Karola Karlson on Bolti turundust vedanud ligi 2,5 aastat. Tema üheks suuremaks ülesandeks oli kahtlemata Bolti rebranding, kui Taxify nimi saadeti ajaloo prügikasti. Millest Karlson aga 12. märtsil räägib?

„Räägin foorumil, kuidas ettevõtte juhina uusi turge valida, tootega sinna siseneda ning tulemusi mõõta. Ühtlasi tahaksin rõhutada, et alati ei olegi võimalikult paljudele uutele turgudele sisenemine kõige targem samm, mida ettevõte teha saab. Ühtlasi tasub hinnata ka olemasolevate turgude kogupotentsiaali ning kaaluda, kas on targem investeerida olemasolevatel turgudel turuosa kasvatamisse või proovida laieneda,“ andis Karlson vihjeid.

Karlsoni sõnul paistab uutele turgudele laienemine tänapäeva globaliseerunud maailmas olevat see püha graal, mis ettevõtte kasumi paari kuuga mitmekordistab. Aga see pole alati tõsi. Igale turule laienemine tuleb tema sõnul ikka hoolega läbi kaaluda: milline on konkurentsimaastik, kas toote järele on üldse riigis A ja B nõudlust, kas hinnastus on kohaliku tarbijaskonna ootuste järgi paigas jne.

Turundusnipid aitavad vähe, kui…

Karola Karlson on nõustanud mitmeid suuri ettevõtteid, kuidas turunduse abil kõige paremini kasvada. Ta ütleb aga, et igasugu kavalad turundusnipid ei aita, kui toode ise hea ei ole.

„Ehk siis võib ju küll guugeldada “10 Facebook marketing hacks” artikleid ning erinevaid turunduskanaleid mikro-optimeerida, aga tegelikkuses loeb ikkagi see, kas toode ise on hea. Halba toodet ei saa pikas perspektiivis imepäraste nippidega müüa. Võid ju kasutaja alguses maksma saada, kuid peagi pettub ta tootes ning läheb ära. Selle asemel, et otsida turundusnippe, soovitaksin ettevõtetel ausalt peeglisse vaadata ning küsida, kas toode, mida müüakse, on parim, mis turul saadaval. Ning siis turunduses ning kommunikatsioonis oma toote kasuteguritest ning konkurentsist eristuvatest omadustest rääkida,“ toob ta välja.

Mõned head tavad

Karlson on siiski nõus jagama mõnd head viisi, kuidas turundades õigesti käituda. Ta ei nimeta neid nippideks vaid pigem headeks tavadeks.

Esiteks ütleb ta, et uute turgude valikul võivad abiks olla Facebooki reklaamid. Näiteks kui ettevõte otsib turgu, kuhu laieneda, võib 5 kuni 10 erineval turul jooksma panna Facebooki reklaamikampaania ning vaadata, kus riigis toote vastu kõige suurem huvi on.
Teiseks toob ta välja, et online reklaame tehes tasub testida numbritel põhinevat reklaamteksti, näiteks Facebooki reklaamid, milles on mainitud kas toote hindu või sooduskampaania allahindluse protsenti.
„Need toimivad tavaliselt teistest reklaamidest paremini,“ teab Karlson.
Kolmandaks ütleb ta, et kunagi ei tasu alahinnata ka n-ö omakanalite (e-mail, SMS) efektiivsust turunduses – tasub keskenduda ka olemasolevate klientide aktiivsena hoidmisesse, mitte vaid uute ostjate otsimisele.

Esimene rebrändimine läks edukalt

Ehkki Karlson on juba kogenud turundaja, siis rebrandinguga puutus ta Boltis esimest korda kokku. Tegelikult oli see kõigile seal esmakordseks katsumuseks.

„Õnneks läks kõik plaanipäraselt. Üldiselt oleme Boltis seda meelt, et ettevõtte bränd on eelkõige toode, ehk siis Bolti puhul meie mobiiliäpp. Näen aeg-ajalt ettevõtteid uut brändi lansseerimas, ilma et toote juures midagi sisulist muutuks ning leian, et rebranding projekt on ette võetud ilma kindlate eesmärkideta, pigem abstraktse ideena,“ räägib ta.

Sõnumid peavad olema erinevad

Bolt on tuntud kui kiire laieneja. Küsisime, kuivõrd see turundajale peavalu valmistab. Bolt on ju tegev nii Lääne-Euroopas, Ida-Euroopas, Aafrikas, aga ka Mehhikos ja Austraalias.

„Iseenesest mõistetavalt on inimesed neis riikides erineva kultuurilise taustaga ning ka neile suunatud turundus mõnevõrra erinev,“ alustab ta ning lisab, et turunduskanalid riigiti otseselt kuigi palju ei erine, küll aga turunduskampaaniad ning sõnumid.

„Näiteks Aafrika riikides on ääretult oluline rääkida ohutuse teemadel, samal ajal kui Lääne-Euroopa tarbija hoolib rohelisest eluviisist. Läheneme eri turgudele nende eripärasid arvesse võttes – õnneks on meil igas riigis ka kohalik tiim, kellega üheskoos parim sõnumistrateegia kokku panna. Samal ajal on meil globaalselt välja töötatud digitaalse turunduse strateegia, mis igas riigis võrdlemisi sarnaselt toimib,“ toon Karlson välja.

Kas Facebook sobib turundamiseks kõigile?

Facebooki-turunduse ühe parema eksperdina ei ole ime, et see kanal koos Facebooki osaks oleva Instagramiga on üks Karlsoni lemmikuid turunduskanaleid. Nende reklaamiplatvorm on väga paindlik, potentsiaalne publik üks maailma suuremaid ning algoritmid teevad turundajate eest suure töö ära.
„Siiski ei toimi see reklaamiplatvorm kindlasti kõigi ettevõtete jaoks. Facebook ja Instagram on suurepärased turunduskanalid B2C (ärilt tavakliendile) toodete ning teenuste turundamiseks. Samal B2B (ärilt ärile) turundus eeldab hoopis teistsuguseid kanaleid, nagu näiteks Google’i otsingureklaamid, sisuturundus, müügitöö,“ soovitab ta.

Mida alguses tähele panna?

Kui tahta ettevõttena Facebooki turundusega algust teha, siis Karlsonil on üks lihtne soovitus - uurida, mida kohalikud ning globaalsed konkurendid sel platvormil teevad. Ühtlasi tasuks vaadata häid näiteid teiste ettevõtete reklaamidest (soovitus: artikkel 160+ Facebooki reklaami näitega) ning sotsiaalmeedia kontodelt.

„Kui hetkel enda tiimis sotsiaalmeediaturunduse ja -reklaami kogemus puudub, tasuks konsulteerida ka mõne agentuuri või konsultandiga, kes aitab kokku panna esmase Facebooki/Instagram strateegia, töötada välja reklaamivisuaalid ning need üles seada,“ ütleb ta lõpetuseks.

Loe huvitavat ja harivat materjali ka Karola Karlsoni blogist.

Karola Karlson esineb 12. märtsil toimuval Baltic E-Commerce Forumil, kus astuvad üles nii Eesti kui välismaised eksperdid.