Konmari kontorisse: jaapanlanna maailma vallutav kodu korrastamise meetod aitab efektiivselt ka tööl

 (12)
Korrastusguru Marie Kondo
Korrastusguru Marie KondoFoto: Scanpix/ BRIAN SNYDER, REUTERS

Jaapanlanna Marie Kondo maailma vallutanud raamatust tuntud Konmari meetod kodu korrastamiseks töötab sama hästi ka tööelus.

Lihtsustatult tähendab Konmari meetod, et sorteerid kodus olevad asjad ükshaaval läbi, võtad kätte ning tunnetad, kas need tekitavad sinus rõõmu. Kui mitte, siis tänad neid viisakalt ning kingid ära või viid taaskasutusse. Katkised ja lagunenud asjad viskad lihtsalt ära. Eesmärgiks on oma elamise ebavajalikust puhastamine ning ennast ümbritsevasse vaid sinu jaoks heade ning positiivseid emotsioone tekktavate asjadega ümbritsemine.

Sarnaselt koduga võib seda meetodit aga edukalt ka tööl kasutada, kirjutab Finnairi pardaajakiri.

Konmari on efektiivne, sest sellel on tulemused. Samas on ta ka mõttekas, sest elu- ning töökeskkonna korrastamine loob ruumi oma elu üle mõtisklemiseks ning mõistmiseks, mis meid tõeliselt õnnelikuks ja rõõmsaks teeb.

Karin Socci, kes on üks 245st sertifitseeritud KonMari konsultandist ning viiest meistrist, räägib ajakirjale, et Konmari töökeskkonnas rakendamisel on kaks põhilist aspekti: saada selgust, kas töö, mida sa teed, sulle ka rõõmu, õnne ja rahulolu pakub ning töökeskkonna korrastamine, seal valitseva segaduse kaotamine, seda nii füüsiliselt kui digitaalselt.

Loomulikult ei saa sa kontorist välja visata kolleegi, kes sulle närvidele käib, jutt käib ikka inimese enda töökohast.

Marie Kondo alustab iga kodukorrastamise sessiooni kodu õnnistamise ning tänamisega. Sama reegel kehtib ka kontori kohta. Ning siinkohale ei maksa sugugi üllatunud olla, sest olgem ausad, töökoht on sinu heaks palju teinud. Siin oled sa oma tegevust arendanud, leidnud sõpru ning võib-olla ka armastuse.

Oma töökohta läbi kammides, oma lauda ja e-maile korrastades sa ei tegele ainult puhastamisega, vaid küsid olulisi küsimusi enda ja oma karjääri kohta, selgitab Socci.

Tänades seadmeid, riistvara mööblit ning objekte, mis on olnud osaks sinu edust, aitab see sul peegeldada oma saavutusi ning teed kuhu sa liigud. Ning mis kõige olulisem: mõista, kas töö, mida sa teed, teeb sina ka õnnelikuks. Kui vastus on ei, siis võib-olla on aeg öelda „aitäh" ning liikuda millegi uue juurde.

Just nii juhtus Socci endaga. Ta on hariduselt kliiniline psühhoterapeut ning tegelenud ka tervisoiu rahastamisega. Pärast Konmari meetodiga kodu puhastamist vabanes ta pea pooltest oma asjadest ning oli tulemusest nii vaimustuses, et tegi ka karjääris kannapöörde.

„Kliinilise psühhoterapeudina klientide ees istudes teadsin, et ma aitan neid, kuid ma ei näinud käegakatsutavaid tulemusi," rääkis Socci. Kui ta aga aitab inimestel oma kodusid korrastada, on tulemused kohe näha. „See on inimeste jaoks üüratu psühholoogiline protsess," tõdeb ta.

Mis aga teha siis, kui sinu peamine segadus ei valitse mitte kodus ega kontoris, vaid digitaalses maailmas?

Erinevalt kodust ning kontorist ei ole digimaailma asjade kogumisel praktiliselt mingeid piire. Tavalisel gmaili kontol on 15GB hoiuruumi. Seda on piisavalt, et salvestada enam kui 250 000 e-maili. Lisaks maksavad paljud meist veel lisaks pilveteenuse või välise kõvaketta eest. Ikka selleks, et me kunagi midagi ära kustutama ei peaks. Aga see, et sa SAAD iga faili alles hoida, ei tähenda, et seda tingimata tegema peab.

Clara Johansson üks kahest Rootsi sertifitseeritud Konmari konsultandist ning peab Stockholmis oma korrastusäri Sol Clara. Lisaks inimestel oma kodu ning kontori korrastamisele aitab Johansson inimestel ka seadmetes puhastustööd teha. „Kui annad digimaailmale võimaluse ennast kontrollida, siis ta seda ka teeb," kinnitab ta.

Suuremal osal inimestest on mailboxis kümneid tuhandeid e-kirju, desktopil suvalisi faile ning meeletul hulgal meililiste, mis ellu sugugi rõõmu ei too.

Konmari meetodil oma digimaailmas korda luues tuleks järgida samu reegleid mis oma füüsilises maailmas toimetades. Tegutseda tuleb võimalikult kiiresti ning otsusekindlalt ja põhjalikult.

„Ära mõtle, et tegeled sellega põhjalikumalt, kui sul on rohkem aega. Pühenda end korrastamisele ning keskendu," ütleb Johnsson.

Otsustamise keskmes peab olema küsimus „mis on sulle väärtuslik ning mida sa soovid oma elus hoida".

Loe veel

Korrasta kategooriate kaupa alustades e- mailidest ning failidest. Digitaalsed kategooriad sisaldavad e-maile, dokumente ja faile, kontakte, sõnumite kanaleid, sotsiaalmeedia sisu jms. Suuremale osale meist on just e-mailid peamine teema, sest e-kirju on meie postkastis tuhandeid. Lõviosa neist rõõmu ei too ja tuleks kustutada.

E-kirju või digitaalseid faile korrastades on säilitamiseks vaid kaks vajalikku kategooriat: need, mis teevad sind rõõmsaks või on olulised või asendamatud ja need, millele tuleb reageerida ja vastata. Ülejäänud teateid võib nende teenuse eest tänada, digitaalselt kokku kortsutada ning virtuaalsesse prügikasti lennutada. „Pole paremat tunnet, kui alustada tööpäeva tühja kirjakastiga," tõdeb Johnsson.

Kuidas oma tööelu Konmari meetodil korrastada?

  1. Enne sorteerimist vaata kõik asjad läbi
  2. Tekita koht kõigele säilitamisväärsele
  3. Hoia oma laud puhas
  4. Too kontorisse isiklikke asju, mis sind rõõmustavad
  5. Võta aega oma digimaailma korrastamiseks- alusta meilboksist.