Aku Sorainen juhtimisest kriisi ajal: räägi nii klientide kui konkurentidega, ole töötajatega aus ja väldi kapseldumist


Aku Sorainen juhtimisest kriisi ajal: räägi nii klientide kui konkurentidega, ole töötajatega aus ja väldi kapseldumist
Foto: Sorainen

Praegune kriis on kolmas, mille tunnistajaks ma olen ja tänases olukorras pole midagi enneolematut, kirjutab Soraineni advokaadibüroo asutaja Aku Sorainen.

Esimene oli 1999. aasta nn Vene kriis, kui pangad ja majandus olid veel tihedalt seotud Venemaaga; teine oli 2008. aasta finantskriis ja nüüd siis oleme jõudnud praegusesse kriisiaega. Kõikidel kriisidel on midagi ühist ja on ka oma eripärad. Tänane kriis on eskaleerunud väga kiiresti ja selle keskmes on inimeste tervis. Samas ei ole selles olukorras midagi enneolematut. Sada aastat tagasi laastas Euroopat hispaania gripp, mis saadi samuti kontrolli alla niimoodi, et inimestel soovitati üksteisest distantseeruda.

Mis on praegu oluline firma juhtimise seisukohast?

Esimene asi on kindlustada ettevõtte likviidsus. Mida me saame selleks teha?

Muidugi tuleks saata kõik arved kiiresti välja ja kontrollida, et arved saaksid makstud. Nii kaua, kuni pangaarvel on veel raha, on õige aeg rääkida pangaga võimalikust krediidiliinist. Üldjuhul annavad pangad laenu firmadele, kes oskavad hoolikalt majandada. Kui probleemid on juba käes, siis tihtipeale pangad enam ei toeta.

Me saame kulusid edasi lükata: maksuamet võimaldab maksude ajatamist nüüd kergemini kui varem. Kui ettevõttel on laenud, siis võib olla õige aeg pangaga maksepuhkuse osas läbi rääkida. Kõik kulud tasub läbi mõelda ja loobuda kõigest, mis ei ole hädavajalik. Tasub mõelda kas või ka sellele, kas meil on vaja koristada praegusel hetkel kontoreid, kui inimesed enamasti töötavad kodus.

Kas lükata edasi arvete tasumist oma tarnijatele? Raha tuleks loomulikult hoida ringluses nii palju, kui võimalik. Maksmata arved võivad viia tarnija pankrotti ja sellest ei võida keegi. Üritage toetada oma tarnijaid tänasel ajal, kui vähegi võimalik, sest me kõik oleme samas paadis. Tasapisi hakkavad valitsused, rahvusvahelised pangad, maailmapank, Euroopa Keskpank, EBRD järjest aktiveeruma ning pakkuma finantseerimisvõimalusi, mida võimaldab valitsus läbi nt KredExi. Lähima paari nädala jooksul tuleb neid meetmeid ilmselt juurde. Meie ülesanne on püsida elus, kuni on võimalus saada riigi poolt tagatud finantseerimist.

On aeg oma kliente eriti lähedal hoida. Praegu peame tegema kõik selleks, et aidata klientidel jääda ellu, olla edukad.

Aasta alguses tehtud turundus- ja müügiplaanid lähevad vett vedama. Kõik on praegu muutunud. Aeg on mõelda uutele teenustele, uutele lähenemistele. Tasub meeles pidada, et suurim innovatsioon sünnib sõja ajal ning praegusel olukorral on sõjaajaga teatavad sarnasused.

Kui ettevõttel õnnestub lähinädalad ellu jääda ja oma rahavood kindlustada, siis järgmine küsimus on, kuidas kasvatada turuosa. Kui kõik on muutumas, siis annab see meile võimaluse turuosa kasvatada ka juhul, kui turg tervikuna on ajutiselt languses.

Kui te varem ei ole oma konkurentidega rääkinud, siis praegu oleks aeg rääkida. Muidugi tuleb siin olla tähelepanelik, et mitte rikkuda konkurentsiseadust. Kui see on elu ja surma küsimus ettevõte jaoks, tasub konkurentidega rääkida ja küsida, milliseid meetmeid nemad praegu kasutavad. Mõtete vahetamine võib olla kasulik mõlemale poolele.

