Kas oled reformiks valmis? Kümme asja, mida iga kaupleja peab teadma
LEXTALi partner ja vandeadvokaat Rauno Kinkar ning vandeadvokaat Henri Ratnik on toonud välja kümme punkti, mida tuleb teada ja järgida.
1. Pea meeles kuupäev 28. mai 2022!
Siis jõustuvad uued reeglid ja äritegevus peab olema uute nõuetega vastavuses.
2. Hinnaalanduse kuvamisele kehtivad uued reeglid
Soodushinna kõrval võib näidata varasemat kõrget hinda üksnes siis, kui kõrgem hind on kehtinud vähemalt varasemad 30 päeva. Keelatud on tõsta toote hind kõrgeks ainult korraks, et siis näidata toote juures atraktiivset soodushinda, mis on tegelikult toote tavahind.
Näiteks – kui kõrvaklapid maksid vähemalt 30 päeva 100 eurot ja nüüd maksavad 50 eurot, siis võib 50-eurost hinnalipikut näidata soodusena 100-eurosest tavahinnast. Kui kõrvaklapid on kogu aeg maksnud 50 eurot, aga soov on tõsta hind korraks kõrgemaks, et näidata 50 eurot soodusena, siis seda ei tohi.
Erireeglid kehtivad kiiresti riknevate (nt piima) ja vähem kui 30 päeva turul olnud toodete puhul.
3. Anna tarbijale teada, kui talle kuvatakse isikupõhiseid hindu
Kui veebiplatvorm kujundab automaatselt tarbijale isikupõhise hinna (näiteks tulenevalt tema IP-aadressist, küpsistest, sünnipäevast või varasematest ostudest), siis tuleb teda sellest teavitada.
4. Ära manipuleeri arvustustega
Keelatud on võltsitud arvustuste tegemine, negatiivsete arvustuste kustutamine ja ühe toote arvustuse teise alla tõstmine. Suunamudijale ehk influencer’ile võib tooteid ja teenuseid tasuta anda, aga teda ei tohi kohustada jätma positiivset arvustust.
5. Avalikusta, kas kuvatud arvustused on kontrollitud või mitte
Kaupleja peab teavitama, kas arvustused tema toodete ja teenuste kohta on kontrollitud ja tõesed. See tähendab, et kaupleja peab veenduma, et arvustuse jätnud tarbija on reaalselt tema toodet või teenust tarbinud. Kui kaupleja seda ei tee, peab ta selliste arvustuste kõrval selgelt ära märkima, et need arvustused ei ole kontrollitud.
Lihtne viis arvustusi kontrollida on lisada arvustuse link tellimuse kinnitusele.
6. Teavita kliente selgelt, kui kuvad otsingutulemuste seas tooteid ja teenuseid tasu eest kõrgemal kohal
Kui kaupleja haldab otsingumootorit (nt enda veebiplatvormil) ja on võtnud tasu selle eest, et teatud tooteid või teenuseid otsingutulemuste seas kõrgemal näidata, tuleb see selgelt välja tuua. Mitte peidetult kasutustingimustes, vaid seal, kus tarbija otsingut kasutab. See kehtib nii otsese kui ka kaudse tasu kohta. Kaudne tasu on näiteks suurenenud vahendustasu, samuti erinevad hüvitisskeemid.
7. Anna tarbijale teada, kas ta sooritab ostu kauplejalt või mitte
Platvormiteenuse osutaja peab kasutajatele selgelt ütlema, kas platvormi teel ostetava kauba või teenuse müüjaks on platvorm ise või teised platvormikasutajad (nt eBay või Amazon). Lisaks tuleb selgitada, kas teised kasutajad on kauplejad (millisel juhul kohalduvad tarbijakaitseõigused) või on ka nemad tarbijad. Tarbijale tuleb teada anda, kui ta astub tehingusse poolega, kes ei ole kaupleja.
8. Erineva kvaliteediga kaupu ei tohi identsetena turustada
Keelatud on turustada sama kaubamärgiga tooteid erinevates EL-i riikides, kui tooted on erineva kvaliteediga. Näiteks ei tohi müüa Hispaanias ja Eestis sama pakendiga pelmeene, kui Eestis müüdavates pelmeenides on 30% vähem liha.
9. Isikuandmed = tasu teenuse eest
Kui teenuseosutaja ei võta tarbijalt teenuse eest tasu, kuid töötleb tema isikuandmeid muudel eesmärkidel, kui teenuse osutamiseks vajalik on, siis laienevad tarbijale tarbijakaitse õigused. Näiteks kui teenuseosutaja kasutab isikuandmeid enda teenuste arendamiseks või müüb need kolmandale isikule maha. Seeläbi võrdsustatakse tarbija eest makstav rahaline tasu olukorraga, kus tarbija maksab nn tasu enda isikuandmetega.
10. Kuidas edasi?
Tõenäoliselt on igal kauplejal vaja muuta kasutustingimusi ja e-poes või platvormil kuvatud tekste. Samuti on sageli tarvis veebikeskkonnas lisaarendusi teha. Lihtsamad asjad saab ise ära teha, keerulisematel juhtudel pöördu spetsialisti poole.