Kaheksa omadust, mis teevad juhist tõelise liidri

 (14)
Liider.
Liider.Foto: Scanpix/, PantherMedia / Kheng Ho Toh

Ettevõtete juhid on kriisis. Pea kolmandik töötaiad ei usalda juhtkonda. Mõned juhid ei suudagi töötajate silmis usaldust ning lojaalsust ära teenida. Õnneks ei pea see aga nii jääma ning suurepäraste liidriomadustega juhid inspireerivad ka oma meeskondi suuri asju korda saatma, kirjutab Forbes.

Siin on kaheksa omadust, mis Loopring fondi looja Daniel Wangi sõnul suurepärast liidrit iseloomustavad:

1. Siiras entusiasm
Tõelist entusiasmi oma äri, toodete ja missiooni suhtes ei ole võimalik teeselda. Töötajad tunnevad teeskluse juba kaugelt ära. Kuid kui liidrid on tõepoolset entusiastlikud ja kirglikud, on see nakkav. Nii näiteks on üks Elon Muskiga SpaceX algusajal koos töötanud inimene öelnud, et peamine projekti edu tagaja oli Muski entusiasm ja usk.
Wang tõdeb, et entusiasm aitab juhil identifitseerida tegevusala peamisi probleeme. „Igasugune innovatsioon algab probleemidest ja lõpeb toodete ja teenustega, mis mõne neist põhiprobleemidest lahendab.

2. Ausus
Pole vahet, kas tunnustad saavutuste eest, tunnistad vigu või sead esikohale ohutuse ja kvaliteedi- suurepärased liidrid on kogu aeg ausad. Nad teevad seda mis on õige, isegi kui see ei ole konkreetse projekti puhul parim.
Wang tõdeb, et kui inimesed näevad liidri puhul ebaaususe märke, ei ole seda võimalik taastada. „Kaotatud usaldust on väga raske taastada.“

Seotud lood:

3. Suurepärane suhtlemisoskus
Liidrid peavad oma töötajaid motiveerima, juhendama ja distsiplineerima. Paraku ei saa ilma suurepärase suhtlemisoskuseta ühegagi neist hakkama. Veelgi enam, kehv kommunikatsioon toob kehva tulemuse. Juhte, kes ei suuda oma suhtlemisoskust arendada, peetakse sageli nõrkadeks ning otse ütlemist vältivateks ning puiklevateks, märgib Wang. On oluline meeles pidada, et kuulamine on samuti suhtlemise osa.

4. Lojaalsus
Parimad juhid mõistavad, et lojaalsus on vastastikune. Seetõttu väljendavad nad lojaalsust meeskonnale kasulikul nähtaval moel. Tõeline lojaalsus tagab, et kõik meeskonna liikmed saaksid oma tööks vajaliku koolituse ja ressursid. Lojaalsus kehtib meeskonnaliikmetele ka kriisis ning konfliktides.
„Suured liidrid näevad end meeskonnliikmete teenistuses,“ räägib Wang. „Töötajad, kes usuvad, et ettevõtte juhid on neile lojaalsed, on olulistes olukordades ka ise lojaalsed“.

5. Otsusekindlus
Head juhid ei langeta otsuseid mitte ainult oma ametikoha tõttu, vaid nad tahavad kanda otsustamise riski. Nad langetavad otsuseid ja võtavad riske teades, et kui asjad ei laabu, on nad selle eest ise vastutavad.
Veelgi enam, juhid, kes ei ole otsusekindlad, on sageli ebaefektiivsed. Konsensuse saavutamisele raisatud liigsetel pingutustel on negatiivne külg. Selle asemel, et lihtsalt otsustada, lubavad paljud juhid vaidlustel jätkuda ning langetavad lõpuks ebaolulise otsuse, mis kedagi ei rahulda.

6. Juhtimisoskus
Liiga paljudes ettevõtetes püütakse oma tööd hästi tundvatest spetsialistidest teha juhte. See on ka mõistetav, sest headel töötajatel on palju häid ja vajalikke oskusi. Nad tunnevad ettevõtte tooteid ja teenuseid, mõistavad eesmärke, protsesse ning protseduure. Kõik see on oluline.
Kuid teisalt, oma töös edukas olemine ei tähenda, et tal on ka juhiametiks vajalikud oskused. Näiteks, kas ta oskab inspireerida, motiveerida, juhendada?

7. Võimestamine
Hea juht usub, et suudab alluvaid õpetada ning arendada. Seetõtu tahavad nad võimestada oma alluvaid iseseivalt tegutsema. Wangi sõnul usaldavad juhid oma meeskonnaliikmeid ning usuvad, et nad saavad kõikide takistustega hakkama. Ka alluvad langetavad sellisel juhul otsuseid, mis on firma ning klientide huvides.

8. Karisma
Lihtsamalt öeldes järgnevad inimesed tõenäolisemalt juhile, kes neile meeldib. Parimad liidrid on lihtsad, nendega saab rääkida ning nad on sõbralikud. Nad on siiralt teistest huvitatud. „Inimesed kõikidel organisatsiooni tasanditel tunnevad, et nendega on lihtne suhelda ning järgnevad neile,“ tõdeb Wang.

Kõik need omadused on suurepärasele liidrile vajalikud. Ilma nende omadusteta ei suuda juhid oma täielikku potentsiaali rakendada ning ka töötajad ei saa kunagi saavutada nii häid tulemusi kui nad võiksid. Seega tuleb organisatsioonidel õppida neid olulisi omadusi ära tundma ning praegustes ning tulevastes juhtides arendama.