Juhtimisel on mõistlik hoida realistlik-pessimistlikku vaadet pikas perspektiivis, et teha õigeid otsuseid. Optimist võib täna saada sagedaste halbade üllatuste osaliseks.

Juhi ülesanne on hoida kogu aeg silme ees suurt pilti ja vastutada selle eest, et otsused tehakse õigel ajal. Kriisiperioodil jookseb pidevalt palju uut informatsiooni peale ning lihtne on takerduda väikestesse asjadesse, mis hetkel pinnale kerkivad. See takistab hoida koos suurt pilti.

Juht peab vältima elevandiluust torni kapseldumist. Kui see oli varem sinu juhtimisstiil, siis nüüd on aeg teha kannapööre ja käised üles käärida. Kõik otsused, eriti rasked ja ebapopulaarsed otsused, tuleb põhjalikult läbi rääkida kõikide mõjutatud osapoolte ja võtmeisikutega. Kommunikeerimist tuleb oluliselt kasvatada. Hoiduda tasub negatiivsest toonist. Samas tuleb olla aus, sest inimesed on targad ja teadlikud. Ebasiiras ja ülioptimistlik kommunikeerimine toob pigem kahju kui kasu ning töötajad kaotavad usalduse juhi vastu.

Kui teha väikseid lõikeid pidevalt, väikseid palgaalandusi mitu korda, siis see tapab motivatsiooni ja paremad inimesed hakkavad lahkuma, jättes uppuva laeva maha. Alles jäävad pigem need, keda te oleksite soovinud näha lahkujate hulgas.

Praegu, kus kõik kontori-inimesed töötavad kodus, kandke ka selle eest hoolt, et kodus töötamise tingimused oleksid kõigil head, internetiühendus kiire ja ligipääs ettevõtte süsteemidele hea. Praegu on kuldne aeg saada kõik inimesed ühte paati, kasvatada koostöötunnet. Nüüd on suurepärane võimalus luua omale unistuste tiim. Kui majandus õitseb, siis on raske saada häid töötajaid ja firmad tihtipeale peavad tegema kompromisse. Võetakse tööle inimesi, keda väga ei tahaks võtta, aga paremat ei ole saada. Kui nüüd tekib vajadus tööjõudu vähendada, siis tasub keskenduda unistuste tiimi ehitamisele.

Kui on vaja kärpida palkasid või vähendada tööjõudu, siis üldjuhul on parem teha üks suur lõige korraga kui mitu väikest. Kui teha väikseid lõikeid pidevalt, väikseid palgaalandusi mitu korda, siis see tapab motivatsiooni ja paremad inimesed hakkavad lahkuma, jättes uppuva laeva maha. Alles jäävad pigem need, keda te oleksite soovinud näha lahkujate hulgas. Ühtlasi tasub meeles pidada, et varsti on jälle väga head talendid turul kättesaadavad.

Mis toimub ühiskonnas? Üldiselt tekitavad kriisid positiivse solidaarsustunde. Inimesed aitavad teineteist rohkem. Organisatsioonid tegelevad rohkem heategevusega. Valitsused kipuvad olema vähem populistlikud. Hakkab tekkima rohkem dialoogi opositsiooni erakondadega. Inimesed hakkavad hoidma rohkem kokku.

Juba näeme, et Inglismaal on nelisada tuhat inimest registreerunud vabatahtlikuna, et toetada nende tervishoiusüsteemi ja vanemaid inimesi. Eesti Panga ennustus oli, et majandus langeb kuus kuni neliteist protsenti. Tõenäoliselt midagi selle vahepeal. Poole aasta jooksul võib see olla tõesti nii. Praegu ei ole siiski maailma majandus nii ülikuumenenud ja nii viltu, kui ta oli enne eelmist finantskriisi. Täna on keskpankadel, valitsustel ja ka ettevõtetel rohkem kogemusi kui eelmise kriisi ajal. Seetõttu võib oodata palju kiiremat toibumist ja paremaid võimalusi seda kriisi hallata kui eelmisel korral. Pidagem vastu, varsti saab seegi kriis jälle mööda.