Vene majandus teeb viimasel ajal vähikäiku, samuti venelaste maksevõime, millega kaasneb odavamate autode eelistamine ning Fordi tehased ei suuda oma seadmeid seetõttu piisavalt efektiivselt töös hoida.

Fordi teatel suletakse juuni lõpus autotehased Peterburis ja Naberežnje Tšelnõs ning mootoritehas Jelabugas, selgus kolmapäeval RBK artiklist. Ettevõte restruktureeritakse ning järelejäänud äris saab 51protsendilise osaluse Venemaa ettevõte Sollers. Samal ajal Ford Transiti müüginumbrid liiguvad tõusuteed.

Sõiduautode turg on Venemaal kõvasti kokku kuivanud. Kui 2012. aastal müüdi 2,9 miljonit uut sõiduautot, siis 2016. aastal juba poole vähem – 1,4 miljonit. Fordi müüginumbrid aga kukkusid turu keskmisest kiiremini 2,5 korda. 2018. aastal müüs Ford 53 234 sõiduautot, langedes varasemalt 4,5protsendiliselt turuosalt 3 protsendile.

Vsevoložki tehas avati Peterburi lähistel 2002. aastal, et valmistada mudeleid Focus ja Mondeo.
Tehase 960 töötajast 500 elavad Leningradi oblastis. Oblasti võimud olid sulgemise plaanidest varakult teavitatud ning peavad nüüd arvestama igal aastal laekumata jääva ligi kahe miljardi euro suuruse maksupanusega.

Naberežnje Tšelnõs valmivad Fiesta ja EcoSport. Elabuga tehases valmivad mootorid sõidukitele Kuga, Explorer, Transit ja Toutneo.

Fordi Tehastes töötab kokku 3700 inimest, kuid vallandatavate arvu ettevõte pole avaldanud. Ford soovib töötajad vallandada nö omal soovil, makstes märkimisväärset kompensatsiooni.

Kasutuseta jäävad tehasehooned kavatsetakse maha müüa praegu Venemaal tegustevatele autotootjatele, kuid konkreetseid ettevõtteid pole nimetatud.

Peterburis tegutseva teabeagentuuri Rosbalt hinnangul asub kogu Venemaa autotööstus kriisi lävel, sest vaesuv elanikkond ei suuda uusi sõidukeid osta. Sõiduauto muutub taskukohaseks vaid rikastele, tõdes Rosbalt.

Autotehaste töötajad loodavad, et kõik nende töökohad siiski ei kao ning ettevõte suudab hakata müüma naabruses asuvatesse Balti riikidesse ja Skandinaaviasse, rääkis regioonidevahelise ametiühingu aktivisti Dmitri Kožev.

Samas täheldavad ametiühingud Korea autotootjate müüginumbrite paranemist, mis annab lootust, et suletavate tehaste töölised saavad ameti just nendest ettevõtetes.

Fordi tehaste sulgemine toob kaasa probleemidelaviini ettevõtetele, kes olid autotööstuse teenindamisega seotud. See aga omakorda võimendab nende tehaste asukohaoblastite ees seisvaid raskusi.

Olukorda aitaks päästa üksnes krediitide odavnemine, leidis Uue Ühiskonna Instituudi poliituuringute keskuse juht Vassili Koltašov. „Riik ei kiirusta seni andma signaale, et kavatseb luua palju häst tasustatud töökohti või tõsta eelarvest palka saavate töötajate tasusid,” tõdes Koltašov.