Makstes umbes 2500 dollarit untsist, on pallaadium kullast kallim. Hinnatõusu surved pole lähiajal kadumas, kirjutab BBC.

Enamus maailma pallaadiumist tuleb kahest riigist – Venemaalt ja Lõuna-Aafrika Vabariigist (LAV). Tavaliselt on see metall teiste metallide tootmise kõrvalsaadus. Tavaliselt saab seda koos plaatina ja nikliga.

Pallaadium on kriitilise tähtsusega autode katalüsaatorites. Sedasi leiab kasutust enam kui 80 protsenti pallaadiumist. Vähesel määral kasutatakse seda ka elektroonikatööstuses, hambaravi tarbeks ja ehete tootmisel.

Et metall on kallinenud, kasvasid näiteks näiteks Londoni politsei teatel seal mullu esimese kuue kuuga katalüsaatorite vargused aastaga 70 protsenti.

Hinnatõusu põhjuseks on pallaadiumi puudus, kuna aastaid on nõudlus ületanud pakkumist. Mulluse tootmis- ja tarbimisprognoosi kohaselt ületab nõudlus pakkumist juba kaheksandat aastat järjest.

Kuna pallaadium on plaatina ja nikli kõrval teisejärguline, pole kaevandajad võimelised suurendama pallaadiumi toodangut vastavalt hinnatõusule.

LAVist tuli läinud aastal uudis, et plaatinagrupi metallide toodang, mille seas on ka pallaadium, toodang kukkus aastaga 13,5 protsenti. Selle riigi osa maailmatoodangus on umbes 40 protsenti.

Nõudlus kasvab aina edasi. Mitmel pool maailmas, eriti Hiinas, karmistuvad regulatsioonid, et vähendada autode õhusaastamisest.

Samal ajal avaldavad mõju ka Euroopa diisliskandaalid. Tarbijad eemalduvad diiselmootoriga autodest, mis kasutavad katalüsaatorites valdavalt plaatina ja ostavad rohkem bensiinimootoriga autosid, kus kasutatakse pallaadiumi.