimapositiivseid tegevusi ja päriselt neutraliseerida tekkivaid jalajälgi kompenseerimise teel,” lisab ettevõtte asutaja.

Järgnevalt oleme küsinud Makeitneutralilt täpsustavaid küsimusi nende tegevuste ja sihtide kohta!

Kristjan, millisena näed rohepööret ettevõtluses, mida see tähendab, mismoodi toimub?

Meie jaoks tähendab rohepööre eelkõige raiskamise vähendamist ja nutika tarbimise juurutamist.
Inimesed on nutikad ja vajavad emotsiooni. Me tuleme igast olukorrast välja, kui me seda teadvustame. Aastakümneid on räägitud ja ennustatud, et kohe-kohe on viimane piir ja nüüd on maailmaga kõik. Ei väida vastupidist, aga hirmutamine ei toimi, keegi ei jaksa seda tarbida.
Ennustajad unustavad tihti ära inimeste leidlikkuse. Rääkides kohanemisest ja innovatsioonist – seda teemegi, muudame rohepöörde valutuks, et see saaks taustal iseenesestmõistetavaks. Inimestele meeldivad nutikad lahendused ja nad tarbivad neid lahendusi hea meelega ning tänapäeval saab automatiseeritult seda tehes raha teenida. Hirmutamine ja ähvardamine tekitab ainult trotsi ja jõuetust. Meil on vaja inimestele just indu ja jõudu anda, et tarbitaks ja toodetaks õigeid asju.

Tegelikult ei taha keegi sõna „rohepööre” enam kuulda. Rohepööre on laialivalguv mõiste. Rohkem tuleks rääkida looduse ja meid ümbritseva keskkonna sõbralikust kasutamisest, jätkusuutlikumast elustiilist ja maailmavaatest. See on lihtsamini mõistetav. Makeitneutrali mõte ongi lihtsamalt mõtestada, kuidas saame keskkonnale tagasi anda.

Kui avatud on Eesti ettevõtted selliste ideedega kaasa tulema, mida Makeitneutral propageerib?

Hetkel saame öelda, et 500 ettevõttest, kellega oleme ühendust võtnud, oleme saanud neli eitavat vastust, et nad on rohepöörde vastased ja rohepööre on kõiges süüdi ja nii edasi. Praegusel hetkel on mõne suurema ettevõttega jäänud asjad seisma Ukrainas toimuva sõja tõttu. Ka meie olime esimese sõjanädala aktiivselt abis, kõigil ja kõigega, mis meie võimuses oli.

On rõõm näha, et ettevõtted mõistavad, et rohepööre ei ole ainult kulurida eelarves. Meie pakutav teenus hoopis vähendab kuluridasid ja toob samal ajal tulureale suuremaid numbreid. Eriti hästi on seda tunda eelkõige uue generatsiooni juhtide osas. Rohepööre on täiesti loomulik ja vajalik osa ärist, mitte peavalu ja järjekordne tüütu ülesanne. Rohepööret tuleks näha rohkem võimaluse, mitte probleemina.

Millised on need lihtsad viisid, kuidas ettevõtted saavad ise rohepööret alustada, seda tagant tõugata?

Kõige lihtsam viis on anda oma klientidele võimalus rohepöördesse panustamiseks. Unustatakse ära, et kliendid tahavad ise anda kliimapositiivse mõjuga panust. 84% klientidest eelistab ettevõtteid, kes tegelevad oma tegevuse kõrvalt kliimapositiivsete tegevustega. Lihtsaim viis rohepöördega alustada on kaardistada ära oma ettevõtte tegevused ja mõtestada need uuesti läbi. Oluline on kuskilt alustada ja tihti selgub, et läbi väikeste muutuste on võimalik oma organisatsiooni arvestatavalt muuta. Just selleks oleme loonud jätkusuutlikkuse tööriista, millega on võimalik hakata neid lihtsaid muutusi ellu kutsuma.

Praeguses globaalses olukorras on rohepööret väga raske müüa. Kuidas on võimalik jääda õigele kursile?

Kogemus näitab, et meie teenust ei ole raske müüa, sest Makeitneutral on konkreetselt seotud tulu kasvatamisega ja kliimaprobleemid, ületarbimine ei ole kuhugi kadunud. Anname lisandväärtuse ettevõtetele ja kuna tegutseme globaalset pilti silmas pidades, siis on riskid hajutatud. Mis puudutab õigele kursile jäämist, siis kui kord roheline maailmavaade ja jätkusuutlikkus on saanud elu loomulikuks osaks, siis on pigem nendest põhimõtetest loobumine ebapopulaarne ja raskem valik.

Milline võiks olla Eesti tulevik, kui suudame rohepöördega gaasi põhja panna?

Eesti on tegelikult ideaalne inkubaator, paradiis rohepöörde jaoks. Peamine globaalselt kiire kasvuga päriselt roheline „maavara” on teadmised. Infotehnoloogia- ja kommunikatsioonisektor suudab igast riigist teha tõeliselt rikka riigi. Mis iganes kliimateemalised otsused Eestis kiirelt vastu võtame, saaksime olla maailmas teenäitajad. Eesti on praeguseks hetkeks täitnud 70% meilt nõutud kliimaeesmärkidest, aga meil on nii palju asju, millega saaksime hõlpsalt muuta selle +200% peale. Makeitneutral koostab raportit oma nägemusest, kuidas järgmise paari aasta jooksul tehtud otsustega võiks Eestist saada nutikas kliimapositiivsuse eestvedaja.